hej

nu är det dags att anlägga gräsmatta till baksidan av vår tomt, ca 80 kvm. Nu växer det bara ogräs på den trista lerjorden.

Jag hörde av en vän att man kunde anlita lastbil+chaufför med sån där skoparm som klarar att skrapa/gräva ut ytlagret. detta skulle kosta ca 1000 kr/timme. Sedan var idén att det skulle läggas på ca 10 cm bättre jord, vältra och sen rulla ut färdig gräsmatta. Marken är platt i övrigt. Vad tror ni om detta upplägg? eller nåt särskilt jag skall tänka när det gäller underarbetet?

Nån granne tyckte man kunde lägga jorden direkt på ogräset och sen rulla ut mattan "så gjorde vi ". känns som jag kommer skaffa mig framtida bekymmer med ogräs som dyker upp över hela mattan?

tacksam för all hjälp :)
 
Kolla på www.olleberg.nu för grymma tips angående gräsmatta. Hans tips har gjort underverk med min. :)
 
Läser lite hur Olle föreslår. 30 cm jord under mattan? Låter lite overkill
 
Som jag har förstått det hela så handlar 30cm om att skapa en "fuktbuffert"(om man har dåligt underlag) och minimera risken för att gammalt ogräs att kunna växa igenom.
 
Mikael_L
Revisorn_144 skrev:
Läser lite hur Olle föreslår. 30 cm jord under mattan? Låter lite overkill
Det tycker jag är overkill ifall du har "fuljord" under, särskilt om den innehåller lera som binder fukt och avger fukt vid torka.

Om du ska lägga gräsmatta på ett grus eller sandbacke eller annan väldränerad och näringsfri morän är det säkert en god ide att få totalt 20-40cm av någon slags jord, dvs helt OK med "fuljord" underst och 5-10 cm toppskikt som gräset gror bra i.

Vi har 5-10 cm gräsmattejord direkt ovanpå morän på en del av gräsmattan, gräset mår inte bra där, och bränns snabbt gult vid torka.
Vi orkar kanske göra om det någon gång i framtiden, men annat har prioritet före.
 
Redigerat:
Vi har 5cm "gräsmattejord" på uppländsk stenhård lera. Gräsmattan mår bara fint.
Innan jorden kom på och mattan rullades ut hade vi en grön tomt, men med tistlar och en massa annat skit. Nu efter 3 år så är det som vilken matta som helst, vare sig mer eller mindre ogräs än någon annan i området.
 
Redigerat:
Vi har 10 cm på stenhård lera. När det regnar blir gräsmattan plaskvåt. Om någon har några tips så tar jag gärna emot dem.

Toppdressa med sandlådesand (som inte går att göra kakor av är nog det bästa hittills, men det lär ju ta 10 år innan det får effekt.
 
eran skrev:
Vi har 5cm "gräsmattejord" på uppländsk stenhård lera. Gräsmattan mår bara fint.
Innan jorden kom på och mattan rullades ut hade vi en grön tomt, men med tistlar och en massa annat skit. Nu efter 3 år så är det som vilken matta som helst, vare sig mer eller mindre ogräs än någon annan i området.
la ni ny jord direkt på ogräset eller fräste ni bort allt som heter tistlar och annat ogräsgrönt innan?
 
Redigerat:
Revisorn_144 skrev:
la ni ny jord direkt på ogräset eller fräste ni bort allt som heter tistlar och annat ogräsgrönt innan?
Grävaren som hjälpte till med att lägga ut jorden och välta den samma härjade runt en halv dag med att skrapa runt lite massor på tomten. En del skulle planas och en annan höjas. Detta gjordes med jorden/leran från tomten. Innan dess hade vi manuellt dragit upp det värsta, allsköns skumma blommor och tistlar.
Vi rullade gräs dagen efter grävaren var klar med "finplaneringen". Tomten var då på ytan fri från ogräs.
 
Mikael_L
Revisorn_144 skrev:
la ni ny jord direkt på ogräset eller fräste ni bort allt som heter tistlar och annat ogräsgrönt innan?
Jag drog på round-up 2-3 veckor innan. :)
 
Tack för inputen!

blev det bra med round up eller kommer ogräset tillbaka efter tiden?
 
Mikael_L
Det finns ju en massa frö och sånt kvar i jorden, men när det är på väg upp har ju gräset redan börjat etablera sig och konkurrerar ju ut de flesta ogräsen, bara du klipper och sköter gräsmattan nöjaktigt.

Där vår gräsmatta mår bra är det i princip bara maskrosor (som ständigt frösår sig från helt andra ställen och därmed ett evigt "problem" att bara acceptera) samt lite tistel som klarar av att titta upp mitt i gräset. Tisteln tar jag två eller tre kampanjer/år och lägger en enda droppe RU på bladet så den vissnar ner och dör.* Snart ska dom väl sluta komma. Visst går dom att bekämpa mekaniskt också, men jag orkar bara inte.
Maskrosor brukar jag mest bara knipa av blomställningarna på för att förhindra kraftigt spridande. Det sticks ju liksom inte att råka kliva barfota på en maskros. :)

edit:
* Man måste ju vara oerhört försiktig, roundup dödar ju gräset oerhört effektivt också, nudda ett grässtrå så har du en brun fläck i gräsmattan ett par år. :)
 
Redigerat:
Ok, round-up alternativet är intressant. Eftersom det är platt med lite lutning från huset, så måste ju inte en grävare ditt o jämna ut. blir det inte lika mycket lerjord som skall forslas bort.
 
Mikael_L
Sen är jag faktiskt personligen inte så förtjust i att använda bekämpningsmedel av olika slag, vare sig det är herbicider, insekticider eller annat sånt. Men ibland får man nog anse det rationellt. Om t.ex. hästmyror håller på och knaprar i sig mitt hus, eller husvampen håller på och förstöra huset så är jag inte så blödig.

Och efter att jag läst på lite och insett att svenska bönder lägger ut ca 700ton glyfosfat (den aktiva beståndsdelen i R-U) varje år, så kändes det plötsligt inte så hemskt att köpa en liter själv som vad det verkar kommer räcka livet ut för mig. Jag har halva flaskan kvar, kommer att räcka till dutta en droppe på 100.000 st tistlar. :)
 
Jag har köpt tomt i Uddevalla och ska bygga ett hus såfort bygglovet är klar.Tomten är av enbart sten(underlaget). Undrar ; när kan jag börja med gräsmatta anläggningen . Vad är det för underlag på sten under gräsmattan , vilka material? Tjocklek ? Osv. Tacksam för all tips o råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.