Hej

Jag skall smälla upp en plank på 2m som delvis kommer stå på berg. Först tänkte jag köra med bergdubb men varit hos tre bygghandlare och ingen har sådana så börja kika på stolpsko istället men tycker inte det känns stabilt. Har någon annan erfarenhet av ett plank där man använt stolpsko på berg? Vill helst inte gjuta plint på berget för plintjärn då det kommer se fult ut men några andra förslag på att få det stabil?
 
hsd
Innan Du gör något så kolla med Kommun & Länsstyrelse om det är tillåtet öht att borra ,det finns restriktioner på många platser runt om i landet
 
Ett tvåmetersplank blir det väldigt stort vindfång i och stolpskor är bäst på att ta krafter uppifrån och om du använder dessa kommer nog ditt plank att luta rätt snart. Jag skulle använda mig av plintjärn eller liknande.
Just infästningen i berget kan jag inte svara på, men det finns trådar om det här på "Byggahus".
 
Håller på och planerar ett liknande 2-metersplank som skall fästas i berghäll och blir vindfång. Lösningen blir att borra med 34mm borr 400 ner till berget och gjuta fast stålankare. I dessa svetsas stående H-balk 100x100, så att det kan stickas in 45x120 horisontellt som blir fäste för klädseln. Hållfastheten är beräknad av konstruktör, så jag antar att jag inte kommer undan med klenare lösningar.
 
  • Gilla
alun
  • Laddar…
Låter väldigt omständligt för min del. Får kanske leta vidare efter bergdubb eller alt sätta stöttor på baksidan planket.
 
Kan du borra och sätta plintjärn med kemankare? Ett par snedsträvor kan nog vara klokt.
 
Skulle vara om man sågar av nedre delen av ett plintjärn och borrar flera hål intill varandra... Kanske kan gå. Såg nån son hade Stolpjärn med u profil nedtill men kan inte hitta sådana heller. Någon som vet vart man kan köpa dessa alt Bergdubb?
 
Det är sådana Stolpjärn som joma har jag letat efter. Vet du någon av det större byggkedjorna som säljer sådana. Kan bli Biltemas plintjärn på 24mm och såga av nederdelen och sätte järn på tre sidor av stolpen om jag inte hittar dom andra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.