Jag skulle kolla upp förutsättningarna att ha källare i ert område först. Om det är stor risk för översvämningar osv.
 
Själv bor jag i s.k. "suteräng hus" d.v.s. huset är placerat på sluttande tomt.
Det medför att inget vatten kan bli stående utan rinner bort, neråt då förståss.
Det är dock lika viktigt som alltid att ha bra dränering runt och under huset. Se även till att eventuella vattenutkast och takavrinningar inte går ut på backen vid husväggen utan leds bort i dagvattenledningar.
 
Vi bygger ett U-format hus och har valt att ha källare under en av "flyglarna" pga att marken lutar ganska mycket (höjdskillnad på ca 3 m på diagonalen på huset), blir ju en merkostnad helt klart, men kvadratmeterpriset blir ju hyggligt....
 
Det är mycket som man kan placera i en källare: pannrum, tvättrum, bastu, garage, förråd. Priset att bygga separat förråd och garage kan man dra ifrån källarens kostnad ;). Stor tvättstuga som dessutom inte inkränker på boytan är också guld värt, då man kan planera våningen ovanpå bättre och ren boyta ökar ;). Att ha bastu och badrum i källare är inte fel heller ;). Då blir det kanske i alla fal inte så dyrt med en källare om man nu har chans att välja?
gaia (med stor källare)
 
gaia skrev:
Det är mycket som man kan placera i en källare: pannrum, tvättrum, bastu, garage, förråd. Priset att bygga separat förråd och garage kan man dra ifrån källarens kostnad ;). Stor tvättstuga som dessutom inte inkränker på boytan är också guld värt, då man kan planera  våningen ovanpå bättre och ren boyta ökar ;). Att ha bastu och badrum i källare är inte fel heller  ;). Då blir det kanske i alla fal inte så dyrt med en källare om man nu har chans att välja?
gaia (med stor källare)

Gaija jag tror du får lov att ha flera våningar på din drömkällare. ;D 8)
 
tynnis skrev:
Gaija jag tror du får lov att ha flera våningar på din drömkällare. ;D 8)
Har faktisk två våningar till i detta gamla hus ;D men vi har stor nytta av källare på 120m2 ändå ;).... och allt under samma tak ;)
gaia
 
120m2 källare :surprised:
 
Självklart skall man ha en källare under huset. Även om frugan inte ville så fick det bli en källare med tvättstuga, pannrum, matkällare, gästrum (med fönster), allrum, förråd/kontor, hobbyrum och ett badrum...

Beghövs 130 kvm för att få plats med allt... men det är det värt... :)
 
Huset kostade 780' utan källare (platta tillkommer), med källare hamnade priset på 900', än så länge så har det kostat runt 140', då tillkommer källarväggar för 200', 20' för betong.

Totalsumman om vi hade tagit in "riktiga" entrepenörer så skulle vi ligga på  130' för sprängning och schakt (250 kbm berg). 20' för besiktning och tryckning av skorsten hos grannar, 10' för makadam, 60' för frigolit, armering, kantelement, golvvärme och 200' för källarväggar (väggarna är färdiga element som monteras av Lättklinkerbetong).

Plattans yta är 140 kvm
 
siamthai skrev:
120m2 källare  :surprised:
jag var ju inte värst.... se senare inlägg ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.