Jag tog reda på hur man fräser infällningar för gångjärn med handöverfräs. Tydligen skall man ha en speciell platta med en ring på som man monterar i öppningen i sulan. Ringen styrs mot en mall som man snickrar.
Nu fattas ju den plattan till min begagnade fräs. Går det att få tag på en sådan eller måste vi tillverka en?
 
Vad är fördelen med kopierring till skillnad mot ett kopierstål med kullager?
 
Finns det kopierstål med kullagret ovanför bettet?
Infällningar för vanliga gångjärn är ju inte genomgående genom karmen.
 
Joh_81 skrev:
Vad är fördelen med kopierring till skillnad mot ett kopierstål med kullager?
De har båda för/nackdelar.

Med en kopiering kan man använda en massa olika stål och få olika offset. Man kan ha billigare stål och stål med profil. Man riskerar inte att fräsa sönder sin mall om man sänker oförsiktigt. Ingen risk med kullager som skär och medföljande fördärvade arbetsstycke.

Med ett stål med kullager blir mallen exakt som slutprodukten, vilket kan göra saker lättare att se när man håller mallen på plats/tillverkar den etc. Ibland kan mallen också vara bra för att den trycker precis i kanten på det man fräser och motverkar på så sätt urslag i materialet. Risken är att man sänker vid fel tillfället/inte tillräckligt djupt etc och på så såt kör sönder sin mall.
 
heimlaga skrev:
Finns det kopierstål med kullagret ovanför bettet?
Infällningar för vanliga gångjärn är ju inte genomgående genom karmen.
Det finns massor. Men var noga med att få ett mycket mycket låga skär, annars kan du inte fräsa tillräckligt grunt om du inte har en mycket tjock mall.

Ska du köpa en mall så se till att den klarar av att fräsa ut för gångjärn även i karmdelen m smygen, inte alla mallar som klarar det. Du kan dock enkelt göra en egen som fixar det.
 
Microkatten
Vad är det för fel på stämjärn? Hehe...

Låg faktiskt i morse och funderade på samma sak, om man skulle göra gångjärnsinfällningar med stämjärn, kopierstål eller kopierring. Det enda jag kom fram till var att en ev mall gör jag nog själv...

Edit: direktlänk till lämpligt kopierstål : https://www.toolab.se/produkt/Cobolt-Mallfras-19mm-Kopierfras
 
Redigerat:
Jag har alltid fällt in gångjärn med stämjärn och putsat bottnen på infällningen med min hemgjorda gångjärnshyvel. Det är helt klart den mest effektiva metoden för några enstaka gångjärn men när de blir många gångjärn av samma typ tar det onödigt mycket tid.

Det finns inga planer på att köpa någon jigg. Det här handlar om en provisorisk lågbudgetmekanisering i väntan på att jag hittar en lämplig sinkmaskin och pengar att köpa den för. Tänkte jag skulle prova fräsen nu då jag skall montera gångjärn på några bågar här hemma.

Jag skall börja med att kontakta änkan som jag köpte fräsen av och se om hon har den liggande. Annars blir det att följa upp era tips och antingen köpa en kopierring eller ett bett med lager ovanpå.
 
heimlaga skrev:
Jag har alltid fällt in gångjärn med stämjärn och putsat bottnen på infällningen med min hemgjorda gångjärnshyvel. Det är helt klart den mest effektiva metoden för några enstaka gångjärn men när de blir många gångjärn av samma typ tar det onödigt mycket tid.

Det finns inga planer på att köpa någon jigg. Det här handlar om en provisorisk lågbudgetmekanisering i väntan på att jag hittar en lämplig sinkmaskin och pengar att köpa den för. Tänkte jag skulle prova fräsen nu då jag skall montera gångjärn på några bågar här hemma.

Jag skall börja med att kontakta änkan som jag köpte fräsen av och se om hon har den liggande. Annars blir det att följa upp era tips och antingen köpa en kopierring eller ett bett med lager ovanpå.
Tycker du ska satsa på kopieringar (helst några olika samt även en kon för centerring (denna kan du också svarva fram). De öppnar upp för en massa intressanta användningsområden som kommer att passa dig perfekt tror jag.

Nu vet jag inte vad ni har för gångjärn i Finland, men är det samma typ av tappbärande gångjärn som är standard som i Sverige så kan det vara ide att skaffa frässtål av rät diameter (då kan du göra mallen enklare, med helt raka vinklar). För 110mm gångjärn: 25,3mm stål, för 100mm 22,3 för 85mm 19,3mm. Sen kanske du mest använder "kulturgångjärn" med fyrkantiga plattor? Då får du på med stämjärnet i vilket fall.
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
...Det här handlar om en provisorisk lågbudgetmekanisering i väntan på att jag hittar en lämplig sinkmaskin och pengar att köpa den för. Tänkte jag skulle prova fräsen nu då jag skall montera gångjärn på några bågar här hemma...
Det går att göra en mall som använder fräsens "inbyggda kopierring", alltså bottenplattan. Utöver några spillbitar av lämpligt skivmaterial behöver du bara ett helt vanligt pinnstål.

Den vanligaste hembyggda mallen ser ut som nedan. Koperringen, eller kullagret, kör man längs kanten på uttaget i den övre plattan.

gångjärnsmall 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan istället använda bottenplattan som referens - den sitter också centrerad i förhållande till spindeln/frässtålet. Detta är lätt fixat genom att förse mallens övre platta med några lister, eller remsor av lämpligt skivmaterial. Du kör sedan fräsens bottenplatta mot listerna. Jag ritade in några streck på en bild jag hittade för att visa vad jag menar:

gångjärnsmall 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror att din fräs har två raka sidor på bottenplattan. Du kör i så fall de runda sidorna mot de blå listerna och en av de raka mot den röda listen. Listernas position anpassas efter bottenplattans storlek och diametern på stålet.

Jag hade låtit den övre plattan (där listerna sitter) sticka ut en bit till höger för att få bättre stöd när man påbörjar fräsövningen (de blå listerna sticker ut lite för att visa det).

Räkna ut var listerna skall sitta (jag tror att du kan räkna själv, men behövs assistans är det bara att hojta till) och fräs sedan ut uttaget i mallen. Då får du en mall som är enkel att positionera eftersom du ser exakt var stålet kommer att skära, och därmed var uttaget för gångjärnet hamnar.
 
Jag tror du har rätt DanielN
Jag satsar på kopierring. Det blir mångsidigare så och lättare att fräsa i olika djupa falsar.

Den mallkonstruktionen ser bra ut byggabo. Tack för tipset!
 
Nu har vi letat igenom säljarens uthus och där fanns ingen kopierring. Nästa steg blir att försöka tillverka en.
 
Låter jobbigt (att tillverka en). Jag tror att jag har ett par kopierringar som jag köpte till en Makita RP2301, fortfarande oanvända. Om jag hittar dom och de passar på din fräs så kan du få dom. Låt mig kolla i snickarboden imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.