Redigerat:
Jag har en sån och är mycket nöjd! Så länge det inte är några större ytor är den perfekt och klipper snyggt. Ska absolut finnas i verktygslådan om man jobbar mycket med gräsmattan.

Det kan vara bra att komplettera med en grästrimmer också om man ska ta stora ytor. Men om jag måste välja en av dem så tar jag kantsaxen.

Allas vår Olle Berg demonstrerar den 35 sekunder in i det här klippet.

Är det något speciellt du undrar om den?
 
Redigerat:
Tack för svaret!

Det jag undrar mest är om den gör ett bra jobb och klipper bra. Jag ska använda den intill verandakanten och intill staketet. Där blir det en grässträng på ca 20 cm som inte blir klippt. Sträckan runt verandan blir sammanlagt ca 100 meter och runt staketet ca 200 meter. Klarar den det bra?

Har även kollat på batteridrivna grästrimmers som tex Bosch Art 23, Gardena AccuCut eller Ryobi RLT183113. Men jag är rädd att dom slår sönder trimmertråden/knivarna om man ska klippa tätt intill altanen och staketet.
 
Anna1984 skrev:
Tack för svaret!

Det jag undrar mest är om den gör ett bra jobb och klipper bra. Jag ska använda den intill verandakanten och intill staketet. Där blir det en grässträng på ca 20 cm som inte blir klippt. Sträckan runt verandan blir sammanlagt ca 100 meter och runt staketet ca 200 meter. Klarar den det bra?

Har även kollat på batteridrivna grästrimmers som tex Bosch Art 23, Gardena AccuCut eller Ryobi RLT183113. Men jag är rädd att dom slår sönder trimmertråden/knivarna om man ska klippa tätt intill altanen och staketet.
Om strängen är så bred som 20 cm så är nog kantsaxen i underkant. Det kommer ta ett tag att klippa det snyggt. Om strängen vore upp till 10 cm skulle det vara betydligt enklare.

Kommer du åt och kan klippa hela strängen med en handgräsklippare? Det skulle i så fall vara bästa alternativet.

Jag har en Ryobi RLT183125, samma som den du föreslår fast med bättre batteri. Väldigt nöjd med den också. Känns mycket robust trots det låga priset. Man fäller ner en "metal-hake" på framsidan av trimmern som minskar risken att tråden slår mot staket eller fasad. Här är en "review" som demonstrerar Ryobin. Haken är dock inte nerfälld.
 
Redigerat:
Jag skulle kunna gå ett varm med min vanliga manuella gräsklippare och sen köra med ClassicCuten. Det blir dock två vänder varje gång. Kanske att Ryobin skulle passa bättre.
 
Jag har en Bosch Isio III med skaft och den klipper väldigt bra (och länge): http://www.clasohlson.com/se/Multitrimmer-Bosch-Isio-III/31-1428

Jag kör runt 50 minuter till en timme på en laddning och då hinner jag med alla kanter och runt altan, planteringar, etc. Det är rätt lätt att klippa jämnt när man har skaftet till.
 
anders07 skrev:
Jag har en Bosch Isio III med skaft och den klipper väldigt bra (och länge): [länk]

Jag kör runt 50 minuter till en timme på en laddning och då hinner jag med alla kanter och runt altan, planteringar, etc. Det är rätt lätt att klippa jämnt när man har skaftet till.
Hur brett klipper den?
 
8 cm men man kan klippa gräset med häckgrejen som är 25 cm och dubbelsidig också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.