Min sambo vill inte att vi ska gödsla gräsmattan för mycket, eftersom den då enligt honom växer så snabbt att man får klippa hela tiden... 8)
Men är det verkligen så? ???
Vi har en hel del mossa i gräset, vilket jag i och för sig inte tycker är hela världen eftersom den åtminstone är grön och skön att gå på ;) , men jag är rädd att den helt tar över så att vi till slut inte har nåt gräs kvar?!? :-/

Vad tycker ni "vanliga" människor? (Olle Berg känns lite för "proffsig" för att jag ska kunna identifiera mig... vill nog inte lägga ner lika mycket tid på gräset som han... :-[)
 
Jo visst katten växer den fortare och därför "tar över" över mossan ;D. Man får nästan välja, mossmatta eller gräsmatta :-X. Man behöver ju inte gödsla hela tiden, ta nått mellanting. t.ex. 2 gg per säsong/sommar. Klippa lite mer just efetr man gödslat sedan lugnar växten ner sig efterhand och man kan ju då gödsla en gång till om man vill.
 
Välj ett långtidsverkande gödselmedel som förtätar mattan istället för att få den att 'ränna i vädret'. Denna typ av gödsel kostar visserligen betydligt mer men är billigare på sikt.
 
Hemmakatten
Kan inte förstå folk som lägger ner stora pengar och mycket (under)arbete på att få gräsmatta - och som sedan tror att den sköter sig själv.

Det gör den INTE.
Perennrabatten och rododendronbuskaget kräver mindre arbete än gräsmattan.
En gräsmatta måste bli ompysslad VARJE vecka, gödslas 3-4 ggr per år. Stroller och Weibulls har båda kombi-preparat som tar kål på både ogräs och mossa. Krattning vår och höst, gärna lite toppdressing på våren och en vertikalskärning om gräsmattan blivit så torr att den ligger som en hård cementkaka. Klippning 1 gång per vecka, under högsäsong två gånger per vecka.

Detta är anledningen till att vi INTE kommer att ha någon gräsmatta på vår nya tomt! ;D

Fuskvarianten innebär gödsling (kombi-gödsel) april och början på juni, klippning en gång per vecka (utan att kratta upp gräsklippet ;)) och krattning på hösten. Gör man inte detta har snart allt arbete man la ner på att anlägga gräsmattan gått till spillo. I vår familj är det alltid "barnarbete" att klippa gräsmattan. har man inte tillräckligt stora barn får man väl muta något av grannbarnen. :D
 
Hemmakatten skrev:
Perennrabatten och rododendronbuskaget kräver mindre arbete än gräsmattan.
samma erfarenheter här :). Vi har ca 5000m2 park med gräs och trä ,buskar. Dom få rabatter jag har är inget jobb jämfört med vad min man lägger på att enbart klippa gräset. Vi gödslar inte ;).
Men är det en mindre yta så kan man ju lägga litet tid och gödsel på för att hålla den i grönt tillstånd ;).
gaia
 
Angående gödsling av gräsmatta så har man ofta NPK-gödsling.

Om jag minns rätt så växer gräsmattan inte lika fort om man enbart kör med PK-gödsling, dvs man skippar kvävet. Då ger man ändå gräsmattan gödsling, men den ränner inte iväg jättesnabbt på höjden.

Jag har inte provat det själv eftersom vår gräsmatta fortfarande är så ynklig, men det låter ju bra. ;)
 
Vi gödslade med PK en gång när NPK tog slut på sista svängen. INGEN HÖJDARE alls. Det var till ingen nytta.
 
Totte_S
Finessen är väl just att kvävegödsla för att ge gräset energi att växa av, så att man kan klippa ner det, så att det breder ut sig. Det är väl så att gräset blir tätare och tätare varje gång man klipper det, och utan näring lär det inte bli så bra. Har för mig att jag läst att gräsplantorna förökar sig i sidled=blir tätare.

Är man rädd för att det skall växa för fort, och av den anledningen inte vill gödsla extra så kan man ju köra med en klippare av mulchertyp el liknande, så får ju gräset ändå tillbaka en del näring de få gånger man orkar klippa gräset. ;)
 
Intressanta svar!!
Sambon har efter att ha sett era svar gått med på gödsling... ;)
Jag lär väl satsa på ett NPK-gödsel - är det någon som har nån uppfattning av vad som är bäst/fördelar/nackdelar med Blåkorn, Tg växupp, Algomin eller Stroller?
 
Algomin om man ska tänka på miljön :D. Kombi stroller är "gift" som väl bör användas mkt sparsamt.
 
Som Yvonna skriver ovan så bör du absolut använda ett långtidsverkande gödsel typ, Weibulls Super Gramino. Med detta kan du gödsla 2ggr/år istället för 4ggr/år som du behöver med vanligt gödsel.

http://www.olleberg.nu/ rekommenderar 2kg/100kvm tror jag.
 
Totte_S
brevik skrev:
Som Yvonna skriver ovan så bör du absolut använda ett långtidsverkande gödsel typ, Weibulls Super Gramino. Med detta kan du gödsla 2ggr/år istället för 4ggr/år som du behöver med vanligt gödsel.

[länk] rekommenderar 2kg/100kvm tror jag.

Visst finns det mycke bra information på Olles sida, men han är en "aning" sponsrad av weibulls, så vad det gäller olika produkter är det nog till att ge sig in i djungeln och kolla vad man får i påsen innan man drar sina slutsatser om vad som är mest prisvärt....Därmed inte sagt att weibulls produkter är dåliga/dyra ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.