Har ett träd som ingen brytt sig om på många år, hade en stam rakt upp 10 meter, sen 4 sidostammar, har kapat den i mitten nere i klykan, ca 30 cm i diameter.
Behöver man kladda på nått, isåfall vad ??
 
Om jag kommer ihåg rätt så ska man på blödande träd som bigarrå inte beskära kraftigare grenar än fem cm. Att kapa en stam som jag uppfattar att du ha gjort, med en snittyta på 30 cm under en period när trädet lätt blöder kommer mest troligt att leda till att trädet försvagas och angrips av exempelvis svamp.

Förr hade man ofta vax på snittytorna men nu vet man att detta är sämre för träden än att utföra en korrekt beskärning och inte lägga på något på snittytan.

Risken är tyvärr stor att du kommer att få ta ner resten av trädet inom en snar framtid.
 
Ja, det här var en chansning, men trädet såg ut som fan själv, och ohyra angrep löven i sommras så biggaråerna var oätbara.

Tack för svaret.
 
Uppdatering.
Trädet överlevde sommaren och gav få men friska bär.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Uppdatering.
Trädet överlevde sommaren och gav få men friska bär.
Trädet kommer säkert att överleva i många år. Även om det går sjukdom i snittytor så kan det leva länge till. Kommer dock ej producera mycket bär eftersom trädet framför allt kommer att jobba med att ersätta den bladmassa som du berövade den genom den hårdhänta beskärningen. (träd strävar efter att få balans mellan rotmassa och krona)

Du kan försöka de kommande åren att försiktigt gallra bland skotten för att få någotsånär fason på trädet. Försiktigt gallra innebär att du tar bort kanske vart 5:te skott varje år för att till sist ha kvar några skott som kan utvecklas till vettiga grenar. Beskärning av körsbär ska alltid göras på sensommaren, dvs juli, augusti, september. Absolut inte på våren.

Får du ingen ordning på trädet är det bättre ta bort och plantera nytt. Körsbär är ändå relativt snabbväxande träd.

Har du problem med löss på trädet, se till att det inte finns myrbon i närheten. Myrorna släpar upp lössen i fruktträden för att sedan kunna mjölka ur dem något sött.... Lusangrepp och beskärning har inget med varandra att göra.

Lycka till! :)
 
Tack för ett bra svar.

Skulle trädet ge upp eller inte växa till sig är det ingen fara, jag har fler träd som ger rikligt med bigarråer av olika sorter.
 
Denna sommar har jag svaret på min fråga, jag gjorde ingenting efter sågningen, och nu har vi mer biggaråer än någonsin. Trädet har skadedjur även denna sommar, men dom är bara längst ut på grenarna, en bit in har vi klasar om 15-20 bär med en dm mellanrum. Trädet är ur fas med dom andra 2 träden som redan gjort sitt, så vi har käkat biggaråer i en månad nu, och kan äta minst en vecka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.