Har rivit ganska mkt i ett uthus som skall fungera som mindre bostad. Badrum och sovrum finns i angränsande rum längst in till vänster. Dörr på kortsidan bakom trappan ska sättas igen.

Byggnaden mäter ca. 15 meter på längden och 5 meter på bredden. "Loftet är ca 5x5m" Under loftet är takhöjden till bjälkarna ca 2 meter.

På denna yta skall kök och vardagsrum inrymmas. Tanken har hela tiden varit att ha köket under loftet och sedan ha öppet upp nästan i nock på vardagsrumsdelen.

Nu har dock tanken slagit mig att riva loftet och sänka takhöjden med 1 meter i hela byggnaden.

Hur skulle ni gjort behållit loftet eller rivit? Behållit bjälkar eller rivit?

Kan verkligen inte bestämma mig och vill gärna ha inputs :)

IMG_2310.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spara loftet, guld värt om det får plats en säng eller två?
 
Lågt snedtak men visst dubbelsäng får plats ja...
 
Ett tillägg är att jag vill få ner uppvärmningskostnaderna....
 
Lämna lite öppet till loftet så kommer värmen fram, kommer säkert bli för varmt. Glöm inte väggventil på loftet.
 
D09
Om man gör en vindsvåning över hela ytan dvs slopar öppet till nock så bör det minska uppvärmningskostnaderna

Det är dock en skön känsla att ha högt i tak
 
Som det är idag går all värme upp på loftet som inte används.... Har starka funderingar på att stänga igen loftet eller riva det. Vill inte att all värme på vintern ska lägga sig däruppe..
 
D09
Novisfixaren skrev:
Som det är idag går all värme upp på loftet som inte används.... Har starka funderingar på att stänga igen loftet eller riva det. Vill inte att all värme på vintern ska lägga sig däruppe..
Grejen med ryggåstak är att man höjer den optimala värmepunkten om jag förstått det rätt

Dvs ju högre i tak ju varmare får man " elda " för att få en behaglig Temp där nere och ju varmare man ska ha det ju dyrare blir det att värma upp.
 
Kan man dra slutsatsen att sänka takhöjden ger mer energibesparing än att isolera mer på vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.