Hej,

Vi ska byta ut vår gamla kombipanna från -88 och har bestämt oss för berg/jordvärme. Har fått in 3 offerter men skulle gärna vilja ha lite åsikter kring valet. Huset är ett teglat timmerhus från 1910, ca 180 kvm + källare. I alla offerter ingår lite kringarbete såsom bortforsling av befintlig panna och oljetank, tillstånd osv.

Offert 1: Jordvärme. IVT Greenline HE 11 (reglercentral Rego 1000, dubbelmantlad beredare 200/90, scrollkompressor, ute- och innegivare osv.). 2 x 350 meter slinga. 10 års garanti på kompressor, 6 år på värmepump. Servicebesök efter 1 år.
145 000 innan ROT.

Offert 2: Bergvärme. Nibe F1226-8, fläktkonvektor pannrum. 150 meter borrhål samt 6 meter foderrör. 3 års fabriksgaranti samt 6 års trygghetsförsäkring.
133 000 innan ROT. Kan välja Daikin Inverter 2,5-13 Kw istället, då blir priset 139 000 innan ROT.

Offert 3: Jordvärme. Thermia Diplomat Duo Opt 10kw (220 l vvb). 500 meter ytjordslinga. 3 års garanti, 6 års trygghetsförsäkring.
135 625 innan ROT.

Mycket tacksam för all hjälp att välja mellan dessa.
 
Dina offerter är ju ganska likvärdiga.

Dom högre effekterna på alt 1och 3 gör att dom går före då det borde behövas till ditt hus.
Och av dom två har alt 1 längre kollektorslang vilket är viktigt.

Mitt val hade blivit alt 1 kompletterat med en fläktkonvektor.
 
  • Gilla
flunker
  • Laddar…
Bra priser förövrigt,.
Hur mycket rot blir det ca?
 
  • Gilla
flunker
  • Laddar…
K
Hur stor är tomten? Har ni inte en jättestor tomt borde väl bergvärme vara att föredra?
 
Kallebo skrev:
Hur stor är tomten? Har ni inte en jättestor tomt borde väl bergvärme vara att föredra?
Håller helt med,
ska man lägga jordvärme ska det var utanför området som är tänkt som gräsmatta.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag hade sattsat på 2 då han verkar förstå att lägre framledning är grejen och inte större pump.
När han lade till Fläktkonvektorn/ aerotempern tänkte han på din driftskostnader alla värmepumpar ger mer effekt och bätte verkningsgad vid lägre framlednings temperatur.
Det spelar större roll vem som installerar och justerar in systemet.
det kan ge 20 % mer effekt vid 20 grader lägre framledningstemperatur. det vill säga att 8 kW pump kan ge samma värmeeffekt som en 10 kW pump men med mindre el.
 
  • Gilla
flunker
  • Laddar…
Tack för alla svar. Vi bor på lantbruksfastighet med åkermark att plöja ner slingor i, så sett spelar jord- eller berg ingen roll för mig. Just nu är jag mest inne på offert 1, mest med tanke på servicebesöket inom ett år samt både inne- och utegivare. Ska prata med #2 och se vad det kostar att borra djupare. Tillkommande foderrör kostar 500kr/m.

Listar priser efter ROT också:

Offert 1: 129 775 kr
Offert 2: 118 900 kr, (124 300 med Daikin)
Offert 3: 123 418 kr
 
Finns fler saker förutom priset som jag tycker är viktiga. Håller själv på att få bergvärme installerat, de började i fredags och på måndag så blir det klart.
Nu är visserligen en av mina bästa kompisar anställd på firman jag valt och han är här och gör jobbet.

Han satte in en innegivare till pannan (det är inte standard) men det var för att det var så enkelt att dra kabel då han bara satte det längs med nätverkskabelarna jag redan dragit. Det ända den gör är att visa lite mer siffror temperatur osv. Men den tillför inget praktiskt. Tog cirka 3 minuter att montera den så ingen direkt kostnad att få med till någon av dina andra offerter tror jag om du vill ha en sådan, kan nog få med det gratis bara säga att du tar offerten om de bjuder på innegivare.

När det gäller bergvärme vet du hur långt du har ner till berg? Kan ju tillkomma några tusen i foderrör annars, ingen jättesumma i sammanhanget men ändå.

Sen en sak som jag fick veta strax före jag valde leverantör är att de som ofta är billigast snålar på div. Kopplingar osv. Kör med pressade kopplingar istället för gängor, de firmorna har sällan själv servicen. Skulle något gå sönder och det behöver byta och komma åt behöver de tigersåga av rubbet för att få bort pannan etc.

Jag betalar 132k för nibe 1255 3-12kw, 180m borrhål - 6m foderrör , avstick för frikyla (+de skulle sätta dit något mer kring det i Pannrummet) 1 element i Pannrummet samt dra fram vatten så jag kan koppla in tvättmaskin.
 
  • Gilla
flunker
  • Laddar…
K
Har ni åkermark så tycker jag allt kommer i annan dager. Då hade jag absolut satsat på jordvärme! Av första inlägget fick man känslan av att det var en villatomt..
 
  • Gilla
flunker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.