Hej,

Har någon en idé på detta?

Jag har tre spottar (halogen) i hallen, kopplade till en rattdimmer, via samma takdosa går även matning till ett lysrör i badrummet med vanlig brytare. När jag släcker lampan till badrummet, blinkar spottarna i taket till en gång, alltså de lyser till starkare. Detta alltså bara då hallspottarna är tända.

Mvh,
Oscar
 
Oscar Mattsson skrev:
Hej,

Har någon en idé på detta?

Jag har tre spottar (halogen) i hallen, kopplade till en rattdimmer, via samma takdosa går även matning till ett lysrör i badrummet med vanlig brytare. När jag släcker lampan till badrummet, blinkar spottarna i taket till en gång, alltså de lyser till starkare. Detta alltså bara då hallspottarna är tända.

Mvh,
Oscar
Du får en strömspik av drivdonet. Prova byta badrumslampa.
 
Frågan är om det är lysröret som stör eller dimmern som är känslig. Att ta reda på det kostar nog mer än det smakar. Om lysröret är av traditionell typ med drossel så är det känt för att ge en strömspik. Det kan ev avhjälpas med ett RC-nät över strömbrytaren, men det kostat hundring att få hem från t.ex Elfa. Om armaturen är gammal kanske det då är en bättre ide att byta till en modernare som är anpassad för dagens elektronik som dimmers.
 
Hmm... skulle säga att armaturen är från 2007, dimmern är en vanlig dum från (lynchvarning) malmbergs, så det är ingen elektronik i den heller. KAN det vara någon form av induktion mellan kablarna, då dom delar takdosa?
 
Det är klart att det är elektronik i dimmern
 
elmont skrev:
Det är klart att det är elektronik i dimmern
Är det inte bara ett variabelt motstånd? Här lär man sig saker varje dag!
 
Oscar Mattsson skrev:
Är det inte bara ett variabelt motstånd? Här lär man sig saker varje dag!
Skulle nog bli väldigt varmt i dosan med ett motstånd i samma storleksordning som en glödlampa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.