Mina förslag är att skruva fast reglarna bättre, vanlig 90mm skruv som skruvas snett ner i den liggande regeln borde funka. Dra el. Passa på att fixa infälld el och ev nätverk i rummet på andra sidan väggen när väggen ändå är öppen. Och kanske vatten till kyl/frys eller någon utkastare. Isolera mellan reglarna för att minska ljudspridning.

Behåll de befintliga skivorna, men skruva dem med träskiveskruvar i samtliga reglar. Nu sitter de ju bara med ett fåtal spik. Att dra ut eller klippa den spiken går snabbare än att såga till OSB. Sätt vanlig gips på. Det är standard. Att OSB under gips skulle slå sig är tveksamt, man bygger ju med OSB under gips hela tiden. Förskjutna skarvar är bra. Att rummer blir 2-3 cm mindre borde vara acceptabelt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bort med masoniten, skruva reglarna med 90 skruv typ spax, dra el och allt annat som ska dras, isolera med en 45mm isoleringsskiva.
Det är inga som helst problem att frakta gipsskivor, lägg dom på en släpvagn och åk hem, viktigt är att du bär dom på högkant, bär dom inte liggandes då går dom av direkt. Man bär själv in en 120x250x1,3 skiva även om det blir lite tungt efter 5-6 st ca vikt är mindre än 30kg st

Jag skulle sätta osb / plywood / spånskiva (en av dom alltså) bakom och använda en 13mm gips, är uppväxt i ett enkelgips hus och det var hål överallt...

Då du verkar renovera rätt friskt så skulle jag satsa på en sats med hole in one magnetsökare för håltagningen, ev kan man borra med typ en 80-90 mm hålsåg i osb skivan för att få lite vingelmån men med rätt dosfräs i gipsen så klart.

Jag skulle nog lägga ner osb och stående gips, troligtvis skulle jag använda 90cm gips.

Bakomliggande skiva skruvar du med spånskiveskruv 25mm eller vad den är med försänkt skalle, gipsen med gipsskruv 25mm där du inte kan skruva i regel och 40 mm där du träffar regeln ( i badrum ska alltid gipsen skruvas i regel inte bara i skivan bakom)
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Mina förslag är att skruva fast reglarna bättre, vanlig 90mm skruv som skruvas snett ner i den liggande regeln borde funka. Dra el. Passa på att fixa infälld el och ev nätverk i rummet på andra sidan väggen när väggen ändå är öppen. Och kanske vatten till kyl/frys eller någon utkastare. Isolera mellan reglarna för att minska ljudspridning.
Låter bra, hur är det, för ljudisolering så ska man välja skivor som bildar en liten fri marginal? När jag satte akustikplattor på väggarna så pratade man om minst 2-3 cm från väggen för att få bra effekt.


pelpet skrev:
Behåll de befintliga skivorna, men skruva dem med träskiveskruvar i samtliga reglar. Nu sitter de ju bara med ett fåtal spik. Att dra ut eller klippa den spiken går snabbare än att såga till OSB. Sätt vanlig gips på. Det är standard. Att OSB under gips skulle slå sig är tveksamt, man bygger ju med OSB under gips hela tiden. Förskjutna skarvar är bra. Att rummer blir 2-3 cm mindre borde vara acceptabelt.
Nja, de masonitskivorna som sitter där idag känns inte så kul att behålla, de har fått ta en hel del skada på sina ställen när vi högg ner kakel. Dessutom får vi uppfattningen om att de luktar en del gammalt kök. Tillslut är de dessutom inte jämna, det kan skilja sig flera mm mellan skivorna i skarvar.

Här blir de svårt, hantverkaren jag pratat med är egenföretagare och hållit på i många år, han verkar allmänt omtyckt. Så när han säger att OSB skivorna kan slår sig så är det svårt att inte ta det på allvar. Hur är det egentligen? Räknas även dessa som levande material så som plywood? d.v.s man ska montera med vissa marginaler?

När du pratar om gips, menar du 6 mm gips?

Förskjutning är bra men tror du inte det hade varit bättre att montera gips och bakomliggande i olika riktningar(vertikalt och horisontellt)?
 
Jag skulle tro att hantverkaren har fel, jag har aldrig hört talas om att OSB bakom gips är ett problem. Men om du går på hantverkarens rekommendation så kör dubbelgips iallafall.

Jag menar 13mm gips. 6mm = renoveringsgips.
 
nino skrev:
Bort med masoniten, skruva reglarna med 90 skruv typ spax, dra el och allt annat som ska dras, isolera med en 45mm isoleringsskiva.
Jag får mäta djupet men det bör vara en lite marginal antar jag för bästa ljusisoleringen? Är det någon särskilt isolering man bör välja? Finns en hel uppsjö! Här antar jag att det spelar mindre roll hur hälsosam de är då de ändå sätts in i väggen så gullfiber kanske är okay?

nino skrev:
Det är inga som helst problem att frakta gipsskivor, lägg dom på en släpvagn och åk hem, viktigt är att du bär dom på högkant, bär dom inte liggandes då går dom av direkt. Man bär själv in en 120x250x1,3 skiva även om det blir lite tungt efter 5-6 st ca vikt är mindre än 30kg st)
Beroende på om jag bestämmer mig för att använda OSB skiva eller inte så är tanken att köra 6 mm med OSB eller 13 utan OSB. Detta för att undvika att bygga ut för mycket i köket(där marginalerna redan är på gränsen enligt IKEA). Blir det OSB med 6 mm gips så är jag lite rädd förr hur lätt de bryts, men det kanske inte är några problem med tanke på att de har glasfiberarmerad kärna.

nino skrev:
Jag skulle sätta osb / plywood / spånskiva (en av dom alltså) bakom och använda en 13mm gips, är uppväxt i ett enkelgips hus och det var hål överallt...
Jasså? Jag är också uppväxt med gipsväggar till stor del och aldrig haft hål faktiskt. När vi bodde i lägenhet fick man sätta sig in i vad gips verkligen fixar, ville ju ha upp TV, högtalare m.m på väggarna. Mollyskruvar var räddningen, de är både enkla att sätta och enkla att tabort. Dock är det inte kul att hamna in till reglar vilket är svårt att veta på förhand. Nu när vi flyttade till huset så skulle vi sätta upp 65" TVn på väggen såklart, jag vågar ju inte sätta den i enkelgips som vi tydligen har på ena halvan av väggen i vardagsrummet. Som tur är så hittade jag en regel att skruva i plus att halva delen under TV plattan var massonit som håller klart bättre än gipset. Sen blev det såklart en bunt mollyskruvar där det endast fanns gips. Här blev det faktiskt fel vid monteringen då vattenpasset på TVhållaren visade fel, när jag kollat med hultafors lodet så var det bara till att tänka om. Att flytta mollyskruv någon cm är inget alternativ som vi vet, som tur är så kunde jag välja ett annat hål i TV plattan och då komma ifrån tidigare hål med bra marginal. Har för mig att det blev 8 skruvar tillslut men nu sitter det där! =D

I ett kök tror jag ärligt talat inte man behöver merän dubbelgips för övriga saker ut över köksinredning som man ändå får regla upp för. Att sätta en 32" TV i dubbelgips med molly är inga problem.

Med det sagt så är det MYCKET skönare med mer stabila väggar än gips, nu kan jag skruva upp lite tyngre saker på de delar som har masonit utan att behöva fundera så mycket. Visst, när jag satte upp surroundhögtalare i masonitskivor så valde jag faktiskt att använda mollyskruv men så väger de högtalarna en hel del ;)

nino skrev:
Då du verkar renovera rätt friskt så skulle jag satsa på en sats med hole in one magnetsökare för håltagningen, ev kan man borra med typ en 80-90 mm hålsåg i osb skivan för att få lite vingelmån men med rätt dosfräs i gipsen så klart.
Aha, tack för tipset! Det låter som en bra investering! Har även funderat på superstarka magneter för att hitta skruvar under väggbeklädnad, ex som när man ska sätta upp något på väggen.


nino skrev:
Jag skulle nog lägga ner osb och stående gips, troligtvis skulle jag använda 90cm gips.

Bakomliggande skiva skruvar du med spånskiveskruv 25mm eller vad den är med försänkt skalle, gipsen med gipsskruv 25mm där du inte kan skruva i regel och 40 mm där du träffar regeln ( i badrum ska alltid gipsen skruvas i regel inte bara i skivan bakom)
Aha då vet jag, ska bara bestämma mig om jag ska lägga ner extra jobbet på OSB eller om jag ska köra 13 mm gips.

Tittar man på tabeller för hur mycket vikt dubbelgips fixar så är det ganska höga värden och att använda mollyskruv är ju inte svårt merän om man hamnar bredvid reglar. På ett vis känns OSB lite överkurs även om jag förstår att det är mycket lättare att montera saker där, man kan dock fråga sig hur ofta man gör detta?

Inget lätt val, särskilt inte när hantverkaren råder en att inte köra OSB då det kan slå sig.
 
pelpet skrev:
Jag skulle tro att hantverkaren har fel, jag har aldrig hört talas om att OSB bakom gips är ett problem. Men om du går på hantverkarens rekommendation så kör dubbelgips iallafall.

Jag menar 13mm gips. 6mm = renoveringsgips.
Hehe ja, jag är villrådig, kan väldigt lite om detta men jag förstår att sådär 98% på byggahus forumet förespråkar OSB eller plywood bakom gipset. Men det låter så enkelt att bara sätta upp 13 mm gips :) och rent logiskt så känns det inte som ett problem, men visst har OSB sina fördelar!

6 mm gips som också kallas renoveringsgips är vad jag förstår förstärkt i kärnan med glasfiber för att hålla hanteringen, detta använder jag bara om också kör OSB eller liknande bakom. Detta kommer såfall bygga på 11 + 6 = 17 mm mot dagens som är 12 mm. Skulle jag lägga dubbelgips så skulle det bli 11+13 = 24 mm d.v.s dubbelt av vad det är idag vilket känns lite overkill.

Som jag nämnt tidigare har jag sett de som satt 6 mm gips i 2 lager, d.v.s 12 mm totalt och då altererat skarvarna. Inte helt säker på varför man gjorde så men jag misstänker för att minimera rörelser i väggen och undkomma sprickor efter som väggen sen målades och inte tapetserades.
 
bor du illa till, eller har en lång trapp upp till huset eller är köket på andra våningen med en väldigt smal trapp?
Köper absolut inte att man ska köra med bara enkelgips, visst molly funkar men det blir ju ordentliga hål efter dom...

en 6mm skiva är ca 18:- dyrare än en 13mm, när man drar i en gipsskruv så blir det en liten bulle runt skallen på 6mm
finns bara negativa saker med 6mm :)

du gör som du vill så klart men jag skulle aldrig bygga utan osb + 13mm gips, har byggt 3 lägenheter åt mig själv (2 st 2or och 1 3a) och satt så i alla och det har efter ca 10år i hänt nåt med väggarna.
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
OSB+13mm gips, det är det som funkar. Nån special med dubbla 6mm låter rent ut sagt riktigt dumt och enkelgips ska vi inte ens prata om.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
nino skrev:
bor du illa till, eller har en lång trapp upp till huset eller är köket på andra våningen med en väldigt smal trapp?
Köper absolut inte att man ska köra med bara enkelgips, visst molly funkar men det blir ju ordentliga hål efter dom...

en 6mm skiva är ca 18:- dyrare än en 13mm, när man drar i en gipsskruv så blir det en liten bulle runt skallen på 6mm
finns bara negativa saker med 6mm :)

du gör som du vill så klart men jag skulle aldrig bygga utan osb + 13mm gips, har byggt 3 lägenheter åt mig själv (2 st 2or och 1 3a) och satt så i alla och det har efter ca 10år i hänt nåt med väggarna.
Köket ligger ganska bra till, från framsidan kommer man in i hallen via en väldigt bred trappa med kanske 6-7 steg, sen vidare in i köket från hallen. På baksidan där jag troligen tar in dem så är det 3-4 trappsteg på mindre trappa för att komma direkt in i köket.

Självklart kommer jag inte sätta endast 6 mm gips, ska jag köra på bara gips så blir det 13 mm såfall, se vet jag dock inte om jag kör 2 lager 6 mm eller ett lager 13 mm. Jag misstänker att det tidigare är bättre ur ljuddämpning och skarv synpunkt.

Jo det blir ganska stora hål efter molly skruvar men de är inte så svåra att fylla igen, antar att husfix är bäst lösningen där efter som det inte kryper som spackel gör.

Jag tänker att om man sätter OSB och 6 mm gips så fäster man egentligen inget i gipset utan man fäster det i 11 mm OSB och ev regel om det finns möjlighet. Gipset är mest till för att bilda en jämn yta som går att spackla utan rörelser och såklart ett litet brandskydd. Jag har svårt för att se hur det skulle bli att sätta dubbelgips(13 mm) på OSB 11 mm, man kommer bygga ut väggarna ganska mycket och det finns risk att det påverkar köket negativt tyvärr(tänker främst på nya köksinredningen som är planerad efter visst mått).

Jag har aldrig använt gipsskruv i gips, däremot har jag använt vanliga skruvar med plugg för mindre saker vilket faktiskt fungerat bra. Har aldrig noterat någon bulle runt hålen men en gipsskruv direkt i gips kan säkert ge en bulle, man bara undrar hur man såfall får gips helt plant?

Bra input att det inte varit några problem under 10 år med OSB bakom! Såg någonstans att OSB ska ha 3 mm marginal, så det blir totalt en marginal på 6 mm som kommer synas i skarvarna vid reglarna.
 
Stefan N skrev:
OSB+13mm gips, det är det som funkar. Nån special med dubbla 6mm låter rent ut sagt riktigt dumt och enkelgips ska vi inte ens prata om.
Enkelt gips är 6 mm gips och kallas även renoveringsgips om jag förstått rätt? De jag tittat på verkar ha förstärkt kärna för att de inte ska brytas vid hantering. Efter att ha tittat på lite videos och läst lite artiklar så är det vanligt att använda dubbla lager gips vid ljusisolering. Förutom att man stoppar extra tät fyllning i väggarna så sätter man alltså dubbla gipsskivor där första lagret inte får röra vid vägg eller golv, istället sätter man någon typ av elastisk fog där. Sista lagret skruvar man dock upp som vanligt. Finns säkert massor med variationer på det men det verkar som att man använder 6 mm gips till detta, iallafall i de lokaler där jag jobbar. Ingen aning om det fungerar eller det är rent påhitt.

Är inte helt med på varför OSB + 6 mm gips är dåligt? OSB stabiliserar den tunna gipsen samtidigt som det erbjuder iallafall lite ljusisolering och brandskydd. Ska man skruva något så är det OSB och ev regel som man fäster i och inte gipset. Man kan mer se gipset som en beklädnad på utsidan av OSB för att bilda en slät yta och ett litet brandskydd.
 
Är det 6mm du vill vinna med renoveringsgipsen? För förutom det är det bara nackdelar med den gipsen.
När man pratar "enkelgips" är det 13mm man menar.
 
Stefan N skrev:
Är det 6mm du vill vinna med renoveringsgipsen? För förutom det är det bara nackdelar med den gipsen.
När man pratar "enkelgips" är det 13mm man menar.
Aha? trodde dubbelgips var 12-13 mm och att man kunde uppnå det genom att antingen köpa 13 mm eller 2x6 mm.

Grejen är att IKEA har varit hård med att marginalen till väggen från sidoskåpen ska vara 5 cm eller mer. Efter att vi planerat in köket så fick vi exakt 5 cm vid varje sida. Om vi nu lägger på OSB och enkelgips så minskar det totala måttet från 370 cm till 346 cm, d.v.s 1,2 cm försvinner på varje sida. Dessutom har vi dörröppningar här med list vilket innebär att vi förlorar ytterligare ca 1,2 cm så istället för 5 cm så får vi alltså 2,6 cm.

Jag vet ju inte om detta är ett stort problem men IKEA verkade ganska petiga med det så jag misstänker att det blir mindre lyckat? I det gamla skåpet var dessa marginaler mycket större, troligen 10 cm.

Väljer jag att sätta 13 mm gips enbart så blir det mer eller mindre som det redan är planerat men enkelgips låter inte kul. Dubbelgips blir 26 mm vilket också blir svårt att få in. Tyvärr tänkte vi inte på detta när vi planerade köket :( . Finns det inte något material som har gips egenskaper men så starkare och där man kan ha 10-13 mm?
 
richardtenggren
Du får nog titta över din uträkning, 240 mm skivor extra? ;) Vi har lite mindre än 50 mm mellan lådfront och vägg, tror vi har 40 mm, dock planerade jag vårt kök utan Ikea.
Problemet är väl om man har element, foder/list eller något annat som kan ta i när lådan öppnas. Så det är nog bara köra på om det funkar annars :)
 
50mm gissar jag är tilltaget av IKEA så det absolut inte ska bli några problem.
tycker 50mm totalt borde räcka (alltså 25mm på varje sida), sen beror det så klart på om man har tjocka foder och luckor/lådor nära
 
richardtenggren skrev:
Du får nog titta över din uträkning, 240 mm skivor extra? ;)
Aha? Vilken uträkning är fel? Det blir 26 mm som försvinner vid varje sida vilket lämnar oss 24 mm i marginal.

richardtenggren skrev:
Vi har lite mindre än 50 mm mellan lådfront och vägg, tror vi har 40 mm, dock planerade jag vårt kök utan Ikea.
Problemet är väl om man har element, foder/list eller något annat som kan ta i när lådan öppnas. Så det är nog bara köra på om det funkar annars :)
Jag misstänker att det är luckorna i väggskåpen som kommer ta i list/foder/vägg. Hade man bara haft lådor så hade man troligen kunna krympa det men med dörrar så är det säkert 5 cm som gäller för att inte handtag eller liknande ska slå i. Visst kan man sätta någon stop eller liknande men det är ju inte vidare snyggt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.