Jag håller på och får knx installerat i min lägenhet. Det har visat sig vara extremt mycket krångligare och dyrare än jag väntat mig, men nu finns det ingen återvändo (hela lägenheten, en vind, var helt strippad ner till råvinden, så elen behövde ändå dras om).
Jag hade tänkt lära mig programmera knx, men har helt enkelt inte haft tid så nu är det en firma som gör det (för tillfället känns lösningen ganska tafflig, men det är inte klart ännu så jag har goda förhoppningar om att det skall bli bättre).

Som visualisering har jag vald Bab-Tec och deras Tosibox för uppkoppling utifrån (via VPN-tunnel).
Är detta en säker lösning,vad har ni andra för lösningar för att förhindra obehörigt intrång samt virus, mm?

Har ni åsk-skydd (vad det ni kan heta) och om ja, var sitter detta? I elskåpet?
 
Angående säkerhet gällande VPN är det som med all datatrafik. Vill fel person in så kommer dem in. Det viktiga är vad man ansluter på andra sidan gatewayen såsom dörrlås, kameror osv.

Åskskydd har jag aldrig monterat på en knx-anläggning. Jag har fått lära mig från olika håll att om man bor i en stad behövs inte åskskydd. Bor man i skogen behövs inte åskskydd på lokala nät (busslingan) utan endast på inkommande kabel till fastigheten. Desto viktigare då är att el, vatten, värme osv dras in på samma ställe i fastigheten och att de PUS'as direkt.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.