Ska börja renovera kök och matsal i nya huset. Det blir en omfattande rust då allt ska bort och golvet som är gammalt trägolv med korkmatta och sen plastmatta på detta. Tänkte i samma veva även byta trossbotten, rikta golvet osv. Så som sagt mycket jobb men snickaren och jag får hjälpas åt. Vi ska även öppna upp en timrad innervägg. Men frågan är ju då dör att få detta mer enhetligt är det kanske lättare att bara riva upp det gamla och sen lägga nytt. Eller kommer det vara mer förmånligt att ta upp golvet fösiktigt, slipa, lägga tillbaka det och sen försöka lösa dom få brädor som inte finns där den större öppningen kommer vara.

Skall nämnas att golvet skall målas vit sedan. Har kollat lite på golvet där det är hål i mattan och det ser väldigt grovt ut på ytan. Har tyvärr ingen möjlighet att ta bilder i dagsläget. Det handlar om kanske 50kvm ca
 
Oavsett hur du gör så slipa golvet monterat för bästa resultat.
 
Microkatten
Det beror helt på hur det se ut, hur gammalt det är och i vilket skick det är i. Du nämner att trossbotten skall bytas, men har bara sett golvplanken genom ett hål, och inte sett trossbotten alls? För att avgöra vilka åtgärder som skall göras är det alltid bäst att undersöka närmare skick och konstruktion först, tex genom att ta loss ett par plank längs en lämplig vägg. Och är golvplanken värda att bevaras? Kan de lossas utan att skadas?
 
absolut beror det på hur det ser ut, och ang trossbotten så tänkte jag ta bort om det finns någe kvar då jag ej kunnat komma åt torpargrunden pga saknas lucka. samt ska dra ny vatten och avlopp så lättare att bygga ny tänker jag. Och visst akn dom lossas utan att skadas då det är gjort så i dom andra rummen i huset men det är tidskrävande. Och då slog det mig undrar om det är lättare att bara ta fram sågen och kobenet. Golvet skall målas vitt oavsett så behöver inte vara det finnaste golvet för 1000 kvm.
 
Gör inte som Ernst Kirchsteiger bara, som byggde in en massa spånplattor i golvet när han renoverar en 300 år gammal herrgårdsflygel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.