Screenshot_20160710-080016.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Letar efter en sån här, men va fan heter den? Hittar alla möjliga mätgrejejer, men inte denna.
 
Speed square eller hur det nu stavas.
Ovanliga i sverige
 
  • Gilla
Janne79
  • Laddar…
Tack!! Finns massor på ebay :D
 
Hittade denna på byggmax
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan den vara något att ha?

/Jens
 
Absolut! Hittade du den nu!? Fan, kollade ju byggmax, och den missade ja... :(
 
Ahh, denna är tum ser det ut som. Vill ha en metric.
 
Hittade faktiskt den häromdan när jag slösurfade lite :). Om jag inte missminner mig fanns den i 30 cm också. Vet dock inte hur kvalitén är på verktygen.
 
Det kan vara så illa att det bara är tum, om det inte händer något magiskt när man vänder på den :)
 
Köpte en billig i aluminium på ebay. Märker ja att den är lika bra som ja inbillat mig så beställer jag en riktig Swanson :)
 
Finns både tum och millimeter på ebay.
 
Min har bara tumsmått och det går det också. Någon återvändande Amerikaemigrant har tagit hem den någon gång för länge sedan.
Oftast är en vanlig vinkelhake mer praktisk men ett par gånger i året kommer amerikavinkeln fram och då är den helt oersättlig.
 
  • Gilla
Janne79 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en metrisk version (Swanson) jag köpte från amazon.com, väldigt använbar. Värsta problemet är att den är så grov i markeringarna, inte gjord för finsnickeri. Fast där har jag övergått till kombinationsvinkeln.
 
  • Gilla
Janne79
  • Laddar…
A
Denna tråd hade rätt rubrik för min fråga...

Jag undrar vad detta kan vara för slags tång? Vad använder man den till? Det ser ut som en flacktång, men den har runda urtag på sidorna och i gapet.

Gamla plattångsliknande verktyg med runda urtag på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De runda urtagen används till att klippa tex ståltråd eller tunnare pianotråd. Funkar ofta sådär... Vet inte om den har något speciellt namn - skall vi kalla den "flacktång med klippfunktion"? Kombinationstång känns lite för pretentiöst...
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
OK, men vad är poängen med att kunna klippa tre trådbitar i samma klipp? :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.