Hej!

Jag är okunnig inom detta och hoppas verkligen på hjälp av er experter på forumet. Jag har upptäckt vad jag tror är mögel i en bänkskiva i köket.

Den tidigare lägenhets-ägaren satte in bänkskivan för cirka fyra år sedan i samband med renovering av köket.

I området bakom vattenkranen syns svarta prickar:
IMG_3732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På nära håll syns det bättre:
IMG_3733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det mögel? Vad gör jag åt det? Måste hela bänkskivan bytas ut?

Om det inte är jättelätt att fixa måste jag anlita någon. Bör man i så fall anlita någon expert på mögel eller räcker det med en hantverkare?

(Om ni har konkreta tips på någon att anlita innanför tullarna i Stockholm så får ni gärna säga till.)
 
tommib
Prova att bara tvätta bort det. Om skivan är oljad kan du alltid prova att slipa lite och sen olja om.

Det där lilla skulle jag knappt bry mig om.

Välkommen till forumet!
 
Tack för tipset tommib! Ja skivan är oljad.

Jag har nu använt diskmedel och gnuggat hårt med tvättsvamp. Det blev mycket bättre och jag måste titta mycket noga för att se lite av det svarta som återstår:
IMG_3734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som du kanske ser på bilden har jag gnuggat så hårt att det blivit ljusare. Jag gissar att det beror på att jag gnuggat bort olja.

Hur bör jag göra nu? Ska jag slipa extra med sandpapper för säkerhets skull och därefter olja om det område som jag slipat?
 
Köp dyr och bra bänkskiveolja och slipa lätt innan över hela skivan, lägg på 2 lager och underhåll väl så ska du nog slippa mögel igen.
 
BirgitS
Svårt att se på bilderna men glipar inte den där fogen mellan bänkskiva och vägg men borde vara tät?

Det är bra att komma ihåg att se till att bänken är torr efter att man använt kranarna så att det inte blir vatten liggande på skivan.
 
Jonatan79: Jag gör så!

BirgitS: Du har rätt, det glipar. Bra att du gjorde mig uppmärksam på det. Räcker det att jag fyller på med extra fogmassa eller måste jag ta bort det existerande först eller liknande?
 
Blir svårt att lägga dit nya silikon utan att ta bort gammal först.
 
Ta bort det gamla med tex bladkniv, gör rent ytan innan, vet inte riktigt vad man ska använda rödsprit kanske.
 
Finns silikonborttagningsmedel men jag vet inte om det missfärgat skivan...
 
jag är mest nyfiken på vad ts anser att det där möglet skulle kunna göra för skada i övrigt? Eller mögel, är det det överhuvudtaget? Svartprickigt trä är inget ovanligt och finns i större delen av alla nybyggnationer på ett eller annat sätt.
Men i diskbänkens fall så är det ju inget som sprider sig på nåt vis. Det är ju inte rabies det handlar om.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fast den där typen av rostfri diskho brukar ha en packning runt hela bänken. Så det är inte meningen att man skall ha silikon i fogen mellan bänk och skiva.
 
hempularen skrev:
Fast den där typen av rostfri diskho brukar ha en packning runt hela bänken. Så det är inte meningen att man skall ha silikon i fogen mellan bänk och skiva.
Ok... så i vilka fall ska man ha mjukfog mellan bänkskiva och kakel då...och varför i de fallen men inte i detta ?

Edit: Upptäckte nu att du syftade på mellan rostfritt och bänkskiva men det misstolkade jag eftersom det inte alls diskuterats i tråden.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Fast den där typen av rostfri diskho brukar ha en packning runt hela bänken. Så det är inte meningen att man skall ha silikon i fogen mellan bänk och skiva.
Skarven mellan ho och skiva ser ok, ut dock bör den vita fogen mellan skiva och kakel bytas ut.
 
tommib
Andy78 skrev:
Ta bort det gamla med tex bladkniv, gör rent ytan innan, vet inte riktigt vad man ska använda rödsprit kanske.
För silikon gäller endast silikonborttagningsmedel och mekanisk borttagning.
 
tommib skrev:
För silikon gäller endast silikonborttagningsmedel och mekanisk borttagning.
Men det kan ju knappast skada att göra rent ytan så det fäster bra när man lägger på nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.