Vi ska bygga ett enplanshus med källare. Arkitekten har föreslagit att bygga källaren och mellanbjälklaget i Leca, men rent subjektivt tycker jag att det verkar jobbigare att arbeta med än lättbetong. Man tjockfogsmurar ju upp väggarna istället för tunnfogsmurar, och behöver ju lägga i armering och så.

Nu kommer vi att ha en byggfirma så det viktigaste är ju egentligen priset. Det förefaller vara fler byggare som har erfarenhet av Leca än lättbetong, vilket kanske skulle tala för Leca:n. Annars tycker jag att lättbetong borde vara mer snabbarbetat då man kan tunnfogsmura. Detta borde tala för lättbetongen.

När det gäller mellanbjälklaget har jag ganska dåliga kunskaper om vad Leca har för egenskaper, men jag har läst det som står i lättbetonghandboken om lättbetongelement och det verkar väl OK. Ett tredje alternativ här är ju prefab betongelement, men spontant verkar det dyrt (mina fantasier?), men å andra sidan medger det längre spann.

Vad säger experterna? Vad talar för resp emot Leca?
 
Absolut smidigast är lättbetong i storblock. Man smäller ihop en byggnad på nolltid, dessutom med betydligt bättre isolering än leca - isoleringen är ju inbyggd i materialet.
Ska du ha bra isolering i en lecavägg får du göra en dubbel vägg med isolering emellan.

Ett par man och en kran slår ihop stommen till ett lättbetonghus på ett par dagar.

Dessutom blir det mindre fogar och mindre putsningsarbeten - väggarna är ju nästen helt släta på en gång. Samt lättare installationer av el & vvs.

Personligen tycker jag att inget talar för leca i en husstomme. Utom kanske priset. Men jag misstänker att det tar ut sig med arbetstiden. Leca funkar bra till en torpargrund. Inte ett helt hus.
 
Bara nyfiken.

Finns det någon som bygger källare med lättbetong? Har alltid hört att det gör man inte ostraffat då lättbetongen suger vatten och fukt riktigt bra.

Eller missufattade jag frågan?
 
Det finns väl olika religioner inom detta - precis som med allt annat.
Men kika här, här är en kille som inte har nåt emot det iallafall:
http://www.byggahus.se/bygga/grund_kallare.htm

Det mest går väl att lösa med bra dräneringsmetoder. Om man inte bygger i riktig sumpmark. Men då kanske man ska kika efter en annan tomt istället. :)
 
Varför bygga med källare? Känns lite omodernt. Får ni inte bygga 1 1/2 plan? Det är ju betydligt billigare med platta och stort 1plan eller 1 1/2 plans hus?!

Gällande materialet så håller jag med K12 men det finns ett alternativ och det är att köpa råbillig Y-tong i Polen, GDansk. Samma prylar - halva priset.

Över en spännvidd på 6 meter måste du ha betongbjälklag då lättbetongens begränsning går där. Vi kommer ha gjutna hålelement eftersom vi har över 7 meter på vissa ställen. Detta är en relativt normalt prisad prefabhistoria.

Skulle inte välja vanlig leca i dag. Möjligtvis ISO-Leca men om det är "stenhuskänslan" och enkla material du är ute efter så är det lättbetong som gäller.

Källaren skulle jag dock ta Leca till pga fuktproblematik. Tror inte det byggs så många hus med lättbetong under mark även om det tekniskt går.

Att byggare gillar Leca beror nog bara på gammal vana. Det är ju lättare både fysiskt och tekniskt med lättbetong.
 
Omodernt med källare? Kanske det, men väldigt praktiskt. Varför typhusbyggaren köper hus utan förvaringsmöjligheter är för mig en gåta - men det är väl det man ska ha garage till?

Vad gäller lättbetong under marknivå så ser jag inte vad problemet är? Ytong gjorde ju tidigare prefab källarväggselement i lättbetong innan de konkade. Blockväggar i lättbetong under mark verkar ju också vedertaget. Vad gäller fuktproblematiken så ser jag inte varför lättbetong skulle vara mer känsligt än Leca? Båda är ju diffusionsöppna matrial. Självklart måste källarväggen utformas på ett sunt sätt med dränering, avledning av vatten, utvändig värmeisolering osv.
 
Jag resonerar så här. Vår källare i dag är egentligen en förvaringsplats för saker vi aldrig använder. Majoriteten av de grejer vi använder bygger vi nu förråd till i markplan. Förråd är ett måste men varför inte i markplan. Behöverman 80 kvm förråd??

Det är ju en fördyring med källare därför tyckte jag det var omodernt. I dag byggs ju fåtal hus med en normal källare som man gjorde förr.

Självfallet måste det dräneras. Men jag inbillar mig ändå att lättbetongen är känsligare för konstant fukt än vad leca är?
 
Calle Anka skrev:
Behöver man 80 kvm förråd??
Behöver och behöver men det är inte så dumt att ha mycket under samma tak. Takkonstruktioner är inte billiga heller så här kan man räkna på + och- i kronor. Vi har källare på ca 80m2 med halvstora fönster och där finns det pannrum, stor tvättrum, badrum, grovingång och många skrymsel och vrån att ställa saker man aldrig använder ;). Den känns inte alls mörk och unken. Och som du säger CalleA, det är faktiskt en gammaldags hus. Jag vet faktisk inte hur mycket skulle det kosta att bygga på detta sätt idag och kanske är det inte ekonomiskt försvarbart att planera så idag? Garage finns också under huset som är byggd i slutningen. Har man slutande tomt så är det faktisk en bra lösning med källare, tycker jag. Man kan i alla fall överväga och räkna. Man befriar så mycket yta på den första våningen så den kan bli lyxigt stor. Gräva och dränera skall man ju så varför inte gräva 1,5 m djupare? No ja, alla har sin egen bild av drömhuset. Jag bor redan i min ;)
gaia
 
Min fråga om lättbetong i källare var enbart baserad på kännsla och det faktum att jag aldrig sett det. T.o.m Celcon H+H och jämerhuset, som har allt annat i lättbetong, byggde senast jag såg det källaren i leca.

Vad det gäller att ha källare eller ej, så ångrar jag mig till förbaskelse att jag inte ordnade med det.

Perfekt med en våning där man kan ha allt maskineri och inte behöva bry sig om finlir med tapeter, lister etc.

Perfekt för klädförråd, ved, pannrumet, torkrum, el, tele, data, hobbyrum, ordentlig hemmabio etc ...

Vad gäller kostnaden så fick jag hela tiden höra att en källare "var en billig våning". Fast det var 2000.

I nästa bygge skall jag definitivt ha en källare, och helst ett sutteränghus. Det optimala.


 
Problemet för oss var att få plats med allt vi ville inom detaljplanens begränsningar. Då blev en källare lösningen. Det blir väl så om man avviker från husfirmornas norm med max 2 barn, inga fritidsintressen som kräver utrymme, inga cyklar/barnvagnar/skidor/vinter- eller sommarkläder som behöver förvaras...

 
hasse_f skrev:
Problemet för oss var att få plats med allt vi ville inom detaljplanens begränsningar. Då blev en källare lösningen. Det blir väl så om man avviker från husfirmornas norm med max 2 barn, inga fritidsintressen som kräver utrymme, inga cyklar/barnvagnar/skidor/vinter- eller sommarkläder som behöver förvaras...
Som en bekant sa till mig:
Kataloghus passar alla men funkar för ingen.

Det är klart ni ska ha källare.
Ni kommer med största sannolighet ångra er om ni INTE bygger källare.

Said
(som gått halva vägen och byggt källare under halva huset)
 
TLovskog skrev:
I nästa bygge skall jag definitivt ha en källare, och helst ett sutteränghus. Det optimala.
Bingo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.