Hej.

Har en vän som skall bygga om sitt badrum. Och har pratat med rörmockaren som
inte gillar hans design av badrumet. Detta för att designen skulle medföra att
man hade en rörgenomförning (från annat rum) direkt in i duschen. Rörmockaren säger
att detta inte är tillåtet (längre?). Stämmer detta? finns ju manchetter osv just för att man
skall kunna göra genomförningar. Eller?

Sen sa rörmockaren att man inte längre får ha dolda rör i badrum. Va? Stämmer detta också?
Har själv isf många felaktiga badrum...

Kanske finns svar på detta redan i forumet, men orkar inte leta.

Mvh,

/Lars
 
Inga dolda skarvar får finnas och helst inga vattenledningar i ytterväggar.
 
Tack.

Då kan man undra vad just denna rörmockaren fått sina 'regler' ifrån...
 
O
OMLAJA skrev:
Tack.

Då kan man undra vad just denna rörmockaren fått sina 'regler' ifrån...
Bauhaus? :p
 
O
Dock kan det ha blivit en missuppfattning... Man får inte ha dolda skarvar... Det var kanske där missen i kommunikationen uppstod... Har fått för mig att man bör undvika att rör kommer ut i själva duschområdet... Det känns logiskt...
 
Odjuret skrev:
Dock kan det ha blivit en missuppfattning... Man får inte ha dolda skarvar... Det var kanske där missen i kommunikationen uppstod... Har fått för mig att man bör undvika att rör kommer ut i själva duschområdet... Det känns logiskt...
Rör brukar ofta komma ut i duschen till blandaren. visst finns det utanpåliggande rör i duschen i många badrum men rör som kommer ut ur väggen med cc 150 eller 160 mm är nog minst lika vanligt.
 
Inga dolda rör i väggen? Dumheter. Det är standard. Inga dolda skarvar i väggen dock.
 
M
Tror som tidigare sagts att det är kopplingar i väggen som rörisen syftar till.

Det går även bra att gå ut med rören i väggen, hur ska man annars få in vatten?
Men man ska ju gärna ha så lite genomföringen som möjligt i zon 1 så klart, där finns det alltid en riskfaktor.

Det är bara golvgenomföringar som är helt förbjudna om det inte gäller avlopp till WC och golvbrunn.
 
O
Då rättar jag mig när det gäller rör genomföringar i duschen.... Eftersom jag nu lärt mig något nytt...:) Det tackar vi för!!:)

Egentligen om jag hade tänkt efter så borde jag vetat bättre....
Men för att försvara mig själv :p Så skrev jag bör..... :p :D
 
Jo reglerna säger att det får inte finnas några andra genomföringar i duschområdet, än rör till blandaren, och golvbrunn. Dvs. om du har rör i väggen som kommer ut direkt till ett blandarfäste är det OK, annars inte.
 
  • Gilla
Jaco Bosco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.