Och det här med enbart sladd i taket, fördelar/nackdelar på det jämfört med ett nätverksuttag?
 
  • Gilla
långtjock
  • Laddar…
Då kan man sätta en rj45-kontakt direkt på installationskabeln och koppla in den i accesspunkten om man skippar uttag. Man slipper då en ful sladd från uttaget till accesspunkten.

Fördelen med en takinstallation är att du kan använda accesspunkter som ser ut som brandvarnare. Det smälter in bra i miljön.
 
pelpet skrev:
Då kan man sätta en rj45-kontakt direkt på installationskabeln och koppla in den i accesspunkten om man skippar uttag. Man slipper då en ful sladd från uttaget till accesspunkten.

Fördelen med en takinstallation är att du kan använda accesspunkter som ser ut som brandvarnare. Det smälter in bra i miljön.
Hur smidigt är det att sätta en rj45 då?
Det blir ju helt klart snyggare ja.


Funderar fortf på detta.
Tillbaks till det med switch, det behöver jag köpa pga att jag ska köra acesspunkter förstår jag.
Funkar typ denna?
https://www.senetic.se/product/TS-5-POE?gclid=CK7psbru6s0CFYPUcgod_G4Ddw

Sen så kommer alltså switch och router ligga på samma plats, lite undanskymt i ett skåp i tvättstuga.
Kommer det där finnas flera ingångar?
Tänker att där behöver centralen till det trådlösa larmet stå också.
Kopplar man in det direkt i router, direkt i switch eller behöver jag placera ett nätverksuttag där?
 
Switchen fungerar mkt bra. Skall du dock använda unifi accesspunkter så måste du har pro modellerna av dem om du vill köra poe via switchen. Lite modellerna följer det med poe injectorer, så med dessa klarar man sig med en switch utan poe. Men du kanske skall ha några övervakningskameror eller annat och då är en poe switch bra..

Som router kan jag rekomendera unifi security gateway eller deras edgerouter. Det är typ samma hårdvara i dem, men USG. Styr/programmerar du med samma program som acesspunkterna, vilket kan vara smidigt.
 
Jag bifogar ett par bilder på min vägginstallation av en unifi lite. En takinstallation behöver göra något motsvarande.

20160711_181511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160711_181537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sitter monterad på väggen till en städskrubb. Andra bilden visar baksidan. Den vita kabeln som slutar i ett uttag går till patchpanelen i källaren och är via den ansluten till switchen. Den gröna kabeln är en vanlig patchkabel med hane i var ände. Den ände man inte ser går in i baksidan av accesspunkten.

För en takinstallation hade jag nog dragit rör pluss kabel till en takdosa, och satt en rj45-hane direkt på kabeln. Då kan du gömma rör och kabel under ett täcklock om du skulle ändra dig om att ha en accesspunkt just där.
 
Hur stort är huset.. bygger själva hus nämligen ☺
 
bomm skrev:
Switchen fungerar mkt bra. Skall du dock använda unifi accesspunkter så måste du har pro modellerna av dem om du vill köra poe via switchen. Lite modellerna följer det med poe injectorer, så med dessa klarar man sig med en switch utan poe. Men du kanske skall ha några övervakningskameror eller annat och då är en poe switch bra..

Som router kan jag rekomendera unifi security gateway eller deras edgerouter. Det är typ samma hårdvara i dem, men USG. Styr/programmerar du med samma program som acesspunkterna, vilket kan vara smidigt.
Fattar inte, behöver jag ha acesspunkter som slutar på pro eller räcker det med lite?
Tänker du på den switchen jag länkade eller rekommenderar du ngn annan?

Router får man väl av internetleverantören man väljer (fiber dras in)?
Eller, man kanske behöver byta ut mot bättre grejer?
 
bakterie skrev:
För en takinstallation hade jag nog dragit rör pluss kabel till en takdosa, och satt en rj45-hane direkt på kabeln. Då kan du gömma rör och kabel under ett täcklock om du skulle ändra dig om att ha en accesspunkt just där.
Dragit rör + kabel till en takdosa.
Vad innebär takdosa i detta fallet?

Någon tipsade ju om att bara dra en kabel och hänga löst genom taket.
Vad rekommenderas?

Sen undrar jag alltjämt hur smidigt det är att köra på en rj45? Något man klarar själv som inte alls teknikkunnig?
Eller är det ngt en elektriker måste fixa?
 
För att montera en modular-kontakt ("rj45") behövs ett speciellt verktyg. Om du ändå har en elektriker där någon dag gör han det snabbt. Tänk på att det är speciella modularkontakter för installationskablar (enkardeliga) som inte alla affärer har. Kontakterna för patchkablar (flerkardeliga) kan med tiden ge dålig kontakt på enkardeliga ledare).
 
hsd
När det är mybygge så skulle jag satt en dosa i taket, så klarar man installationen med lös kabel å kontakt men kan montera uttag senare eller täcklock
 
Anna1984 skrev:
Jag kör med Devolo dLAN 1200+. Jag är grymt nöjd. Du kopplar huvudenheten till routern och till ett eluttag. Sen kan du koppla separat mottagare vart du du vill i huset. Dom behöver bara ett strömuttag. Jag har två i mitt hus på 211 kvm. Har tom uppkoppling ute på tomten :).

[länk]
Tack för tipset!
Detta verkar vara en smidig lösning.
Ett sånt startpaket kostade ca 1400kr såg jag.

Men med detta system så utgår man från routern och bygger vidare ifrån den snarare än stänger av den som andra förslag i tråden?
Men bara en enhet som sprider täckningen, borde man inte ha fler?

Antar att detta inte ska vara lika säkert och stabilt som de andra lösningarna?
 
specter skrev:
Dragit rör + kabel till en takdosa.
Vad innebär takdosa i detta fallet?
Jag menar en helt vanlig takdosa, typ http://www.clasohlson.com/se/Takdosa-Elko/Pr363326000.

specter skrev:
Någon tipsade ju om att bara dra en kabel och hänga löst genom taket.
Vad rekommenderas?
Det funkar också om du är helt säker på att du alltid kommer vilja ha en accesspunkt där som döljer kabeln.

specter skrev:
Sen undrar jag alltjämt hur smidigt det är att köra på en rj45? Något man klarar själv som inte alls teknikkunnig?
Eller är det ngt en elektriker måste fixa?
Det är inte svårt, men du behöver lite verktyg. Kjell har en bra beskrivning: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/montering-av-rj45
 
Jag passar på att flika in en sak som jag alltid stört mig på, och som kanske förvirrar lite i den här tråden. Tack vare våra internetleverantörer har "router" i folkmun kommit att för det mesta betyda en apparat som egentligen är en 4-i-1-apparat. Det man brukar få från sin internetleverantör är en kombination av accesspunkt, switch, brandvägg, samt en "ren" router.

Jag, och jag gissar flera andra, menar en "ren" router när vi skriver router. Inte en 4-i-1-apparat. Eller snarare menar vi en 2-i-1-apparat, då de flesta "rena" routrar även innehåller en brandvägg.

Du måste inte välja den "router" som din internetleverantör vill sälja till dig. Jag har t.ex. inte gjort det, utan valde en Ubiquity EdgeRouter Lite istället, som inte har inbyggd switch eller accesspunkt. Jag har dessa prylar separat.
 
Redigerat:
specter skrev:
Fattar inte, behöver jag ha acesspunkter som slutar på pro eller räcker det med lite?
Sannolikt räcker det utmärkt med Unifi Lite. Med Lite får du med en strömdosa som du sätter i ett vägguttag i närheten av din patchpanel. Sedan drar du nätverkskabeln via strömdosan till accesspunkten. Med Pro modellen behöver du en switch som själv kan mata ström via nätverkskabeln till accesspunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.