Finns det någon som har denna kombination och isåfall kan risa eller rosa denna lösning?
 
Vår VVS-kille som ska vara med o bygga vårt hus tyckte det var helt meningslöst att installera den "eftersom man inte hinner tjäna ihop de pengarna den kostar". Han sa att de har en brukstid på 10, kanske 15 år. Så vi valde bort den & kör ren fjärrvärme rakt av. Vi får väl hoppas på att han har rätt.
 
Problemet för mig är att jag i samband med tomtköpet förband mig (kommunen sålde billiga tomter) att använda fjärvärme men jag vill ha frånluftsvärmeväxlare också iom ventilationen.
Fjärvärmemodulen kostar runt 10000 och brukstiden är nog evig skulle jag vilja påstå, det är ju faktiskt inte annat än en värmeväxlare med en reglerventil (som är utbytbar). Däremot är det ju så att fjärvärmetillskottet lär bli ganska litet eftersom 495 twin har markslingor också och el/fjv-spetsbehovet bara finns under de kallaste vinterdagarna. Fjv:n har ju en fast avgift så jag får nog verkligen räkna på vad som är lönsamt och vilken återbetalningstid man får.

Ren fjv är ju givetvis ett alternativ, men vad kostar då en ventilationsinstallation? Speciellt om man vill ha värmeväxlare på till/frånluften?
 
När vi valde bort 490 & 630 och bytte till oss en ren fjv-växlare så trodde säljaren att det skulle bli ca. 8-9000:- billigare. Men vi vet inte riktigt än.
 
Vi stod inför samma val.
Vi tyckte också att en fjärrvärmemodul tillkopplat på en värmepump lät som en onödigt krånglig lösning.
Det är många som sjunger värmepumparnas lov på detta forum, men jag tycker det finns en allt för stor kortsiktighet i kalkyler mm.
Vad händer efter 10-15 år när kompressorn pajar, blev det då så himla billigt?
Nej, vi valde en enkel fjärrvärmeväxlare + enkel F-vent. De borgar för ett minimum av underhåll + kostnader under en lång tid framöver.
 
En liten tankeställare onekligen, tror jag gräver ner mina markslingor iaf, sen behöver man ju inte använda dom. Dom kostar ju faktiskt bara 2000 och grävaren har man ju på tomtem iom schaktningen.
 
Vi har också fått fjärrvärmeinstallationen inpå vårat tomtköp. Fjärvärmeleverantören står för inkoppling och värmeväxlare i vårat fall. Men jag har hört ryktas om att fjärrvärmeleverantören inte vill att man har en frånluftsvärmepump inkopplad på samma system med återvinning. Någon som vet hur det brukar fungera ? Är det bara att koppla på VP på sin värmeslinga också ?
Nåja.... jag har haft planer på att göra avdrag för VP vid husbygget och eventuellt satsa på ett rent FTX ventilationssystem. Dock vet jag inte vad jag får i avdrag för VP samt vad jag kan fixa för pris på ett FTX-aggregat.
Men det känns ju lite onödigt att både ha FJV o VP...kaka på kaka liksom.
 
Rent generellt vill väl inte fjärrvärmen ha energibesparing. :)

Problemet med värmepumpar är att de försämrar avkylningen av FJV-vattnet.
Min rent personliga åsikt är att FJV kombinerar man inte med VP utan med FTX.

Sedan kan du kolla vad Pasta har skrivit om de nya byggreglerna i andra trådar.
 
Blev inga markslingor, fanns inte så mycket trädgård kvar efter att jag shaktat för hus och mastodontgarage.

Lutar åt Comfortzone med fjv-spets istället.

 
Habbe skrev:
Lutar åt Comfortzone med fjv-spets istället.
Finns denna lösning? ComfortZone med fjärrvärme som spets? Vad använder du för modul för att koppla in Comfortzone till fjärrvärmen?

/Alex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.