Hej på er!

Jag har köpt hus, och funderar på detta med robotgräsklippare!

jag var ute vid huset och grävde ner fiber, i samband med detta så grävde jag av vad som måste varit gammal kabel för robotgräsklippare.

Om jag nu vill installera en egen, måste jag dra upp den gamle kabeln? Eller kan den ligga kvar?

Mvh
Rickard
 
Går alltid att skarva kabeln du grävde av och sen prova om du får signal , men om det fortfarande inte fungerar så skulle iaf jsg ha dragit ner en ny kabel då du inte har en aning om vart den gamla ligger och det är ett rent h-vete på ett enkelt vis att leta brott under mark.
 
okey, ja man kan ju alltid testa att koppla in..

Men den kommer inte störa där den ligger?
 
Här var det en liten stubbe som jag nu tagit bort. Men det går tydligen en begränsarkabel för klipparen runt. Kan jag bara slå ner spaden närmare busken och bryta den cirkeln eller bryter man runt hela tomten då?
Mvh
 
  • Gräsplätt med röd cirkel markerar var stubbe tagits bort, omgivet av buskar och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BigTupp skrev:
Här var det en liten stubbe som jag nu tagit bort. Men det går tydligen en begränsarkabel för klipparen runt. Kan jag bara slå ner spaden närmare busken och bryta den cirkeln eller bryter man runt hela tomten då?
Mvh

Klipper du av kablarna till ön/stubben så bryter du förbindelsen i slingan och grejorna slutar att fungera.
Du måste koppla ihop ledningen som går längs häcken eller om det är en buske.
 
Där det gröna sträcket går så ligger begränsarkabel, det är den som går runt tomten. Det röda vid fd stubben är bara en "avstickare".
Man kanske får gräva upp lite och koppla loss bara. Det är ju bra väder så. Tack för svar.
 
  • Trädgårdsbild med ett grönt sträck markerat ovanför marknivå, rött cirkelmarkerat område vid tidigare stubbe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mest troligt ligger begränsningskabeln enligt blå:
Bild av gräsmatta med digitala markeringar: blå linje som föreställer begränsningskabel, grön cirkel markerar kopplingspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och då är det vid den gröna cirkeln som du får kapa och koppla ihop.
 
Det luriga är att klipparen glider förbi vid orangea sträcket också.
Men ja, jag får gräva upp lite och koppla om. Har råkat gräva av den förr och det var tråkigt.
Förra ägaren som grävde ner. Så var lite oklart vart den låg överallt.
 
  • Bild på gräsmatta med överlagda färgade streck som markerar grävplats och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, där tar signalen ut sig själv. Gräv upp slingan och lägg den ihop längs med kantslingan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Håller med @Daniel 109, finns inget skäl att klippa kabeln om den inte går av av misstag när den tas upp. Lägg ut den längs begränsningen bara så att det blir trippel kabel där så kommer det funka utmärkt.

För övrigt imponerande att lyckas ta bort stubben utan att se/kapa kabeln. :)
 
Och för att förtydliga är det alltså så att kabeln förmodligen går enligt blå i bilden nedan. Du kan dra upp den och istället lägga den som gul längs kanten (tätt tillsammans, gör inget om den snurrar sig om sig själv eller något). Då behöver du inte kapa och koppla något.
Bild av gräsmatta med ritade linjer som visar förslag på omroutning av kabel från blå till gul bana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.