Känns som att bankmannen är jättekrånglig och vill ha reda på allt. Lite jobbigt nu eftersom vi kommer ta hjälp av olika firmor och inte vet exakt hur mkt varje kommer kosta precis på öret.

Har hört vissa som sedan köper bil på pengar från huslånet eftersom det blir bättre ränta. Bryr sig deras bankman mindre? Alla som har svart hjälp betalar de kontant?
 
Svara så gott du kan. Kommer ni inte överens med bankmannen kanske det är värt att fundera på en annan bank.

Hur mycket banken frågar kan kanske bero på hur mycket ni själva planerar att gå in med. Det är en väsentlig skillnad om ni skall låna till 50% eller 95% av byggkostnaden.
 
Går också att byta bankman inom samma bank.

Men att han ställer massa frågor kanske beror på att du själv verkar tveksam och har gett tveksamma svar?
 
Det där om att vissa köper bil på huslånet handlar troligen inte om byggkreditiv, utan om att när ett hus blir värderat (färdigt hus alltså) så kan det visa sig att huste är värt mer än vad det kostat att bygga, då kan det finnas ett utrymme att belåna en del av huste för ett billån.

Svart arbetskraft har jag faktiskt inte tänkt på vad gäller byggkreditiv, men jag antar att det brukar betalas utan att blanda in byggkreditiv. Banken vill ju gärna se kvitto eller liknande på att en kostand verkligen finns innan man betalar ut från byuggkreditivet. Jag tror att man kan få ut en mindre del som "handkassa" avsett för smärre inköp på byggmarknader etc.
 
Nja. Vi tog hit en mecklare och fick ett värderingsintyg på att huset skulle vara värt si och så om vi gjorde diverse installationer. Baserat på intyget fick vi sedan utan problem höja bottenlånet med 100.000 varvid vi gjorde de omnämda installationerna. Men inte kontrollerade banken vad vi gjorde så vi hade kunnat lägga slantarna på vad som helst.
 
hempularen skrev:
Det där om att vissa köper bil på huslånet handlar troligen inte om byggkreditiv, utan om att när ett hus blir värderat (färdigt hus alltså) så kan det visa sig att huste är värt mer än vad det kostat att bygga, då kan det finnas ett utrymme att belåna en del av huste för ett billån.

Svart arbetskraft har jag faktiskt inte tänkt på vad gäller byggkreditiv, men jag antar att det brukar betalas utan att blanda in byggkreditiv. Banken vill ju gärna se kvitto eller liknande på att en kostand verkligen finns innan man betalar ut från byuggkreditivet. Jag tror att man kan få ut en mindre del som "handkassa" avsett för smärre inköp på byggmarknader etc.
Tack för svaren. Men just med att köpa bil så vet jag två familjer som gjort så, dvs när de skulle bygga ut tog det ut extra pengar och köpte en bil. Sen om banken var med på det vet ju inte jag...
 
Du kan egentligen köpa vad som helst och lägga in i huslånet. Det handlar om hur mycket du har belånat huset och hur mycket det är värt. Om du tex har köpt ett hus för 2Mkr och tagit lån på 1,8Mkr och sen gör du en värdering av huset 2 år senare och då visar det sig att huset är värt 2,5Mkr då är det inga problem att låna upp huset ett par 100tkr till om man vill det. Dock så ska man väl akta sig för att belåna huset till nästan hundra procent.
Men visst kan du lägga in en bil i huslånet om du har lite marginal. Men det kräver att du har marginal.
Bankerna vill inte förlora pengar så de är, som andra skrivit, väldigt noggranna om man ska maxbelåna huset.

 
Exemplet om bilen: Vid en utbyggnad så är det inte säkert att man tar ett byggnadskreditiv, det kan finnas låneutrymme på fasigheten som den står. Dvs. man tar ett "riktigt" huslån direkt utan byggnadskreditiv.

Ett byggnadskreditiv är formellt sett ett lån utan säkerhet. Säkerheten (huset) finns ju inte när lånet beviljas. Därför måste banken följa bygget och se att huset färdiställs enligt de planer som låg till grund för kreditbeslutet. Om du belånar ett befintligt hus så är banken bara intresserad av att du har betalningsförmåga för lånet, och att huset är värt minst löika mycket som den totala belåneingen. Pengarna kan du använda till vad du vill. Det lägger sig banken inte i (i praktiken gör det det ändå i många fall).
 
Vår bankman var ut till oss förra veckan. Han ringde och undrade om han fick komma, 1 minut senare så stog han på trappen. Han ville se vart pengarna hade tagit vägen. Vi har en byggkredit på 430´ för utbyggnad och renovering, byggkrediten kan vi göra i stort sett vad vi vill med (behöver inga kvitton och kan flytta pangar hur vi vill). Han berättade vidare att det varit lite problem med andra som fått byggkredit, då de har köpt lite annat för pengarna (4-hjulingar, plasma TV, bil m.m.)
Vi fick dock godkänt! Och vi har inte köpt några leksaker, än…(blir troligtvis inga pengar över till sådant)
 
Är det en liten "by"-bank du lånar pengar från? Då kan jag förstå de gör sånt...

I en större stad kan jag aldrig tänka mig de gör sådant!

( Men Puh att ni klarade er! )
 
Hemmakatten
Vi bor i Sthlms-området. Vår bankman kommer ut nästa vecka. Iofs på vår inbjudan. Tycker att det är oerhört viktigt att ha en god och personlig kontakt med banken. Ofta har man både olika försäkringar och aktier/fonder och annat som också är viktigt. Skickar också små "månadsbrev" via mail och berättar hur bygget fortskrider. Vi bygger i lösvirke med delade entreprenader så det tar lite tid innan det är färdigt.
En bra bankkontakt är guld värt - mycket mer än några tiondelar på räntan hit eller dit.
 
Varför är det oerhört viktigt, vad menar du att du vinner på det?

Bankernas placeringråd och försäkringsrådgivning handlar ändå alltid om att de egna alternativen är bäst, och varför skall man betala högre ränta än nödvändigt?
 
Byt bank om de krånglar. Själv lånade jag till en bil via bolånet. Sa till banken att jag behövde köpa en ny bil, och det var inga problem enligt dem.
 
Ja, precis som jessicaodanne ovan säger så borde det inte vara några som helst problem att öka huslånet för att låna till vad som helst så länge det finns täckning i husets värde med marginal.
 
Coolman skrev:
Är det en liten "by"-bank du lånar pengar från? Då kan jag förstå de gör sånt...

I en större stad kan jag aldrig tänka mig de gör sådant!
Ja, det är ett bankkontor med 2 fast anställda. Finns en bank till i samma storlek.


Hemmakatten skrev:
En bra bankkontakt är guld värt - mycket mer än några tiondelar på räntan hit eller dit.
Tomtebo skrev:
Varför är det oerhört viktigt, vad menar du att du vinner på det?
För mig som bor på landsbygden är det nästan ett måste att ha en bankman med lokal anknytning. En bankman på 30 mils avstånd och telefon/Internet kontakt har inget koll på att i en by så är fastighetspriserna dubbelt så höga som grannbyn 1mil bort. De kan bara se statistik på försäljning för ett mycket större område. Vilket leder till att kanske inte kan belåna eller få byggkredit för sitt hus.

Det är lite skillnad på att belåna huset och byggkredit. Byggkrediten är för att tillbyggnad/renovera huset och man har fått beviljat för detta ändamål. Jag bor i en kommun med låga fastighetspriser, 490’ var priset på genomsnittsvillan för ett par år sedan. Vilket leder till att det finns ganska litet utrymme att låna pengar till renovering/tillbyggnad. Som tur bor jag på landsbygden där priserna ligger betydligt högre än i tätorten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.