Hej!
Har en panelklädd timmerbyggnad som tidigare använts som sädesmagasin (7x10 m, 2 plan). Takhöjd nere ca 1,90. Står på stenstolpar ca 70 cm upp och är helt oisolerat. Finns ingen eldstad.
Planen är att isolera golv och yttervägg utvändigt för att behålla timret och trägolvet invändigt som det är. Taket är bytt (gammal plank, ny masonit, pannor).
Tänker mig en tunnare isolering utvändigt som ger plats för eldragning. Tjock isolering under befintligt trägolv och direkt mot undertaket.
Hur ska jag isolera väggar, golv och tak för att det ska bli rätt? (fukt, värme etc..) Det finns utrymme att isolera golvet underifrån.
Värmesystem? Luftvärmepump?
Bor i Småland.

Mvh, Frasse
 
Hemmakatten
Har tyvärr inga bra råd att komma med annat än att jag imponeras av alla människor som bygger om gamla timmerhus!

En allmän regel är att isolera golv och tak i första hand, isolera runt fönstren oxh ta väggarna sist.

Diffusionsspärr tror jag inte passar ett aå gammalt hus, kan göra mer skada än nytta.

Vad gäller värme så är alla gamla trähus byggda runt en skorsten som värmer upp huset på båda våningarna. Så för mig hade det nog blivit en pelletskamin (eller möjligtvis en vedpanna. Vi har själva en vattenmantlad pelletskamin ned 500 liters ackumulatortank för både golvvärme och varmvatten så jag är lite partisk.

Ett annat förslag är att installera solpaneler och ha elradiatorer.Du kommer säkert att få hel massa ytterligare råd om uppvärmning.
 
Ett problem är att sädesmagasin brukar vara timrade utan mossa mellan stockarna. Då är inte timran så tät och isolerande som den borde vara. Går timran att driva på något vis----eller lyfta isär litet så du får in en remsa lindrev?

Tilläggsisoleringen skall vara utvändigt som du säger. 2-3 tum ekofiber och en träfiberbaserad viondskyddsskiva brukar bli bra.....men om du har en timra utan mossa vet jag faktist inte riktigt hur du kan kompensera det......

Egentligen borde du ju timra på ett stockvarv eller två nedtill så du får någon vettig takhöjd. Med 1,90 till tak är vi många som slår huvudet i varenda bjälke.

Sedan skall du tänka efter så du inte tar upp för många och för stora fönster och dörrhål. Sätt in ordentliga svärd i spår i stockändorna i alla öppningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.