Vi håller på att slutföra ett köp av en fritidshusfastighet.

Värderingen är gjord av en mäklare och är på 250.000:-

Vi har tidigare pratat med banken och fått lånelöfte på 300.000:-

Men - eftersom värderingen nu är på 250.000:- (och köpesumman är på detsamma) undrar vi nu om banken kommer att bevilja lån på 300.000:- eller om vi får stopp vid 250?

Vår tanke är ju att låna lite över köpeskillingen för att ha till förestående renovering och planerad tillbyggnad.

 
  • Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Hej

Det är ganska vanligt att husköpare vill låna lite mer än huset kostar för att renovera/bygga till, så jag tror ni får låna, det handlar ju inte om ngn jättestor slant.

Prata med banken och berätta vad ni tänkt göra. Om ni får låna beror på er övriga ekonomi (hur mkt lån ni har idag utan säkerhet osv.)
 
Själva summan i sig finns det utrymme för i vår ekonomi eftersom vi haft en genomgång med banken och fått lånelöfte på 300.000:-

Dock är ju frågan om de trots att huset bara är värderat till 250.000:- ändå låter oss låna 300.000:-

 
Jo, men tack vare de extra 50 tkr så kommer värdet på huset att öka, kanske mer än 50 tkr.
Mitt tips är att ni förbereder innan bankbesöket med en motivering vad ni ska ha extra-pengarna till. Ex. modernisera köket, göra om dusch-utrymmet eller vad ni tänkt göra.

Prata och förklara för banken - jag tror att ni får låna. Men gör det redan nu, så banken har bilden klar för sig innan köpet ska genomföras, då vet de vad de ska skriva i sitt kontrakt.

Lycka till!
 
Allt beror på ens privatekonomi, det går att låna 200.000:- av GE bank inom 30 sekunder utan säkerhet bara man har en hyfsad privatekonomi
 
Det hänger på vart den ligger.Är det ett eftertraktat område så är det inga problem. Men är det inte det så kollar dom extra noga.Men 50`tror jag inte är några problem om den inte ligger mitt i skogen ;)
 
Om värdet är 250´borde du få låna 90% av den summan dvs 225´resten kontantinsats. Inte ens 0-åttorna får väl låna mer än värderingen? Om du lånar mer än värderingen har banken inte tillräcklig säkerhet i huset.
 
Kan nu berätta att affären är klar och allt är ordnat med banken.

Köpeskillingen var 250.000:- och fastigheten är värderat till 260.000:- av mäklare.

Vi har fått lån beviljat på 300.000:- (och utbetalt...varav alltså 250.000:- gått till säljaren) Det var inga problem alls med banken, visade det sig. Och ingen som helst kontantinsats.

Så nu kan vi sätta igång med renoveringen som planerat! :D
 
Hej
Så bra att allt ordnade sig.
Lycka till med renoveringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.