L
Jag bygger en bod, på 2.5 x 3.6 meter. Taklutningen är 18 grader och det är råspont 17x95x1500mm som ligger vertikalt inte längs med boden.

Nu vet jag inte vad jag ska ha för tak eller hur bygga takrännor? Jag tänkte montera trekantslist samt underlagspapp.
Jag vill ha någon form av tegeltak, samt vita hängrännor. Men hur ska jag göra? Måste jag fräsa ut spår för krokarna till rännorna i råsponten, ska dessa monteras under takfotsplåten? Ska jag limma takpappen eller spika? Kan jag lägga underlagspapp före jag monterar krokarna? Eller kan jag montera krokarna till rännorna från undersidan mot råsponten/taket? Eller ska jag strunta i tegel och lägga plåt?
/tack
 
Skulle svara ja kort och gott :)

Dvs de alternativ du skriver verkar alla rimliga: Du kan fräsa spår, eller sätta krokarna under (beror på hur det ser ut). Man kan spika takpappen, men det finns ocskå "själhäftande" (vet inte hur bra den är).
Monterar du krokarna under så kan du förstås lägga papp först (så har jag gjort).

Du kan också köra med plåt istället för tegel, beror väl på hur huvudbyggnaden ser ut/vad som blir snyggast, billigast lättast...

/K
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
L
Nu har jag läst och funderat lite mera.
Jag har kommit fram till att det troligen går bra att kombinera en trekantslist med läkt på taket, för jag vill ha riktiga tegelpannor på taket och det går använda trekantslisten till att fästa vindskivan i.

Då det inte finns någon skiva att skruva krokarna i under råsponten vid takfoten. Då det inte går ut några takstolar. Utan råsponten är det enda som sticker ut utanför väggen så måste jag skruva krokarna till rännan i råsponten?

Men nu till frågorna. Ska jag strunta i plåt under underlagspappen? För tydligen ska man montera en annan typ av plåt när du använder läkt och pannor. För jag kan ju inte ha dubbla takfotsplåtar?

Tydligen kan man också montera krokarna till hängrännorna direkt i läkten? Ja, jag är konfunderad.
 
Excel
Du kan sätta fast fotplåten mellan bär och ströläkt. Då ser du om någon panna är trasig då vattdn kommer rinna på pappen under.

Krokarna bör du kunna skruva fast i råspontfn eller läkten.
 
Excel
Tänk på att tegel väger en del och att förrådet bör vara dimensionerat för det.
 
L
Excel skrev:
Tänk på att tegel väger en del och att förrådet bör vara dimensionerat för det.
Jo, jag har förstärkt hela konstruktionen en hel del. Så det ska orka det mesta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.