Ska köpa ett hus av typ platta på mark.

Denna har jag besiktigat. Hittat en fuktskada i kök >28% och en i innerväggsyll i klädkammare 18-19%.
Försäkringsbolaget anlitade ett annat bolag som konstaterat att fukt i kök kommer från läkage diskbänk som nu åtgärdas.
Säljaren anlitade ett tredje företag för besiktning med uppdraget:

"Uppdraget går ut på att försöka avgöra ifall markfukt är orsak till förhöjt fuktvärde i ytterväggsyll och ifall det är samma problem med resterande syllar."

Slutsatsen:
"Min bedömning är att det inte är markfukt som är problem med förhöjd fuktkvot i ytterväggsyll i kök. Det är högre relativ luftfuktighet ovanpå betongplatta än under betongplattan. Ingen avvikande lukt kunde kännas i de provhål som togs upp, förutom i anslutning till diskbänksskåpet."

Kan jag säga att det är ett dolt fel om jag senare hittar fukt i innersyll?
 
Nej, eftersom du vet om risken och det så får du undersöka det innan köp.
 
S
Du tycker inte själv att när du har köpt ett hus så är huset ditt ansvar? Dolda fel borde skrotas helt!
 
  • Gilla
KjellTimell och 6 till
  • Laddar…
Nej. Ett dolt fel ska vara dolt och oväntat. Fler fuktiga syllar är knappast oväntat.
 
Platta på mark är dessutom en känd riskkonstruktion så du får förvänta dig att det finns/blir mer fukt!
 
Klistrar in även bedömningen i slutet:

Min bedömning är att vatten strömmat ut vid spolning av avloppsystem från anslutning rör/stos under diskbänkskåp, vattnet har runnit ner i den flytande golvkonstruktionen och orsakat en förhöjt ångtryck och genom diffusion påverkat omkringliggande konstruktion med förhöjda fuktvärden.
Detta ser jag som att det inte kan vara markfukt som är orsaken. Och då har jag ju sökt problemet grundligt och inte hittat det. Därför tyckte jag det kanske kan vara ett dolt fel om det hittas något senare som skulle vara pga. golvkonstruktion.

Jag är själv osäker. Därav frågan :D
 
O
Men du funderar redan i området kring markfukt och problem.... Är du medveten om dolda fel och vad som krävs för att fel ska räknas som dolt? Det ingen bakdörr för stt du gissade fel. Det var markfukt som var ett problem.
 
Platta på mark och markfukt kan aldrig bli ett dolt fel som sagt ovan!
 
Uttalandet kommer från en bes. man som säljaren har anlitat. Om det senare visar sig att hans bedömning är helt felaktig, så kan du inte ställa krav mot bes. mannen, eftersom han inte arbetade på ditt uppdrag. Och OM bes. mannen har gjort en feaktig bedömning så är det inget dolt fel heller, eftersom en korrekt besiktning skulle ha hittat det verkliga felet.
 
Redigerat:
Mikael_L
Bara det att du känner till problemet, är orolig, och tar upp det här, gör att det definitivt inte är något sk "dolt fel".

Bland rekvisiten för detta krävs det att felet är oväntat map husets ålder och konstruktion samt att det inte fanns någon anledning till fördjupad undersökning.

Så det är bara till att spotta i nävarna och undersöka detta innan köpet.
 
O
Missuppfattningen om dolda fel är väldigt stor. Vissa tror att det är en bakdörr ut i friheten.... Men kraven för att ett fel är dolt är högt ställda. Personligen anser jag att man ska räkna med att det blir en tur till rätten. Därför ska man fundera på vad det kostar att åtgärda felet. En rättegång kostar. Det finns inga självklara segrar.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.