Inte en möbel kanske, men med tanke på snickerimomentet tyckte jag ändå att frågan passade här...

Den näst översta delen på postamentet på bilderna visade sig vara helt uppruttet inifrån, så jag behöver göra ett nytt. Det knepiga är at den har både en konvex och en konkav radie och jag vet inte riktigt hur jag skall få till det. Jag misstänker att det enklaste vore att göra desom en lång "list" och sen gera ändarna 45 grader och kapa motsvarande ändbitar och foga ihop snarare än att göra den i ett stycke som den gamla är gjord. Den konvexa radien går väl att hyvla till, men att få den konkava kurvan känns betydligt knepigare i o m att den är så stor och djup. Någon som har några bra tips? :|

IMG_1785.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1787.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1788.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vackert!
Jag skulle göra långsidan först genom att märka ut profilen på kortändarna och sen spåra ner till profilen på bordssågen upprepade gånger (alt. fogsvans). Lämna kvar några mm trä mellan spåren så det finns anläggningsyta kvar. Stäm bort det sista. Profilen i kortändarna kan sågas med tex rundsåg (eller sticksåg).
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Hmmm, ja det borde kanske fungera. Om jag låter ämnet vara högre/bredare än den färdiga detaljen har den ju full tjocklek kvar att löpa på i bordssågen - borde bli stabilare än tunna lameller. Jag tänkte hur som helst limma ihop två 45 mm ämnen för att minimera risken för sprickbildning. Får åka till sågen i morgon och se om dom har något vettigt tätvuxet material. Det gamla postamentet är från 1832 och jag vill gärna att det nya i vart fall skall överleva mig ;)
 
Förstår inte riktigt hur du menar men visa gärna bild på resultatet, jag är säkert inte ensam om att vara rätt nyfiken på hur det blir 😊
 
Skall bli! Tills vidare kan jag bidra med en bild till på den sidan där postamentet inte är ruttet. Som synes har man gjort en ganska brutal kapning av "pelaren" i samband med en förändring av taket, men tanken är att jag skall byta ut pelaren så att det ser ut som om den går igenom taket istället.

Operation renaskrapning av hela fasaden pågår också som synes - drygt jobb! :banghead:

DSC_2147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Det går nog såg ut på en större bandsåg med ett smalt blad.
 
katos skrev:
Det går nog såg ut på en större bandsåg med ett smalt blad.
Funkar säkert om man har en bandsåg vilket jag tyvärr saknar...:(
 
Det skulle kräva en ganska rejäl pjäs till bandsåg om du ska ha ca 40 cm såghöjd
 
Jaha, då var det i princip klart! Planhyvlade ner till 40 mm, delade och vändlimmade ihop bitarna. Gjorde en mall som jag använde i sänksågen och sågade bort så mycket material som möjligt. Jag behöll ca 20 mm extra höjd på ämnet så att det fanns ordentligt stöd på sågen. Jag skaffade en konvex surform som jag hyvlade/jämnade till den konkava ytan på biten och körde med en vanlig hyvel på den konvexa delen. När jag var hyfsat nöjd vände jag upp och ner på biten och sågade ändarna med ett långt blad på sticksågen, varefter jag sågade bort överskottet på höjden i bordssågen. Avslutade med att putsa upp hela biten. Nu återstår dom andra bitarna som är betydligt enklare att fixa till :D

IMG_1845.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
krillek skrev:
Jaha, då var det i princip klart! Planhyvlade ner till 40 mm, delade och vändlimmade ihop bitarna. Gjorde en mall som jag använde i sänksågen och sågade bort så mycket material som möjligt.
Bordssågen skall det naturligtvis vara! :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.