Jag läste en annan tråd om misstänkt björkdöd och hur man avgör att trädet har bestämt sig för att lämna in. Anledningen är att jag troligtvis har sjuka björkar rätt så nära huset. Läste även igenom Skogstyrelsens guider till skogsägare, men hittade inget klockrent svar.

- en 24-meters gigant runt 1meter i diameter i roten. Den sätter väldigt dåligt med löv, typ 30% av intilliggande björkar. Spillkråkan har börjat penetrera den med flertalet hål på mitten. Ett av hålen går rakt igenom stammen. I övrigt inga tickor eller andra angrepp.
- vårt/hängbjörk, som verkar helt frisk utifrån lövsättning, har satt en ofantlig mängd skott runt roten och även uppåt stammen upp till 4 meters höjd. Ser ut som ett försök till "omstart".

Någon som känner igen symptomen och kan uttala sig allmänt. Har bara gran och tall i egna skogen och har dålig koll på björk eftersom jag gallrar bort denna omgående.
 
Den första är på fallrepet, garanterat rutten.
Nr 2 har jag lite svårare att uttala mig om.
Björkar är luriga, kan se fina ut men bara ha ett skal kvar av stammen.
Luriga att ta ner också, är stammen murken finns inget att göra fällskär i och märker man detta för sent så kommer den bara.
 
Redigerat:
Frågade sambon som är jägmästare. Tydligaste tecknet på en sjuk björk verkar vara en underutvecklad krona, dvs smalare och kanske lite glesare. Stammens utsida kan luras ganska ordentligt, det är säkrare att läsa av kronan. Är man osäker går det att ta en borrkärna med rätt verktyg, det ska en frisk björk klara av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.