Bygger ett nytt hus som kommer bli väldigt stort och i 2 våningar.
Fiber kommer dras in och centralen / routern för detta kommer vara hyfsat gömd i tvättstugan.

Jag är nu lite nervös för att det trådlösa internet inte kommer att fungera så bra i hela huset pga storleken på huset och att det är ganska tjocka väggar.
Vill även att internet ska nå bra ut i garaget (som är ihopbyggt med huset).
Tilläggas bör att fibern dras till nätverksuttag som kommer att finnas i alla rum.


Hur bör jag tänka för att säkra upp så att jag får bra trådlöst nät i hela huset?

Jag har läst om wifi-förstärkare. Fungerar dom bra?
Tex denna tolkar jag som att den bara pluggas in i ett vägguttag, inget mer behövs?
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunktrepeater/netgear-wn3000rpv2/210342.8929/

Jag tänker även att det borde gå att ha något liknande som man kopplar in i något nätverksuttag och förstärker, borde bli mkt mer effekt?


Tacksam för tips och råd om hur man ska tänka och planera nu när vi ska sätta elritningen.
 
Planera för att sätta upp flera accesspunkter så att de täcker av huset bra.

I mitt hus har jag projekterat in en zyxel nwa-1123ac per plan. De ser ut som en brandvarnare ungefär och kan matas med PoE. Jag har därför satt nätverksdosor i taket och högt upp på väggen. Jag räknar med att få minst 100 mbit/s i verklig hastighet i hela huset. Wlan på routern i teknikrummet kommer att vara avstängt.

Lägg upp en planlösning så kan du nog få förslag på lämpliga placeringar.
 
  • Gilla
specter
  • Laddar…
pelpet skrev:
Planera för att sätta upp flera accesspunkter så att de täcker av huset bra.

I mitt hus har jag projekterat in en zyxel nwa-1123ac per plan. De ser ut som en brandvarnare ungefär och kan matas med PoE. Jag har därför satt nätverksdosor i taket och högt upp på väggen. Jag räknar med att få minst 100 mbit/s i verklig hastighet i hela huset. Wlan på routern i teknikrummet kommer att vara avstängt.

Lägg upp en planlösning så kan du nog få förslag på lämpliga placeringar.

Tack för svar!

Med acesspunkter så menar du punkter där du placerar nämnd produkt och kopplar direkt till uttagen för att förstärka nätverket i hela huset?

Den Zyxel du pratar om är alltså liknande det jag efterfrågade i mitt första inlägg? En förstärkare som kopplas trådat till källan istället för trådlöst som den jag länkade?

Är taket rentav bättre än högt upp på väggen? Behöver man vägguttag (dvs eluttag) precis jämte så kanske det blir fult i tak?

Varför wlan avstängt på routern i teknikrummet undrar jag?


Ska fixa upp planlösning!
 
Provar ladda upp bilder på planlösningen.
Ritningen som syns är vart TDA-uttagen är placerade, vilket alltså är nätverksuttagen.
Jag kommer ju att flytta om dessa.

Lite förklaringar...
Garaget är det man ser till vänster på bilden som visar nedervåningen.
Och från garaget är en ingång in i huset, där kommer man in i tvättstugan och det är där centralen finns.

Visa bilaga Nedervåning paint.bmp
Visa bilaga Ovanvåning paint.bmp
 
Kort och gott kan man säga att:
Routern du (oftast) får från din internetleverantör, är den enhet som ger internettillgång (och tv/tfn/etc om man har det också) till resten av ditt nätverk
Switchen är den centrala kopplingspunkten där all trafik dirigeras på nätverket (tänk gamla kopplingscentraler för telefoni förr i tiden).
Accesspunkter sprider nätverk i trådlös form.

Sätt nätverkuttag i taket eller bara slangutsläpp med nätverkskabel i taket och så sätter man accesspunkter över uttaget/slangen. Det ska vara accesspunkter som matas av PoE (power over ethernet) samt en switch (i centralen där alla nätverkskablar möts) som kan mata PoE ut på nätverket.
Jag själv kör Ubiquiti accesspunkter, en uppe och en nere, 100 m2/plan, riktigt bra täckning överallt, strålar ut en del i trädgården också, tänker dock sätta en utomhus också för att få riktigt bra täckning där med.

Använder accesspunkter ska du stänga av trådlöst nätverk i routern då det bara kommer krocka med det trådlösa som accesspunkterna delar ut.

Ser inte riktigt storleken på ditt hus men det ser ut att räcka att sätta accesspunkterna centralt i taket på varje våning. Glöm inte att sätta näverksuttag på väggarna som du ska ha tv's på. (samt el-uttag också såklart) så att dom döljs av tv'n.
 
  • Gilla
specter
  • Laddar…
tommib
Generellt kan man säga att WiFi-förstärkare eller repeaters är kass. Anledningen är att de måste ha samma SSID som huvudnätverket vilket innebär att de endast kan sända när huvudnätverket inte gör det. Detta innebär att en repeater alltid försämrar throughput med 50%, minst. Det kan också strula när de stör ut varandra.

Om huset är såpass stort att det inte går att täcka med en AP så skulle jag rekommendera lite mer professionella lösningar. Ubiquiti är en, numera ganska lättillgänglig sådan.

Fast utrustning, såsom TV-apparater och mediadatorer/apple-TV/netflixburkar bör definitivt ha fast anslutning, det är alltid bättre än trådlöst. Alltid.

Jag skulle rekommendera att du läser på ordentligt om trådlösa nätverk alternativt tar in en extern firma som får fixa det åt dig. Det är en hel del att tänka på...
 
Repeater/förlängare och homeplug är att betrakta som nödlösningar. Kan man få ut kabelanslutna accesspunkter så bör man välja den lösningen.

Min erfarenhet av att bygga wlan är att man tittar på lokalerna, sätter accesspunkter där det verkar bra. Får man sen dålig täckning någonstans fixar man det sen. Trådlöst är alltid lite oberäkneligt.
 
Tack för många bra svar!

Har läst länken till Kjell.

Som jag tolkar det så kan man styra det på två sätt i princip, antingen att bygga så mkt trådlöst som möjligt från routern och hoppas på det bästa.
Eller att koopla bort routern och istället köra flera trådbundna acess-punkter.
Har jag förstått det rätt?
Isf känns det sistnämnda som bäst för mig.


Om jag helt enkelt sätter uttag mitt i taket på båda våningsplanen samt ett i garaget så bör hela huset vara täckt?

Men räcker det sedan att se till att switchen klarar PoE och att accesspunkterna klarar PoE så behöver jag inte sätta eluttag alls?

Ubiquiti har jag läst att alla öser beröm över, några specifika man kan rekommendera.
Behöver jag köpa en sådan switch med eller är det ngt man får av internetleverantören?
 
P28 skrev:
Sätt nätverkuttag i taket eller bara slangutsläpp med nätverkskabel i taket och så sätter man accesspunkter över uttaget/slangen. Det ska vara accesspunkter som matas av PoE (power over ethernet) samt en switch (i centralen där alla nätverkskablar möts) som kan mata PoE ut på nätverket.
Jag själv kör Ubiquiti accesspunkter, en uppe och en nere, 100 m2/plan, riktigt bra täckning överallt, strålar ut en del i trädgården också, tänker dock sätta en utomhus också för att få riktigt bra täckning där med.
Funkar det att sätta en accesspunkt utomhus? Måste vara specialare då förstår jag.

Hur menar du enbart släppa ut sladd i taket, då behöver man inte ens uttaget och kopplar på accesspunkten direkt på?
Snyggare installation?


Ja, tänker absolut gömma alla sladdar till tvn genom att ha vägguttag och nätverksuttag strategiskt placerade.
Men har funderat mkt runt det, och är osäker på hur jag ska göra.
Jag tänker att eftersom att man ändå måste ha box till tvn, högtalare (soundbar tänker jag) till tvn så måste man ändå ha kablar någonstans.
En tanke jag har är att sätta alla uttag cirka 30 cm ovanför tvn och där sätta en hylla, och därifrån dra en slang i bakom väggen som dyker upp bakom tvn.
På hyllan ställer jag sedan soundbar, box m.m. och inga synliga sladdar finns vare sig under tvn eller över tvn.
Slipper också en ful tvbänk.
Tankar på det? :p
 
Man kan sätta en accesspunkt med koppling för extern antenn inomhus och dra ut en antenn.

Har du träbjälklag så tror jag att 2 accesspunkter på det här sättet i nedervåningens tak räcker. Radiovågor går ofta rätt igenom ett träbjälklag. Komplettera med ett tomrör till allrummet på övervåningen och till mitten på garaget.

Visa bilaga Nedervåning paint-1.bmp

Du tänker rätt kring TV:n förutom att en soundbar är en nödlösning jämfört med en "riktig" ljudanläggning. En soundbar är inte särskilt lämpad för musik heller. Fördelen med soundbar är ju att du slipper kabeldragningen, men nu har du ju chansen att bygga in kablarna.

En platt ventilationskanal från biltema är också bra att lägga in i väggen. Den ryms i installationsskikten i en vägg om man karvar lite i OSB eller bakomliggande reglar. Bara att borra rakt in i den och sätta ett doslock för hålet.
 
  • Gilla
specter
  • Laddar…
Sätt en dosa i taket så du kan sätta ett täcklock över om du inte behöver/vill ha en accesspunkt just där. Har hört att det inte blir bra om man kontakterar en hane på installationskabel, men tak kanske är ett undantag? Annars måste man knöla in en patchkabel i dosan också. Kan bli trångt. Ni som har accesspunkter i taket, hur ser lösningen ut? Finns det speciella lösningar?
 
pelpet skrev:
Har du träbjälklag så tror jag att 2 accesspunkter på det här sättet i nedervåningens tak räcker. Radiovågor går ofta rätt igenom ett träbjälklag. Komplettera med ett tomrör till allrummet på övervåningen och till mitten på garaget.
Du tror 2 i taket på nedervåningen är bättre?
Känns mer logiskt att sätta en på varje plan, men vad vet jag.


När du skriver komplettera med tomrör garage mm, innebär det väl då samma sak som att placera nätverksuttag där eller?


Tillbaks till det med switch, det behöver jag köpa pga att jag ska köra acesspunkter förstår jag.
Funkar typ denna?
https://www.senetic.se/product/TS-5-POE?gclid=CK7psbru6s0CFYPUcgod_G4Ddw

Sen så kommer alltså switch och router ligga på samma plats, lite undanskymt i ett skåp i tvättstuga.
Kommer det där finnas flera ingångar?
Tänker att där behöver centralen till det trådlösa larmet stå också.
Kopplar man in det direkt i router, direkt i switch eller behöver jag placera ett nätverksuttag där?
 
Jag kör med Devolo dLAN 1200+. Jag är grymt nöjd. Du kopplar huvudenheten till routern och till ett eluttag. Sen kan du koppla separat mottagare vart du du vill i huset. Dom behöver bara ett strömuttag. Jag har två i mitt hus på 211 kvm. Har tom uppkoppling ute på tomten :).

http://www.devolo.com/se/Produkter/dLAN-1200+-WiFi-ac/
 
Redigerat:
bakterie skrev:
Sätt en dosa i taket så du kan sätta ett täcklock över om du inte behöver/vill ha en accesspunkt just där. Har hört att det inte blir bra om man kontakterar en hane på installationskabel, men tak kanske är ett undantag? Annars måste man knöla in en patchkabel i dosan också. Kan bli trångt. Ni som har accesspunkter i taket, hur ser lösningen ut? Finns det speciella lösningar?
Med dosa i taket menar du de nätverksuttagen som jag nu ska välja vart de ska placeras, eller?

Jag fattar inte vad du menar med kontakterar en hane, är det ngt som kan påverka mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.