Jag är på jakt efter en bastutunna, och har spanat i några veckor nu, utan att hitta någon leverantör som verkar seriös.

Specifikt så är jag ute efter en som levereras helt komplett och färdig att använda, och inte en byggsats som jag får sätta ihop själv eller anlita en lokal byggfirma för att montera. Dels för att spara tid, dels för att jag inte vill ha tjafs när nånting blivit fel eller saknas, och leverantören skyller ifrån sig och säger att det är felmonterat.

Den första jag pratade med var "M.Åström Bastuprodukter", även kända som "Bastu och Badtunna", som verkade väldigt seriösa när jag pratade med dem, men efter lite snabbt googlande så insåg jag att jag inte vill köpa av ett företag där ägaren har suttit i fängelse för ekonomisk brottslighet, med stora skatteskulder, och som inte verkar göra rätt för sig gentemot kunder.

En annan leverantör som jag först fick ett bra intryck av är Trivselpool, som tillverkar sina tunnor av värmebehandlat virke, vilket skall göra att det inte är så känsligt för variationer i fukt. Återigen, så Googlade jag lite, och känner mig rätt skeptisk, då det verkar som att de sätter i system att inte hålla vad de lovar, och inte levererar kompletta produkter.

Förutom dessa, så verkar det mest vara privatpersoner som i ganska stor volym bygger tunnor och säljer svart, oftast till ett lite lägre pris, men förutom att jag helst inte sponsrar skattesmitare, så känns det väldigt riskabelt att köpa en osedd bastu och ha noll konsumentskydd.

Är det nån här som har hittat en seriös leverantör, som ni kan tipsa om? Helst med egen erfarenhet.
 
  • Gilla
Thomas Barow
  • Laddar…
Vad för slags tunna ska det vara? Helt i trä eller med plast eller metall insats?
 
Köp en nära där du bor. Lättare att åka förbi och kräva pengarna tillbaka etc om det skulle strula.

Ps. Satsa på en med plast i.

Köp något som verkar rejält.
 
När ni säger plast, så antar jag att ni tänker på badtunna? Det är alltså bastutunna jag är ute efter.

Helt i trä, vedeldad, ingen el. Det jag har tänkt mig är cirka två meter bastudel, en meter omklädning, och ev en meter veranda.

Jag hade gärna satsat på en lokal leverantör, men jag bor strax söder om Göteborg, och det mesta som är basturelaterat verkar tillverkas i Norrland. Trivelpool och några små aktörer finns runt Stockholm, och sen finns det nån tvivelaktig privatperson i Mariestad, och efter att ha sett en av hans vinda tunnor så är jag inte så intresserad...

Jag har inget emot att lägga lite pengar på kvalitet, speciellt om det hade funnits någon tillverkare inom vettigt avstånd, så man kunde åka förbi och kolla.
 
Ber om ursäkt. Läste helt fel.

Sorry.

Varför en bastutunna?

Köp en vanligt byggd med isolering och rejält.

Träbyggarna i kalix har jag hört gör rejäla grejer.

Umeåtrakten har dessa killar; http://www.hakskog.se

Finns ju sk "timmrade" varianter också som säkert funkar. Men dom kommer oftast i byggsats.

Www.baseco.se
 
Det är flera anledningar till att jag tänkt mig just en tunna. De som tillverkar vanliga "stugor" verkar vara i byggsatser, förutom nån enstaka som är väldigt liten och levereras komplett. Även om det gick att få en lite större stuga som levererades färdig, så går det inte att komma åt platsen där den skall stå med lastbil. En tunna däremot, är enkel att ta på pallgafflar och köra på plats med traktor, som varken har problem med lite uppförsbacke med blött gräs, eller att ta lite tighta svängar förbi äppelträd och andra hinder.

Hittade en lokal leverantör, som snabbt läggs på listan över företag att undvika:
http://www.rejta.se/omdome/42767/allt+i+pool
 
Sorry vart hel fel här också!! Då förstår jag! Ska läsa på lite om det!
 
lasse63, har du erfarenhet av rundabastun? Är de bra?

Jag har varit inne på deras hemsida under mitt sökande, men det var ett kort besök, eftersom det enda de har på sin produktsida är bastutunna för uthyrning, och inget om försäljning.
 
Dom tillverkar och säljer. Nej har ingen erfarenhet av dom men dom har funnits länge.
 
Beställde till slut en från Nordic Hus (Arctic Finland House), som även bygger allehanda lusthus, grillstugor, etc. Det finska moderföretaget har varit med ett tag, och de omsätter 10 miljoner om året i Sverige, så det är väl inte amatörer.

De tillhör de lite dyrare, men det verkar som att de som säljer billigare antingen är skattesmitare, eller lurendrejare med anmärkningar från konsumentverket.

Den jag köpte var ett visningsex, som redan stod färdigt, så det gick snabbt att få hem den. Den känns välbyggd och rejäl.

Tyvärr saknades det några delar till skorstenen, samt var lite fraktskador, vilket jag utgår från att de kommer åtgärda. Jag uppdaterar tråden när jag vet mer, ifall någon annan som söker köpråd halkar in här senare.
 
Kan bekräfta att de hanterade det snabbt och smidigt. Jag föreslog att jag skaffar de saknade delarna hos en lokal återförsäljare, och ett prisavdrag för fraktskadorna. De har redan svarat och bekräftat detta, så jag kan helt klart rekommendera dem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.