Vad är egentligen bäst att välja i ett nytt hus då det gäller golvvärme? Jag har uppfattat det som att elburet är mest ekonomiskt, eller?
 
tja mest ekonomiskt vet ja inte, möjligt vis idag, när elpriser är lågt!!!
med vattenburet kan du ju välja vilken värmekälla du vill ha el, olja, pellets, ved, sol. Själv lade jag vattenburet, som är kopplat mot en accumulator tank för att jag just ska kunna välja uppvärmningskälla, jag tror det blir en luftvatten värmepump
 
SJÄLVKLART lägger man INTE elburen golvvärme om man bygger nytt eller gör en större renovering.

Elvärmegolv är och förblir ett ELvärmegolv och redan idag är elpriset nära 1 krona ink straffavgifter och annat. Det är nog få som tror att elpriset kommer sjunka nämnvärt.

Den vattenburna golvvärmen är å andra sidan en garant för att du nu och i framtiden kan välja den värmekälla som passar dig bäst. Vill du värma med el så gör du det via en elpanna. Vill du elda träbitar så gör du det i en vedpanna. Vill du hämta värme ur berget så går det lika bra. Alla sorters värmepumpar passar bra med vattenburet.
 
okej! :) Om jag nu köper ett nytt hus, så verkar standard vara luftvärmepump typ Nibe av något slag. Luftburet eller? Och hur fungerar då det med ett vattenburet värmegolv, måste jag ha ytterligare en panna då, eller kan den värmepumpen även driva vattenburen värme? ??? ???

Ojojoj vad jag lär mig nya saker varje dag! :)
 
fia_mstd skrev:
okej! :) Om jag nu köper ett nytt hus, så verkar standard vara luftvärmepump typ Nibe av något slag. Luftburet eller? Och hur fungerar då det med ett vattenburet värmegolv, måste jag ha ytterligare en panna då, eller kan den värmepumpen även driva vattenburen värme? ???  ???

Ojojoj vad jag lär mig nya saker varje dag! :)
Den värmepumpen kan även driva lågtempererade radiatorer eller vatteburen golvvärme. Ingen extra panna krävs.
 
Har ni inte möjlighet till fjärrvärme? Detta är bra speciellt om du tänkt ha ett större badkar, för med fjärrvärme har du alltid tillgång till varmvatten. I en panna typ NIBE, så har de en begränsad mängd i en varmvattenberedare. Billig i investering oxå.

En annan idé är bergvärme. Dyr i inköp, men billig i drift. Fast sett ur naturvänlighet så är faktiskt inte bergvärme den bästa. Detta beror på att den el som du köper då din anläggning inte klarar av detta, så köper du "dålig" el, och inte naturvänlig.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Har ni inte möjlighet till fjärrvärme?
Då blir du låst en en leverantör som sätter vilket pris han vill. Du kommer nog att ångra dig att du ville ha obegränsat med varmvatten. Såhär kommer du att se ut :'(! ;)
Vill du ha mycket varmvatten? Koppla en extra varmvattenberedare till din värmepump.
 
Immobil skrev:
Då blir du låst en en leverantör som sätter vilket pris han vill. Du kommer nog att ångra dig att du ville ha obegränsat med varmvatten. Såhär kommer du att se ut :'(!  ;)
Vill du ha mycket varmvatten? Koppla en extra varmvattenberedare till din värmepump.
Ja, på kort sikt kan ju fjärrvärme lösa en del problem, men på några års sikt är ju konkurrenssituationen en rysare.

Att bygga en anläggning som kan producera varmvatten är som påpekas varken svårt eller dyrt.
 
På vilket sätt är detta ihåligt ???. Om jag vill värna om naturen och det blir en smällkall vinter, som det var förra året, har jag då en värmepump så åker jag på att köpa denna "dåliga" el hur det än är. Men om jag istället väljer fjärrvärme så vet jag att hur mycket jag än använder så är detta "naturvänligare".

Tänk inte kortsiktigt - dina barnbarnsbarn skall väl oxå få del av det vi har nu?

 
Ms_IT-Nisse skrev:
På vilket sätt är detta ihåligt ???. Om jag vill värna om naturen och det blir en smällkall vinter, som det var förra året, har jag då en värmepump så åker jag på att köpa denna "dåliga" el hur det än är. Men om jag istället väljer fjärrvärme så vet jag att hur mycket jag än använder så är detta "naturvänligare".

Tänk inte kortsiktigt - dina barnbarnsbarn skall väl oxå få del av det vi har nu?
Jag tror det är klokt att fundera lite över proportionerna i användandet av "dålig" (?!) el.

Många värmepumpsanläggningar dimensioneras nu för at klara hela behovet och då används inget tillskott när det är kallt.

Dessutom tycker jag att det är högst relevant att jämföra med vad man konverterar ifrån. Antingen så fortsätter jag att köra min elpanna som förbrukar 30 000kwh per år och självklart som mest när det är kallt, eller så kör jag VP och förbrukar 9000kWh på årsbasis. Bekymrar man sig om att det är mer av dessa låga 9000kwh som förbrukas när det är kallt tycker jag man har tappat helhetsgreppet på detta. Men ibland är det ju lätt hänt att man inte ser skogen för alla träd....


 
Ha ha....bra skrivet. Har inte sett många miljöpartister som ställer bilen och cyklar direkt....snacka om dubbelmoral!
 
Dubbelmoral hit och dubbelmoral dit..

Det är ju lika bra att fläska på när man ännu lever, Bil båt, raketer, alltid handla de farligaste sakerna, tanka bilen med blybensin, måla båten med miljöfarliga lacker, hälla ut målarfärg på gräsmattan. Varför bry sig????
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Dubbelmoral hit och dubbelmoral dit..

Det är ju lika bra att fläska på när man ännu lever, Bil båt, raketer, alltid handla de farligaste sakerna, tanka bilen med blybensin, måla båten med miljöfarliga lacker, hälla ut målarfärg på gräsmattan. Varför bry sig????
Du glömde en sak som jag alltid gillat:

"Slänga farliga batterier i skogen"
 
Tillbaka till verkligenheten!!! ;) Alltså skall jag försöka få vattenburen golvvärme till vårt kommande värmegolv. Hur är det med acktank då? Är det standard i nya hus eller något man väljer till? Fattar inte riktigt hur det här med luftvärmepumpen funkar egentligen, kan någon välnlig själv förklara för en stackars sjuksköterska? ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.