Hej

Får man ha 32 mm ´s avlopp i yttervägg på den varma sidan 4 m långt med 90 böj, och kommer det funka?


Tänkte också dra pex med skyddsrör i ytterväggen på den varma sidan och det kanske man avråder till enligt säkervatten?
 
Kanske skulle satsa på 40 mm avlopp istället..med 2 st 90 böjar, känns ju sådär med 90 böjar...
 
Krilleman
Ja 40 är ju bättre än 32. Öka på till 50 om det går!

Och om det går så undvik 90º liggandes!

Enligt säkervatten är det OK att lägga vatten på varma sidan i yttervägg. Jag brukar alltid försöka att inte göra så dock. Det beror ju på hur tjock befintliga isoleringen är vid renovering!!! Nybyggen är det nästan aldrig problem med då tjockleken på väggarna bara blir större och större.

Och problemet med extremt tjocka och välisolerade väggar har vi inte sett slutet på än. Det har framkommit några trevande rapporter på att sk. "passivitetshus" kommer få stora fuktproblem. Med mögelpåväxt som följd. Men det talas det inte högt om än.

Nåja, vem vet vad som är bra för oss "imorgon". För 40år sen var DDT ofarligt.

Allt vi vet hittills är att dom stugor som byggdes vid sekelskiftet 1800/1900 fortfarande oftast står upp med flaggan i topp (och virket är oftast som nytt) medans tok-plastade hus som klassas passivitetshus redan börjar flagga för fuktproblem.

Framtiden får utvisa sanningen!
 
Redigerat:
  • Gilla
bope
  • Laddar…
Det finns 88,5 böjar som har samma krökningsradie som två stycken 45. Lägg en sån så slipper du en extra skarv och sparar pengar. Större avlopp är absolut inte sämre men slangen som går från tvättmaskinen är väl runt 20mm så det borde inte uppstå några problem med 32mm avlopp. Dessutom så trycker maskinen ut vattnet med en pump.
 
  • Gilla
bope
  • Laddar…
Men det ska väl vara en "tratt" och ett vattenlås så tar inte avloppet undan så rinner det över om det är bra fart på pumpen i tvättmaskinen.

Protte
 
  • Gilla
bope
  • Laddar…
Hallo

Jag kan använda 40 mm, men hur gör man ett snyggt avslut mot väggen, eller alltså då röret kommer ut från väggen, är det bara att släppa ut det 100 mm och sätta en skarv sen? Jag hittade denna....jag vill ju gärna ha att den går längs väggen med en 90 böj eller 2 x45 utanför väggen men då hamnar ju troligen skarven inne i väggen...men det kanske inte gör nåt?

http://www.purus.se/produkter/produkt/utloppssats-med-vattenlas-for-vagganslutning-ror-oe40/

Jag får åka o kolla på nån firma..=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.