Kretskortet i laddningsstationen hade brunnit, så jag bytte det. Ändrade PIN-kod som man ska.

Efter det hittar inte min 260 ACX 2010 hem. Den envisas med att tro att laddningsstationen befinner sig ungefär 50 cm till vänster om där den finns.

Hur vet jag om felet är det nya kretskortet i laddstationen, eller i själva bottenplattan, kanske i samband med att kortet brann? När jag säger brann, var det ett svart bränt streck över hela kortet. Transformatorn fungerar dock, så den har jag inte bytt.

När 260 står parkerad på laddningsplattan och jag går in i expertläget, test, slinga, ser jag följande:
- Värdet för F rör sig upp och ner från kanske 230 upp till 300. Lägsta värde runt 260. Enligt technical manual ska värdet vara över 300.
- Värdet för N rör sig mer. Ena sekunden -90, nästa 100 och så vidare. Olika värden hela tiden. Enligt technical manual ska den vara över 100.

Borde värdet vara stabilt eller är det normalt att det rör sig upp och ner så här?

I technical manual står det att dessa värden ska gälla "när automower är i test position". Jag förstår inte den meningen. Betyder att den ska stå parkerad i laddstationen eller gör jag något fel här?

Kan också nämna att laddstationen blinkar med två blinkningar, vilket ska betyda svag slingsignal. Nu är min slinga väldigt lång, så jag är inte så förvånad över det. Klippningen funkar utmärkt.
 
Ett test i en annan laddstationen hade ju varit en stor bit på vägen. Så vet man i vilken ände man ska felsöka. Undra om det är samma som till 220 och 230 tro?
 
  • Gilla
PederV
  • Laddar…
Det går ju att ohm-mäta slingorna i plattan och se så dom är hela. Är nog enklare än att flytta över grejer.
 
Det visade sig att det inte var så tidsödande att byta platta. Bara några få skruvar, så det tog en halvtimme. Nu har jag testat "In" 6 gånger och alla gånger har den hittat hem, så det går nog att dra slutsatsen att det är något fel på plattan.

Min 330 är på service (garanti), så den kan få vara utan laddplatta ytterligare några dagar tills jag får hem en ny.

Hittar inte multimetern, så jag kan inte säga om någon av slingorna är av, men kontakten luktar lite bränt.
 
Nu när jag har googlat några timmar, inser jag att det nya kortet jag monterade i laddstationen krävde en nyare version av laddplattan. Trist att jag inte insåg det från början, då hade jag beställt det på en gång. Nu är den i alla fall beställd.
 
Där ser man. Kan vara bra att veta. Toppen att det löste sig!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.