specter skrev:
Tack för tipset!
Detta verkar vara en smidig lösning.
Ett sånt startpaket kostade ca 1400kr såg jag.

Men med detta system så utgår man från routern och bygger vidare ifrån den snarare än stänger av den som andra förslag i tråden?
Men bara en enhet som sprider täckningen, borde man inte ha fler?

Antar att detta inte ska vara lika säkert och stabilt som de andra lösningarna?
Det stämmer att grundpaketet innehåller huvudenheten och en enhet som sprider täckningen. Jag kompletterade med en enhet till som sprider täckningen. En på övervåningen och en på undervåningen täcker hela huset och ut en bra bit på tomten.
 
bakterie skrev:
Sannolikt räcker det utmärkt med Unifi Lite. Med Lite får du med en strömdosa som du sätter i ett vägguttag i närheten av din patchpanel. Sedan drar du nätverkskabeln via strömdosan till accesspunkten. Med Pro modellen behöver du en switch som själv kan mata ström via nätverkskabeln till accesspunkten.
Osäker på hur du menar med att jag måste dra nätverkskabeln via strömdosan till acesspunkten?
Acesspunkterna kommer ju sitta i taket långt därifrån.

Men det kommer ju i huset ingå nätverkskablar som jag placerar vart jag vill, är det dom du menar?
 
Anna1984 skrev:
Det stämmer att grundpaketet innehåller huvudenheten och en enhet som sprider täckningen. Jag kompletterade med en enhet till som sprider täckningen. En på övervåningen och en på undervåningen täcker hela huset och ut en bra bit på tomten.
Såg att en kompletterande enhet kostade 6-700kr.

Så, alltså ca 2000kr för hela din uppsättning.
Låter ju ganska prisvärt får man säga, och det verkar ju som du är supernöjd.
Och då slipper man ju planera och dra en massa nätverksuttag, och betala elektrikern för det.

Tyvärr hittar jag inte mkt forumtrådar eller recensioner om det, men ska leta vidare!
 
Ifall man skulle köra på Ubiquiti-alternativet så förstår jag det som att bästa lösningen är att be elektrikern dra och släppa ner näverkstråd i taket på två ställen, och sedan koppla på rj45.

Sedan köpa 2st AP, 1st switch, och kanske även en router?

Men kan någon vänlig själ länka exakt vilka produkter jag bör köpa?
Det är viktigt att försöka hålla ner prisbilden tycker jag. Vill helst inte ge mer än 2-3000kr för allt, max 4000kr.

En förusättning är ju då att dessa AP får ström genom nätverkskabeln, dvs alla enheter måste stödja det.
 
specter skrev:
Ifall man skulle köra på Ubiquiti-alternativet så förstår jag det som att bästa lösningen är att be elektrikern dra och släppa ner näverkstråd i taket på två ställen, och sedan koppla på rj45.

Sedan köpa 2st AP, 1st switch, och kanske även en router?

Men kan någon vänlig själ länka exakt vilka produkter jag bör köpa?
Det är viktigt att försöka hålla ner prisbilden tycker jag. Vill helst inte ge mer än 2-3000kr för allt, max 4000kr.

En förusättning är ju då att dessa AP får ström genom nätverkskabeln, dvs alla enheter måste stödja det.
Angående om du behöver en router så beror det på vad din fiberleverantör har för lösning, i de fastigheter jag bott i har det bara suttit en fiberkonverter/medieomvandlare (dosa som omvandlar fiber till koppar/rj45) och då måste du ha en router.

AP: https://www.senetic.se/product/UAP-AC-LITE
Router: https://www.senetic.se/product/USG eller https://www.senetic.se/product/ERLITE-3
switch: 8portar: https://www.senetic.se/product/GS108GE

USG- routern använder samma program som acesspunkterna när man ställer in den, vilket kan vara smidigt. Sedan är den betydligt enklare att ställa in motför edgeroutrarna. (däremot vill man göra avancerade inställningar i brandvägg mm så kan ER vara lite bättre då stödet för detta inte kommit ännu till USG)

Ifall inte 8 portar räcker beroende på hur många "internetuttag" du skall ha i huset är det bara att köpa en till 8 portars eller en 24 portars switch tex: https://www.dustinhome.se/product/5010759396/gs1900-24e

kolla via prisjakt vem som är billigast på unifi grejorna. Proshop och Dustin brukar ha mkt bra priser förutom Senetic. Senetic är även ganska dyra på frakten, vill minnas jag betalade 350kr... Såg att tex. netgear switchen var 60kr billigare på Dustin..

Till accesspunkterna följer det med POE injektorer så det behövs ingen speciell switch för att spänningssätta dessa. och till datorer, tv-apparater mm så behövs det inte heller. Skall du däremot montera ett gäng övervakningskameror eller något annat som drivs på POE så är det naturligtvis vettigt att köpa en switch med POE. och då kan tough switchen länkad tidigare vara ett vettigt val.

Du kommer sedan även att behöva en patchpanel, detta för att slippa sätta kontakter direkt på TP-kablarna och på så sätt undvika felkällor. patchpanelen köper du med minst 16 uttag helst 24st. dessa finns att köpa på kjell och company eller på proshop, dustin mfl.

Skall du sätta telefon uttag i huset? isåfall kan du dra alla dem till patchpanelen också. då är det smidigt vare sig man skall ha riktig telefon eller IP-telefoni. Se gärna Mats nätverksskola
 
Redigerat:
bomm>

Tack för svar!

Den inköpslistan är trots allt överkomlig när det kommer till pris.
Men du är säker på att dessa uppfyller kraven?
Ström tex blir inga problem, tidigare har det ju skrivits att special-switch krävs och kanske AP:s i pro-modell m.m.

Sen vad gäller uttagen i huset.
När huset byggs så kopplar de ju in nätverkskablar och drar till alla rum, dessa mynnar ju ut i ett mediaskåp i centralen.
När du skriver att beroende på hur många nätverksuttag som vi ska ha avgör vilken switch vi ska välja...så börjar jag fundera. Måste de göra elinstallationer i det materialet jag köper? dvs leverera switchen till huset innan?
Det blir bökigt känner jag isf.

Vad innebär det att det kommer med PoE injektorer till AP? Något man måste göra själv eller går allt per automatik?

Patchpanel, om jag förstår saken rätt så ingår det nog i husleveransen.
Telefoni ska vi inte ha,
 
Det jag tidigare skrivit är att till de dyrare PRO versionerna så behöver man inte använda injektorer utan kan strömmata dem via POE från switchen. Unifi uap AClite kan inte matas med vanlig POE utan har en specialversion och de skickar med injektorer med AccessPunkten. Det enda du behöver är eluttag i närheten av switchen. Då kopplar du in strömmatning till injektorn och sedan tp kabeln från AccessPunkten till injektorn och sedan en kort patchkabel till switchen. Det blir då en injektor per AP.

I mediaskåpet måste du ha en switch som sammankopplar alla uttag i huset (den kopplar du sedan till en router och routern kopplar du in i mediekonverteraren.)

Switchen är inte svår att installera och inga inställningar krävs. Du kopplar in den till ett vägguttag och sedan sätter man bara in patchkablar mellan switchen och patchpanelen.

För att veta hur många portar man behöver på en switch så räknar du antalet nätverksuttag som kommer att monteras i huset (ev. monterar de dubbeluttag) sedan plussar du på med antalet acesspunkter samt ett extra uttag där routern skall kopplas in. Att man sedan har några extra uttag över gör juh inget.

Tror inte du behöver köpa något före allt är monterat. Däremot så måste du i god tid säga till om att du vill ha tp-kabel framdragen i taket på de ställen där du vill ha en accesspunkt.
 
PoE är ju som tidigare sagt "PowerOverEthernet"... ström via nätverkskabeln till i ditt fall AccessPunkten.

En PoE injektor, är en enhet som fixar ström till AP via nätverkskabeln istället för att skaffa en Switch med inbyggd PoE.

Se bild

Ett smidigare sätt om man bara ska ha nån enhet som behöver PoE, ska man ha många enheter så kanske det är smidigare med en Switch med PoE inbyggt.
 
Mitt råd är att försöka sätta dig in i vad sakerna heter och gör. I den här tråden syns det rätt mycket förvirring kring olika begrepp.

Det som de flesta kallar för "trådlös router" är egentligen en burk som innehåller flera saker: En router, en switch och en trådlös accesspunkt. Se förklaringen en bit ner på den här sidan:
http://www.fixanatet.se/grundkunskap/introduktion-till-hemmanatet/

I ett hemmanätverk behövs bara en router (då pratar vi om funktionen router), mellan din internetleverantör och ditt eget nätverk hemma. Denna ska alltså sitta vid din inkommande fiber och "isolerar" trafiken på ditt lokala nätverk från internet (den släpper bara igenom den trafik som behöver släppas igenom).

Sen används switchar för att "grena upp" ditt nätverk hemma. Switchen är alltså ett slags förgrening för att koppla ihop alla enheter i ditt nätverk hemma.
http://www.fixanatet.se/switching/

En trådlös accesspunkt (notera att en sån sitter inuti den "trådlösa routern") kan man säga är en "trådlös switch".
http://www.fixanatet.se/tradlost/byggstenar-i-wi-fi/


Så kort kan man säga att du i ditt hus behöver placera ut accesspunkter på lämpliga platser så att de ger täckning där du vill ha täckning. Dessa accesspunkter kopplas ihop med kabel och nätverksswitch.

Det finns olika sätt att ge accesspunkterna ström, det smidigaste kallas POE, då får se sin ström via nätverkskabeln. Det kräver dock antingen att man har en switch som kan strömförsörja enheter mha POE eller att man sätter en "injektor" på vägen.
 
  • Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp, det uppskattas verkligen av en helt okunnig vanlig människa som jag som bara försöker bygga ett hus och inte trampa fel.

Jag kommer att köra på följande lösning.

Vid elcentralen placerar jag en switch och router enligt tips på från tråden.
Sedan ber jag elektrikern dra nätverkskabel och släppa ner på två ställen i taket, där ber jag hon sedan klä på rj45 eller vad det hette så att jag kan sätta 2st Ubiquiti Ap direkt på dessa i taket.
Från switchen har jag då PoE injektorer (som ingår när jag köper AP) som även de placeras vid switchen jämte elcentralen.
Är ovanstående rätt eller har jag missat ngt?

Sedan så tolkar jag det som att jag inte behöver göra ngt mer förrän jag flyttar in, det enda jag gör nu är alltså att be elektrikern dra de två nätverkskablarna?

Sist så undrar jag om jag behöver be elektrikern/elritaren att placera nätverksuttag direkt vid elcentralen eller om det går att koppla saker direkt till switchen eller routern?
Routern ska ju kopplas ur så att säga när jag kör AP.
Anledningen till att jag frågar är att b.la. huvudenheten till framtida larm kommer att stå där och den behöver kopplas upp på nätverket.
 
Det som rekommenderas är att man sätter en så kallat patch-panel vid elcentralen. De nätverkskablar som är "installerade" i huset får då ett uttag i varje ände (ett uttag i patch-panelen och ett uttag där andra änden är). Sen använder man alltså så kallade "patch-kablar" för att koppla in saker till de uttagen.

Patchkablar är månkardeliga flexibla kablar, installationskabel är oftast enkardelig och därmed styvare (och mindre lämpad för att klämma kontakter på).

Snålvarianten (som jag själv kör) är att klämma RJ45-kontakter direkt på installationskabeln (man kan välja om man gör det bara i centralen eller om man gör det även i andra änden). Det är inte riktigt lika bra (kontakterna är egentligen inte gjorda för den typen av kabel och man riskerar kabelbrott om de utsätts för mycket rörelse), men blir billigare (man slipper uttag och patchkablar).

Jag resonerar som så att i centralen sitter kablarna ganska "statiskt" så där gör det inte så jättemycket om man kör snålvarianten, är det accesspunkter i andra änden borde snålvarianten fungera rätt bra där med (de flyttas ju inte ofta), om det däremot är uttag dit det ska anslutas dator eller TV så är det bättre att sätta upp ett uttag i den änden. (Det är mina personliga åsikter alltså, andra tycker säkert att jag är helt dum i huvudet som snålar så för att spara in en 50-lapp per uttag.)
 
Nerre skrev:
Det som rekommenderas är att man sätter en så kallat patch-panel vid elcentralen. De nätverkskablar som är "installerade" i huset får då ett uttag i varje ände (ett uttag i patch-panelen och ett uttag där andra änden är). Sen använder man alltså så kallade "patch-kablar" för att koppla in saker till de uttagen.

Patchkablar är månkardeliga flexibla kablar, installationskabel är oftast enkardelig och därmed styvare (och mindre lämpad för att klämma kontakter på).

Snålvarianten (som jag själv kör) är att klämma RJ45-kontakter direkt på installationskabeln (man kan välja om man gör det bara i centralen eller om man gör det även i andra änden). Det är inte riktigt lika bra (kontakterna är egentligen inte gjorda för den typen av kabel och man riskerar kabelbrott om de utsätts för mycket rörelse), men blir billigare (man slipper uttag och patchkablar).

Jag resonerar som så att i centralen sitter kablarna ganska "statiskt" så där gör det inte så jättemycket om man kör snålvarianten, är det accesspunkter i andra änden borde snålvarianten fungera rätt bra där med (de flyttas ju inte ofta), om det däremot är uttag dit det ska anslutas dator eller TV så är det bättre att sätta upp ett uttag i den änden. (Det är mina personliga åsikter alltså, andra tycker säkert att jag är helt dum i huvudet som snålar så för att spara in en 50-lapp per uttag.)
Ok, men patchpanel borde väl ingå i elinstallationen i huset antar jag?
Brukar det vara standard alltså tänker jag, nu har vi valt till nätverksuttag och betalt extra för det, då borde patchpanel kanske ingå?


Sedan så tolkar jag det som att jag inte behöver göra ngt mer förrän jag flyttar in, det enda jag gör nu är alltså att be elektrikern dra de två nätverkskablarna?
Om vi måste fixa patchpanel själva så går det fixa efter inflytt?

Sist så undrar jag om jag behöver be elektrikern/elritaren att placera nätverksuttag direkt vid elcentralen eller om det går att koppla saker direkt till switchen eller routern?
Routern ska ju kopplas ur så att säga när jag kör AP.
Anledningen till att jag frågar är att b.la. huvudenheten till framtida larm kommer att stå där och den behöver kopplas upp på nätverket.
 
Routern ska inte "kopplas ur", däremot kommer du kanske stänga av WiFi i "hemmaroutern" (enligt FixaNätets terminologi).

Ja, det går att sätta patchkablar direkt mellan switch och t.ex. larm (vilket jag tolkar att din fråga gäller).

Försökte mig på en skiss i paint:
Natverk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Googlade fram den här bilden på hur det kan se ut. Det översta på bilden är patchpanelen (de röda kablarna som försvinner ut åt höger är installationskablar som alltså slutar i uttag nånstans i bostaden). Nere till vänster står switchen, den röda kabeln som hänger neråt är den som går mellan switch och router (burken längst till höger, tror det i mitten är modem av nåt slag). Switchen fungerar alltså som ett "grenuttag" för routerns LAN-port. Här finns dock inget anslutet direkt till switchen, men det går alltså utmärkt att koppla en patchkabel direkt från en av switchens portar till en dator (eller ett larm).
photo12-L.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Okej.
Men inget av det här med patchpanel, switch mm behöver jag fixa innan huset bygga eller under tiden?

Det enda jag behöver göra nu är att välja vart nätverksuttagen ska placeras och vart jag ska ha lösa nätverkskablar för AP?


Och jag behöver alltså inte välja till nätverksuttag i elcentralen där switch och router står?

Det är det viktiga att reda ut nu.
 
specter skrev:
Okej.
Men inget av det här med patchpanel, switch mm behöver jag fixa innan huset bygga eller under tiden?

Det enda jag behöver göra nu är att välja vart nätverksuttagen ska placeras och vart jag ska ha lösa nätverkskablar för AP?


Och jag behöver alltså inte välja till nätverksuttag i elcentralen där switch och router står?

Det är det viktiga att reda ut nu.
Du ska:
- Berätta för elektrikern var i huset du vill ha dina nätverksuttag
- Berätta för elektrikern hur många uttag du vill ha på varje ställe
- Berätta för elektrikern hur du vill ha det vid plats för accesspunkter, enligt tidigare diskussion här i tråden

Du ska inte:
- Sätta nätverksuttag intill patchpanelen
- Styra och ställa mer än nödvändigt, om du inte är säker på din sak. Det är bättre att berätta för elektrikern hur du ska använda nätverket än att försöka detaljstyra installationen

Med risk för att vara övertydlig, men:
Nätverksuttagen är ju bara "andra änden på sladden". Varje anslutning i patchpanelen leder till ett jack (nätverksuttag) ute i huset, se det som en massa fast monterade förlängningskablar som alla är dragna till samma ställe. Mycket riktigt ska således patchpanelen ingå i ordinarie installation och du ska inte behöva bry dig om detta.

Om du tittar på Nerres bild ovan så kan du tänka dig att varje uttag i den översta panelen leder till ett nätverksuttag ute i huset. Dessa nätverksuttag har sedan anslutits till nätverket genom att man dragit en kabel från den översta panelen till switchen nere till vänster. Tar man bort den sladden så bryter man nätverkskopplingen för det uttaget, det är samma sak som att dra ut nätverkssladden ur datorn.

Att montera ett nätverksuttag inne i skåpet är alltså samma sak som att dra in en förlängningskabel i skåpet, du får bara en sladd i väggen som leder från den övre panelen till ditt uttag intill. Ska du ha något i skåpet som är uppkopplat mot nätverket, t ex en hårddisk, ska du alltså koppla in den direkt i switch/router. Det är samma sak som att koppla in den i ett nätverksuttag, fast med färre kopplingar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.