Min dotter som bor på annan ort flyttade ur en lägenhet och vi hjälptes åt tillsammans att städa så jag vet med mig att kvalitén på städningen som är gjord är helt ok.

Hyresvärden jävlas med min dotter vid besiktningen och kräver att det ska städas bättre, diskhon t ex var inte blank nog, toaporslinet har pigmentförändringar som man knappt kan se och som inte kan städas bort. Han hotade med att ta in en städfirma och skicka faktura till min dotter. Jag tror att det gått bättre om det inte varit en ung flicka som han besiktat hos.

Överhuvudtaget en otrevlig hyresvärd som inte åtgärdat några fel överhuvudtaget som min dotter påpekat under tiden hon bott där.

Det jag undrar över är vad man kan göra, förutom att putsa å polera än mer :D , har hyresvärden ensamrätt på bedömning av städning, inget protokoll skrevs utan det var bara muntligt, kan man avvisa hyresvärden och hänvisa till Hyresnämnden, eller vad?
 
Ja den uppfattning jag har fått är att det i princip är hyresvärden som har ensamrätt på bedömningen, och i och med detta har många hyresvärdar satt i system att aldrig godkänna.

Jag har ingen aning om hur man överklagar.
 
Känns ju märkligt att man är utlämnad till hyresvärdens godtycke.
 
Nu är det ifs försent som tips men anlitar man städfirma när man flyttar (oavsett från hyres eller köpes bostad) så hänvisar man bara till städfirman...
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Om du vill kan du ju alltid bestrida fakturan och låta hyresvärden ta det till rätten för att få avgörande, om du känner att summan är värd att tvista om.
 
Det enklaste och smidigaste är nog bara att fråga vilka saker som ska åtgärdas och fixa det. Allt annat kommer att ta för mycket energi och kraft.
 
Det är inte alltid lätt att få en lista på punkter som ska åtgärdas. Läste om nån som hade fått underkänt, de städade om och vid nästa inspektion fick de nedslag på punkter som var godkända första inspektionen... Det verkar som om många hyresvärdar försöker få hyresgästen att även stå för sånt som borde räknas som normalt slitage.
 
Anna1984 skrev:
Det enklaste och smidigaste är nog bara att fråga vilka saker som ska åtgärdas och fixa det. Allt annat kommer att ta för mycket energi och kraft.
Japp. Men en god idé är att fotodokumentera allt, och blir det nedslag är det tämligen enkelt att bestrida fakturan, energin och kraften får då hyresvärden ödsla om han vill ta det vidare.
 
Jag uppfattar det som om att han körde med min dotter för att hon är ung, jag vet hur det är städat eftersom jag var med och gjorde stor del, hade jag varit med vid besiktningen tror jag att utgången varit annorlunda. Känns fel om det är bara den ena parten som har subjektivt kan avgöra om det är godkänt eller inte.
 
Känns som det där mer eller mindre är standard att man underkänner för att mjölka ut extra pengar, många gånger så klagas det på sånt som var dåligt redan när man flyttade dit, det är ju ganska förmånligt att ta ut 500kr per hyresgäst för tavelhål som någon gjorde för 10 år sedan.
 
Det är ju inte en part som ensidigt kan bestämma subjektivt.

Om han skickar faktura för städning, så bestrid. Det blir då upp till hyresvärden att i tingsrätten bevisa att det var dåligt städat.

Om det var jag (och om jag vet att det inte är ngt. fel på städningen) så skulle jag efter anmärkningen gå dit och noga plåta/filma. Och sedan lätt torka de ytor som anmärkningen gäller. "Nu är det åtgärdat".

Och så invänta ev stämning.
 
Kurtivan skrev:
Jag uppfattar det som om att han körde med min dotter för att hon är ung, jag vet hur det är städat eftersom jag var med och gjorde stor del, hade jag varit med vid besiktningen tror jag att utgången varit annorlunda. Känns fel om det är bara den ena parten som har subjektivt kan avgöra om det är godkänt eller inte.
Kan du inte hjälpa till och sätta stopp för ofoget? Särskilt när du själv har direkt insyn i hur det ligger till. Finns ingen anledning att låta sånt bli regel för vederbörande, ett rejält och tvärt stopp väl motiverat och obönhörligt enligt fakta så är det över oberoende vad.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Man bör nog vara på plats för en konfrontation, annars blir det svårt.
 
Om ni fortfarande har tillgång till lägenheten som fotodokumentera allt noggrant.
OM inte, så begär nyckel för att åtgärda. Fotodokumentera då, städa behöver nu ju inte för rent är det redan ;)
Kontakta även hyresnämnden direkt och prata med dem, för att få tips och råd.
Gör också minnesanteckningar från städningen, hur många timmar ni lagt osv.
Spela in samtal med hyresvärden.

Det stora problemet här är den summa pengar man kan bli krävd på av hyresvärden, det kan bli många tusen om de vill jävlas.

Så även om det kan verka som en skitsak först, kan det i senare skede vara väl värt med ovanstående.
 
Å andra sidan går en diskbänk i rostfritt och toaporslin få 100% rent, undantaget toastolen om vattnet har mycket järn, men då är problemet inte hyresgästens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.