Ni som kan era fräsar. Vore det möjligt att t.ex. använda en lätt trim router (enhandsöverfräs?) för att få bort färg i dalarna/spontarna på en husfasad? Går det få så pass bra precision att jag inte börjar äta mig in i trät alltför mycket. Finns det bra anhåll eller annat för att kunna hålla ett bra spår och inte behöva köra på frihand. Jag kommer troligen behöva köra flera gånger fram och tillbaka med olika frässtål. Lite svårt att se på bilden, men den nedre kanten är rundad fram till överkanten.

Lite grovt uträknat så är det 1500 meter spår. Klarar en fräs av att köra så långt? Borde inte gå speciellt hårt åt den, då det är inte är massor av trä som ska bort.

Vilken typ av frässtål borde jag använda mig av? Har sett att vissa har inbyggda anhåll på undersidan, inget jag kommer kunna använda mig av. Finns det kanske också med inbyggda anhåll på ovansidan eller på annat sätt?

Kort och gott är jag dum i huvudet om jag försöker ta bort färgen med någon fräs i spåren på följande husfasad.
fasad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att det blir svårt tyvärr. Det är inte rätt verktyg för jobbet.
 
Med tanke på att jag googlat sönder internet efter någon som använt en fräs på detta vis, är jag benägen att hålla med dig. Men ändå. Folk skapar magi med med sina fräsar. Dock oftast på plana ytor.

Det närmste jag hittade var en "Tilt base"
https://www.amazon.com/Bosch-PR005-Tilt-Base-Routers/dp/B000FF5I66

och ett "HÅLKÄLSFRÄS COBOLT UTAN STYRLAGER"
https://webshop.flinks.se/#!m=b&l=226696&pg=1&r=1090887&m=v&p=24653

Lutar man en kantfräs med ett sånt frässtål på, borde man kunna få bort färg på undersidan. Behövs någon form av anhåll/styrlager också, så att den ligger fint i spåret och inte dansar iväg över plankorna.
 
Tyvärr är detta nog dömt att misslyckas. En fräs är ett precisionsinstrument och ytan du ska köra över alldeles för ojämnn för att det ska ha någon rimlig chans att bli bra. den kommer att ta för djupt på sina ställen och inte alls på andra ställen.
 
Skulle det fungera att använda en lackfräs och hålla den 45 grader? Har inte använt en själv så vet ej.
 
Antar att fasadpanelen är furu? Jag skulle nog ändå prova med roterande stålborste och nöja mig med lite mindre trärent än på själva panelen. Risken är förstås stor att du får små skador just i sponten men jag tror att du kan leva med detta just där.

En annan möjlighet är väl att tillverka ett särskilt stål till färgskrapan som går in i sponten.
 
Har du testat med ett multiverktyg med vasst skrapstål?
 
Tack alla för tips.

@Daniel_n - Du har troligen rätt, iallafall med de tillbehör som jag sett finns till kantfräsar etc. Men borde ändå finnas någonstans någon form av frässtål som skulle gå att använda. Men troligen skulle ett sådant frässtål lika gärna kunna kopplas på en borrmaskin.

@katos - Lackfräsen går tyvärr inte köra med, den är förstor i förhållande till spontarna. Plus att profilerna är lite rundade och lackfräsen är platt. Däremot skulle det garenterat gå att tillverka ett liknande verktyg som lackfräsen, fast mindre. Därför jag exprimenterat med tanken om att använda en vanlig fräs/kantfräs.

@badtastex - Jo det är en furupanel. Har provat endel med roterande stålborste på borrmaskienen. Hittade några varianter i koppar på jula. Tyvärr gick det inte så mycket fortare än skrapan och så blev det på sina ställen ganska fula märken i panelen. Särskilt när jag kört en stund, för då spretade borsten åt alla håll.

@anders07 - Har endast testat lite med en dremel och roterande sandpappersvarianter. Det var rätt svårt att hålla den jämn, grävde sig ner lite på ett ställe. Sen kloggade pappret igen av färg efter en decimeters slipande. Inte testat något annat, vad för verktyg skulle du tipsa om där det går att koppla skrapstål?


Idag började jag istället exprimentera lite med att slipa till ett eget skrapstål som passar profilen. Hittade först en bit aluminium (tror jag) som jag fick till formen på. Gick väldigt bra att skrapa med det. Fast tappade skärpan snabbt, plus att det böjde sig lite för lätt.

Gjorde ett nytt försök med något som jag tror är stål. Men lyckades inte riktigt få till vinkeln ordentligt på det innan det var dags att åka iväg och söndagsfika. Ska fortsätta imorgon. Tror skarpt på det.

Om jag i veckan kommer iväg till någon vettig affär ska jag försöka hitta mig en trärasp som går att koppla på borrmaskinen. Såg att åtminstone bosch hade en sådan.
https://www.bosch-do-it.com/se/sv/g...oer-till-borrmaskiner-skruvdragare-200417.jsp

Men fortfarande förundrad över hur uråldrig målarbranchen verkar vara. Färgbutiker och målare som i princip bara har kännedom om skrapor och eventuellt någon kemiskfärgborttagningslösning. Inga tips om lackfräsar (förutom här då) eller någon av de amerikanska slip-varianterna. Finns utrymme för konkurrans och nya lösningar =)
 
arlukin skrev:
Men fortfarande förundrad över hur uråldrig målarbranchen verkar vara. Färgbutiker och målare som i princip bara har kännedom om skrapor och eventuellt någon kemiskfärgborttagningslösning. Inga tips om lackfräsar (förutom här då) eller någon av de amerikanska slip-varianterna. Finns utrymme för konkurrans och nya lösningar =)
Jag är inte säker på att du ska döma ut branchen som uråldrig bara för att det inte finns magiska verktyg som gör allt jobb åt dig. Om du inte vill göra något själv så heter verktyget "hantverkare" och hyrs lämpligen per timme.
 
Kan du försöka rita en profilbild, inklusive mått? Den där bilden luras nog lite, skuggan gör att det ser ut som en fas på nedre plankan men bortser man från skuggeffekten den ser det mer ut som ett lutande plan. Övre kanten ser ut som en konkav radie men också det är svårt att se.
 
Man vill i heller inte ha en fräst yta att måla på, färgen fäster mycket bättre på ohyvlad yta :).
 
mexitegel skrev:
Man vill i heller inte ha en fräst yta att måla på, färgen fäster mycket bättre på ohyvlad yta :).
Men dom befintliga spåren som bildas av panelens profil är ju någongång när panelen var ny även då frästa/hyvlade. Dom har ju inte sågats dit så det är ju ingen skillnad så sett.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Varmluftpistol eller speedheater cobra och en bra profilskrapa fixar det utan problem även om det självklart tar lite tid!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.