Hej, kommer att gjuta en platta till blivande "poolhuset" om 2,5x5,0 meter. Min tanke är att dränera denna platta och att i plattan gjuta in någon form av isolering. Jag har tänkt mig "färdigt golv" ca 100 mm över omgivande marknivå. Hur mycket isolering bör jag lägga i plattan? och kan jag/bör jag lägga denna under marknivå? Om jag t ex vill ha 200 mm isolering och bara vill ha "färdigt golv" i nivå 100 mm behöver jag ju lägga denna under marknivå. Och det är kanske inget problem? Men vill gärna kolla med era erfarenheter? Min tanke är därefter att bygga resten av huset i virke. Var inne på att mura det i leca block men tror att trä blir snyggare och är lättare att jobba med. Hur är det med isolering av väggar och tak? Om jag isolerar, bör jag då ha huset uppvärmt under vintertid för att undvika problem med mögel mm? eller ok att ha "kallt" och värma ibland? Tak blir vanligt enkelt "papptäckt" som lutar 1:8 ca 7 grader. Några tankar om hur man bör isolera ett sådant utrymme? Vill kunna värma upp det även under vintertid men ej vara tvingad till det. Som värmekälla tanker jag mig direktverkande el.
 
Inga problem att lägga isolering under marknivå.
Gräv ur och lägg något kappilärbrytade som tex 8-16 ca 200 mm och sedan isoleringen.

Dränering behöver finnas i nivå med botten av gropen, annars blir där en pool till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.