Hej på er,

Jag är i planeringstadiet för att renovera köket i våran nya lägenhet.

Lägenheten är byggd ca -70 och har en 1-fas spis som ligger på en 20A säkring.
Det finns en 10A grupp till i köket som idag tar allt övrigt (DM, K/F, F och uttag)

Vad är bästa alternativet om jag vill ha 3st 1-fas förbrukare: häll, ugn och micro?

Centralen sitter precis utanför köket, max 2m därifrån.
 
Har du 3-fas till lägenheten? Storlek på huvudsäkring?
 
Tosse skrev:
Har du 3-fas till lägenheten? Storlek på huvudsäkring?
Nej endast 1-fas, vet inte storlek men jag gissar på 20A
 
Vanligt problem som vi dryftat flera gånger förut. Huvudsäkringen är med största sannolikhet 25A.
Hade själv det så i en lägenhet. Om det inte finns någon möjlighet att utöka elsystemet till 3-fas upp (kolla med föreningen hur statusen på elstigar etc är, antar att det är en bostadsrätt) så får du klara dig på detta, det går men är inte optimalt. Undvik helst att använda induktionshällar då dessa oftast kräver rejäl matning, typ 2x 16A. Välj helst också en ugn som inte kräver mer än 10A säkring.
Man får också vara lite försiktig och inte använda alla strömkrävande maskiner på samma gång då man rätt fort hamnar på överlast på huvudsäkringen. Den är ju ofta dessutom placerad i ett gemensamt mätarutymme som man inte har tillgång till så det kan vara besvärligt att byta den om den skulle gå.

Den här tråden har en del nyttig info om samma problem:
https://www.byggahus.se/forum/el/271608-20-ampere-sakring-till-hall-och-ugn.html
 
Redigerat:
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.