Oj. Vilken dröm. Vad är elbudget på? 2-300'?
 
Det kan också vara bra att sätta ett nätverksuttag vid varje antennuttag om du någonsin går ifrån antenn (fibertv) /vill ha smarttv / koppla tvspel (iallafall i vardagsrummet)
Ska du har fönsterspotar så kan du ha ett astrour som tänder och släcker när det är mörkt, då med brytare i sovrummen för just den lampan. :cool:
 
BirgitS
Om det är inritat uttag bakom dörrarna i sovrum 1 och 2 så är det kanske inte den mest praktiska platsen eftersom det är risk för att antingen kontakterna som sitter i uttagen eller dörren blir skadad när ett barn slänger upp dörren. Tänk lite på möbleringen i sovrummen 2 och 3 så att inte nätverksuttaget hamnar bakom en säng utan vid skrivbordet.

Tillägg:
Behövs verkligen antennuttag i de mindre sovrummen?
Om jag kommer ihåg rätt har ni inte barn än och om 5 år är det väl bara play-kanaler och liknande som är intressanta för barn samt att mindre barn har väl ingen egen teve i sovrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Ja, ok, när jag tittar närmare är det kanske lite onödigt många uttag i korridoren utanför sovrum 2, som också har det där onödiga uttaget bakom dörren (jag antar att dörren öppnas in i sovrummet).

I klädkammaren längst ner till vänster är det också tre uttag. Till vad? Just där skulle jag kanske bara sätta ett om det inte är så att det redan från början ska in massa elektriska tingestar där. Samma för lilla klädkammaren, om nu inte fiber/datautrustning ska in där.

I tvättstugan skulle jag tänka noga på var TM/TT ska vara och ev torkskåp och liknande. Dessa ska ändå ha egna gruppledningar. Sen skulle jag sätta ett strykjärnsuttag på någon praktisk plats och kanske ytterligare ett allmänuttag.
 
Får man prioritetera om?

Ta bort lite nätverksuttag. Det behövs egentligen enbart vid TV-platser, arbetsplats, accesspunkterna och teknikrum. Trådlöst nätverk funkar bra för det mesta. Ett uttag per rum räcker långt.

Ta bort fasadbelysningarna. Bara för att man kan sätta ut led-lampor överallt behöver man inte göra det.

Fler eluttag. Minst svensk standard. Det finns alltid en massa saker som drar el. Fler uttag = färre skarvsladdar.

Tomrör 40mm vp till TV-plats från teknikrum. Då kan du stoppa hemmabiorecievern i teknikrummet.

Dra in tomrör för 7.1-högtalare vid TV-platsen.

Vp32-rör till bilplatsen. Inom några år kan du vilja ladda elbil. Vp32 ger möjlighet att ladda med 32A (~20kW) trefas om jag minns rätt. Det räcker att dra in 3G1,5 i dagsläget.

Dra fram trefas till altanen. Infravärme.

Fundera på om du vill ha inbyggt ljud. Isåfall dra fram vp-rör till lämpliga högtalarplatser.

Är plattan gjuten? Om inte, gjut in alla rör i plattan. Mycket snabbare och enklare än att dra i väggar.

Larm? Tomrör till varje dörr och lämpliga platser för rökdetektorer.
 
tommib
Att placera recievern i ett teknikrum förutsätter att sträckan inte är så fasligt lång, mer än ca 10 m. Helst inte längre än 5 m. När man kommer upp i längre dragningar börjar HDMI att strula och man behöver bättre (läs: dyrare) kablar för att få det att funka. Det finns lösningar för HDMI över Cat5e/6 men det kostar. Man behöver också en IR-extender om man inte vill slåss med CEC, som funkar ibland, ibland inte.

Just detta med att man kan skicka lite vad som över Cat6 är det som gör att jag starkt rekommenderar rikligt med nätverksuttag, eller åtminstone kanalisation så att det går att efterdra. Man vet inte vad framtiden för med sig men sannolikheten är stor att det kommer gå att skicka i en Cat6. Det är inte säkert att det går att dela kabel dock, så av den anledningen kan det vara klokt att sätta mer än ett uttag per rum i de stora rummen. I sovrummen räcker det bra med ett.

Trådlöst är för mig något man använder till mobila enheter som inte har en ethernetport. Även laptoppen kopplas hos mig in med kabel, för att det är så mycket bättre.
 
  • Gilla
FredrikErl
  • Laddar…
Det är sant att långa kablar kan strula, men HDMI-kablar av hög kvalitet som garanterat ska fungera är fortfarande mycket billigare än HDMI - cat6-baluner. Skulle det dessutom gå åt skogen så kan man alltid dra in en cat6-kabel i röret och köra med baluner.

Jag har kört med en 15m budget-HDMI från aliexpress mellan min dator och datorskärm (1920 x 1200, 60 Hz) och det fungerade.

I et VP40 så får man nog lätt in HDMI, 5 x 2 x högtalarkablar, kabel för IR-förlängare och en RCA för subwoofern samt en coax. Då kan man ha enbart en skärm i vardagsrummet och allt teknikskrot utom syn- och bullerhåll i teknikrummet.
 
  • Gilla
FredrikErl
  • Laddar…
tommib
Jag håller helt med om att det är bra att ha allt i teknikrummet och är på väg att bygga så själv. Jag ville mest varna TS för att det kan bli problem med HDMI, speciellt med CEC, vid långa kabeldragningar.

Apropå det, vilken kabel köpte du från Ali? Har du länk?
 
Hejsan!

Nu snackar vi :) Gott med lite pros and cons!

Till Pelpet:

Bra tips med att förbereda för elbil, samt ljud mm. Tanken är faktiskt att jag skall förlägga "allt" i plattan, så det kommer att bli en väldigt många VP-rör, men det är nog värt det. Tänker även för elektrikern när han kommer, att han bara behöver fiska tråd mellan central och uttag, slippa dra kabel genom hela huset. Med tanke på att det går från fackverk till ryggås så är det inte så roligt att dra, speciellt när huset är ca 24 meter långt.....

Men tar med mig detta när jag gör grunden....Hellre ett tomrör för mycket än en för lite. Man behöver inte använda allt heller...

Hur funkar det med inbyggt ljud? Jag kan ärligt säga att när det kommer till EL, stereo, larm så kan jag INGET......drar man kabel från varje högtalare till en förstärkare typ? Jag hade en kamrat som sa att sonos funkade bra med inbyggnadshögtalare. Har lagt in en post i budgeten för innbyggnadshögtalare men vet ej hur den skall förläggas.

Tanken är att jag skall dra alla VP-rör, och sedan skarva dom när väggarna är oppe för att sedan dra till det tänkta stället. Detta förutsätter att min elektriker godkänner detta, hoppas kunna spara en slant på detta.

Larmet hade jag även det tänkt att ha trådbundet, vet bara inte hur det funkar med mina ytterväggar (thermomur) och att få ner kabeln ovanför dörr......





I övrigt så är det CAT 6 ni rekommenderar att man drar?
 
Redigerat:
Vad tror ni om att ha mediacentralen i KLK (nätverk, antennfördelning, högtalare) (se föregående bild) men att ha elcentralen i pannrummet?
 
tommib
I en nyinstallation idag finns ingen anledning att dra något annat än Cat6.

Inbyggt ljud fungerar precis som vanligt ljud. Kablar går från högtalare till förstärkare. Man kan koppla på många sätt. Antingen har man en dedikerad multirumsförstärkare med multipla kanaler som kan styras från kontroller som man monterar i rummen, eller så har man en Sonos (eller liknande) för varje zon man vill kunna styra. I fallet med Sonos kan man placera ut enheterna lite mer spritt i huset, i garderober och dylikt. Då drar man rör från där man vill ha högtalaren till där man tänker ställa Sonosen. Det finns även Sonos Play som är en komplett enhet med förstärkare och högtalare i ett som man kan väggmontera.

I det långa röret skulle jag se till att lägga i en rejäl draglina redan från början. Trist om det inte går att få i efteråt.... Om det inte är ett väldigt grovt rör så är det bra att undvika så långa dragningar. Hellre ha en dosa på vägen i så fall.
 
RilleRock
Där centralapparat till larm skall placeras måste du ha nätverk samt gruppen den ligger på skall helst inte föregås av jordfelsbrytare.
Skulle även monterat ett apparatskydd innan CA.
 
Några till tips - dra inte tomrör till elektrikern utan använd flexrör med fördragna ledare. Använd 5g1,5-rör till allt. Då har du en del ledare i reserv till trappkopplingar och liknande. Till nätverk finns det också färdiga rör med cat6. Det är rätt mycket jobb att dra i kabel. Lämna tillräckligt med rör så att det räcker till uttaget plus lite extra.

Stäm av med elektriker och grundläggare först.

Till inbyggnadsljudet kan du dra från teknikrum vidare till högtalare vänster och sen höger (sätt dosa om du inte ska ha inbyggda högtalare).
 
  • Gilla
Mulleson
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Där centralapparat till larm skall placeras måste du ha nätverk samt gruppen den ligger på skall helst inte föregås av jordfelsbrytare.
Skulle även monterat ett apparatskydd innan CA.
Då lägger jag in ett uttag där. Får väl förkovra mig i vilket larm jag skall ha lite senare....



pelpet skrev:
Några till tips - dra inte tomrör till elektrikern utan använd flexrör med fördragna ledare. Använd 5g1,5-rör till allt. Då har du en del ledare i reserv till trappkopplingar och liknande. Till nätverk finns det också färdiga rör med cat6. Det är rätt mycket jobb att dra i kabel. Lämna tillräckligt med rör så att det räcker till uttaget plus lite extra.

Stäm av med elektriker och grundläggare först.

Till inbyggnadsljudet kan du dra från teknikrum vidare till högtalare vänster och sen höger (sätt dosa om du inte ska ha inbyggda högtalare).
Jag talade snabbt med elektrikerna och han sa samma sak med flexrör. Problemet är att ha en massa slang hängandes på bygget kommer bli ett stort irritationsmoment, eftersom allt gjuts in så kommer det vara en massa elkablar som är i vägen.

Jag kommer att göra grunden själv.
 
Jag är rätt säker på att det är ett större irritationsmoment att lägga en vecka elektrikertid på att dra i kabel i rör. Och de flesta uttag ligger väl i golvnivå? Då räcker det om det sticker upp en meter flexrör.

Jag har lagt in massor av flexrör i mitt nybygge och hade jag tänkt på att gjuta in en massa färdig slang i plattan hade jag sparat mycket tid. Gör jag om det här någon gång så kommer jag att planera allt i detalj, bygga ett installationsskikt i plattan, markera ut alla innerväggar och uttag på cellplasten med sprayfärg, spika alla flexrör i cellplasten med cellplastspik/skruv, lägga armering med golvvärme ovanpå och sen på med betong.

Finns det 50 cm kantbalk? Då kan man köra 35 cm cellplast, 5 cm installationer och 10 cm betong.

Man kanske kan få flexrören att stå rakt upp på något smart sätt? Då slipper man bli irriterad av dem så mycket när man gjuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.