Hej. Tänkte bygga en bit staket mellan hus och garage med en grind mitt i.
Där ligger nu marksten som jag tänkte försöka att inte röra runt i för mycket.

Materialet i marken är grovt grus med sten upp till ca 200mm.
Känner att det kan vara svårt att få ner en färdig plint eller ett gjutrör i det.

Kan man gräva ett hål så gott det går, ca 60-70 cm djupt utan att behöva ta upp för stora sten, svetsa ihop lite armering med en stolpsko i toppen, och fylla hålet med betong??
 
Låter som en ok plan tycker jag.
För just ett staket är det ju inte heller jättekritiskt med frostfritt djup så 60-70 cm bör räcka

/K
 
Ett smidigt alternativ kan ju vara att använda en markskruv, finns för runt 100:- st på jula.
Bäst är det väl om man kan förborra och sedan är det bara att skruva ner. Sparar många timmars arbete.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Ett smidigt alternativ kan ju vara att använda en markskruv, finns för runt 100:- st på jula.
Bäst är det väl om man kan förborra och sedan är det bara att skruva ner. Sparar många timmars arbete.

[bild]
Nu missade du nog den lilla detaljen att det är grovt grus och sten -200. Samt att jag inte vill ha oreda i plattorna.
Dessa förbaskade skruvar kommer folk att svära över om 10år när altaner och staket ser ut som dom mött en orkan😃
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
hsd
Plintbetong.
Jag har använt det till växthuset.
Lätt, gräv ett hål fixera stopen -häll i säcken och fyll på en hink vatten ingen blandning behövs
 
Så har jag gjort.
Vi har lerjord här och man kan gräva en grop med lodräta väggar utan några som helst problem. (Bortsett från att det är tungt, och trångt att få upp jorden från den nedre delen av gropen...)

Har som sagt bara grävt hål där jag velat ha plinten, sedan fyllt i 1-2 säckar färdigblandad betong och positionerat 1-2 plattjärn.
Har såvitt jag vet/märkt fungerat helt ok ännu.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Så har jag gjort.
Vi har lerjord här och man kan gräva en grop med lodräta väggar utan några som helst problem. (Bortsett från att det är tungt, och trångt att få upp jorden från den nedre delen av gropen...)

Har som sagt bara grävt hål där jag velat ha plinten, sedan fyllt i 1-2 säckar färdigblandad betong och positionerat 1-2 plattjärn.
Har såvitt jag vet/märkt fungerat helt ok ännu.
Då kunde du ju lika gärna andvänt färdiga plintar??
 
Det har jag också gjort.
Har prövat lite olika för att se vad som verkar vara enklast/lämpligast beroende på vad det ska vara till.

Tycker dock att det är lättare/smidigare att få plintjärnen på rätt höjd när jag gjuter själv.
Dessutom går det åt grus till återfyllnaden runt om "köpeplintar" om de ska stå stadigt över tid. Lerjorden är betonghård på sommaren, men stabil som vatten på vinterhalvåret. Det fungerar bättre i egengjutna plintar, förmodligen för att jorden runtomkring är orörd och stabilt packad.
 
Ok. Men funkar det inte lika bra med vanlig grovbetong? Är ju klart lite krabbligare å blanda å hålla på. Men man har ju lite mer tid på sej att justera innan det börjar brinna. Dessutom dubbla priset på plintbetong.
Får väl börja med å gräva hålen och se vad plats där blir
 
Jag har kört på grovbetong.

Om man bara använder några kortare regelbitar så skruvar man fast plintjärnen där och riktar in allt med vattenpass + korrekt höjd, på plats, innan man blandar och fyller i betongen. Skulle det råka rubba sig vid betongpåfyllning så är det ju snabbt och enkelt att justera tillbaka.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Ok. Tack för svar. Får som sagt börja med hålen och se vad plats där blir. Misstänker att rören till el och tele servisen kan dyka upp där nånstans. Och då är ju köpeplint uteslutet.
Behöver man armera?
 
Beror på belastning.
Staket mellan två hus, (inte allt för lång sträcka), där staketet är förankrat i fasaden på husen utsätts rimligen inte för några nämnvärda vindlaster så då behövs det inte.
För grindstolpar kan det vara en annan sak. Beror på grindens tyngd och bredd. (Vet dock inte var gränsen går.)
Kanske lite grövre plintar är tillräckligt för att slippa armera grindstolparna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.