Hej,

Vi har en liten stuga som inte har värme eller el som vi är i på sommaren ibland. Nu tänkte jag rusta upp den lite vad gäller väggar och tak och undrar vad det optimala är i och med att stugan har minusgrader på vintern och det bildas fukt.

Väggarna.
Om man målar väggarna, vilken typ av färg ska man använda? Kan man använda färdiga väggpaneler (MDF) eller blir det fuktskadat? Tapeter antar jag är förkastligt.

Golvet.
Kan man lägga linoleumgolv eller är det bättre att försöka ha trägolv typ råspont. Ifall råspontgolv, vad kan jag måla det med?

Taket.
Det sitter takskivor av äldre modell idag. Vad är bäst material där. Går det med pressade takskivor i trämaterial eller bäst med plank, typ pärlspont?

Väldig tacksam för råd från er som kan detta eller gjort samma resa själv. :)

skrocksjön.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Våran stuga är också ouppvärmd och vi har gipsat väggar och tak som sen är målat med vanlig väggfärg och fönsterbrädor och fönstersalningar är målande med vanlig snickerifärg och det har fungerat utan problem, innan satt det tapeter på väggarna och de va inge fel på dem heller. Golvet vela vi länge med innan vi bestämde oss, funderade också på trägolv typ råspont men vi ville hålla det billigt så de sluta med att vi la in laminat. Så länge man tänker till när man bygger att saker rör sig och ser till att hålla ut till väggar när man lägger t.ex golv så tror jag de mesta funkar.
 
  • Gilla
Camben
  • Laddar…
Välkommen till forumet, vilket fantastisk läge på stugan! :)

Vi har en sommarstuga av enklare modell som vi inte har någon uppvärmning i på vintern. Det händer dock att vi är där på vintern och då värmer vi upp den tillfälligt. Med andra ord så är det ganska stora och hastiga temperaturskiftningar.

Vi har alla möjliga varianter på ytskikt. Tapet, målad tapet, målad mdf, laminatgolv, riktigt trägolv, plastmatta, takpanel, skivtak.
Och allting funkar bra, inga problem med fukt eller temperaturskillander!

I ett gästhus har vi målad råspont som golv, målade med överbliven takfärg (y)
Funkar också bra men är inte helt slätt att gå på.

Våran filosofi är alltid "det är ju bara en sommarstuga", med andra ord så behöver inte allting vara perfekt.
Det ska vara billigt, enkelt och funktionellt.
 
  • Gilla
Camben
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Låter bra att det mesta funkar trots brist på värme. Det kör jag på! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.