Hej!

Jag ska dränera ett hus med källare som också har två tillbyggnader, en entré och ett garage. Båda tillbyggnaderna har betongplatta som fundament.

Alla källarväggar inklusive korsväggar har saltutfällningsludd på flera centimeter längs bottenplattan och 30 cm upp

Markförhållanderna är blålera och har tillåtelse att ansluta dränering till avloppet.

Vilka alternativ finns och hur ska jag resonera kring dessa tillbyggnader?

Här är en bild
DSC_0212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har fått detta som förslag på hur dräneringen borde utföras. Röd markering ska då ligga i underkant platta och blå markering underkant källare.

Screenshot_2016-07-07-22-22-25.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni att den högre (röda) dräneringen som bara ligger i underkant platta kommer hjälpa?
 
En viktig detalj är hur kringliggande mark sluttar.
Detta ser inge vidare ut på fotot.
 
Jag förstår det, hur tycker du att jag ska anpassa dräneringen utefter det vattentryck som finns från framsidan?
 
Hur ser det ut under huset med grundläggningen...är huset pålat??? Är tillbyggnaderna pålade???

När du dränerar i lera sker flera saker....det ser ut som tomten sluttar kraftigt och när du dränerar sådan mark kan det hända allvarliga saker...Du behöver en geologisk utredning som talar om för dig om du har berg någonstans och hur du kan försäkra dig att det inte sker ett ras...

Viktigt är också att du inte schaktar med amatörer och att du inte ansluter ett avlopp till dräneringen med möjlighet att vatten kommer åt andra hållet bakåt in i dräneringen...

Du har något att bita i ...ev kan detta vara ett dolt fel i ditt husköp????
 
Planen för dränering ser helt galen ut...Huset måste ju dräneras på alla fyra sidorna på nivån under det kapillärbrytande skiktet under källargolvet...Vilket kan bli jobbigt på kortsidan mot carport o garage???

Den dräneringen kan ge sättningar i plattorna eller ras?

Kontakta seriös dräneringsfirma och börja bita i det sura äpplet
 
Tack för dina synpunkter Byggarätt. Huset är inte pålat utan gjuten platta med sockel på källaren. Inte heller tillbyggnaderna är pålade utan garaget har man fyllt med 1 meter sand som man sedan gjutit på, Entre tillbyggnaden är gjuten direkt på leran vilket har resulterat i att den tillbyggnaden har sjunkit 5 cm i ena hörnet.

Som du säger så blir det jobbigt vid tillbyggnaderna då jag sannolikt där inte kommer åt det kapilärbrytande skiktet under källaren, vad kan jag göra åt det? Stämpa upp för att komma åt källarväggen känns väldigt omständigt.

Om jag nu inte ska ansluta dräneringen mot avloppet, vad finns det för alternativ? Stenkista fungerar inte i lerjord och det finns ingen dagvatten anslutning i närheten att ansluta mot heller. Pumpbrunn och pumpa bort vattnet?

Jag har korrigerat skissen så att Blå dragning (under det kapillärbrytande skiktet på källaren) går runt 3 av sidorna på huset, det verkar som du säger vettigast.


Kortsidan mot garaget avvaktar jag med utan sätter spolbrunnar i ytterhörnet av blå dragning så att jag i ett senare skede lättare kan gräva dränering längs den sidan om det skulle visa sig behövas,

Dränering3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir detta bättre tror ni? Det set bättre ut än det förra alternativet men jag missar gavelväggen och jag kommet som sagt inte åt källarväggen eller det kapillärbrytande skiktet vid entré tillbyggnaden.
 
  • Dränering3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du sitter med en massa olika problem... Nu sorterar vi dom!

1. Hur säkras husets grundläggning
2. Hur dräneras bäst o rimligast med hänsyn till 1
3. Hur förebyggs ev katastrofer

Tråkigt att huset inte är ordentligt grundlagt och att du har sättningar i plattor.

1.Om hängslen o livrem önskas skull geolog utredning behöva göras...
Det viktigaste för grunden är att takavvattningen o smältvatten kommer bort från tomten... En dagvatten anläggning separat!!!!
OBS ej ansluten till dräneringen utan två separata avloppsanslutningar med skydd mot bakfall o översvämning

2 mycket bättre med plan2 dränering tänk på att isolera med porodrän liknande på de sidor du kommer åt jag hade gjort en lösning med högdensitetseps ytterst mot markduk och med isodrän mellan mot väggen...

Den besvärliga kortväggen hade jag om det är möjligt gjort kall och isolerat inifrån med en avluftning som hindrar kondens.
Utvändigt tvärvägen skulle jag ta dit en håltagningsfirma och lett ett rör mellan husets olika sidor så att vatten inte kan bli stående på ena sidan om det sätter igen

3 när du dränerar och ändrar fuktighetshalt o temperatur på leran kommer det röra sig för att minimera problem gäller det att inte plattorna sitter fast i huset.
Ett sätt är med vattenglas täta leran och stabilisera den men det måste en expert avgöra
Ett annat mycket knepigare sätt är pålning som nu kan vara för dyrt och skadligt
Ett helt annat kan vara men då måste en geolog råda dig vara att också lägga ett dränering runt fastigheten så att inget grundvatten påverkar men det vet experten
 
Tack för snabbt svar Byggarätt.

1: Planen är att lägga takavvattningen separat som du säger, jag får däremot inte lägga den till avloppet utan måste dra bort den från huset.

2: Högdensitets eps för bättre isolering än 100mm pordrän? då blir det nästan som att lägga en plast utanför dräneringen, ingen risk att det påverkar negativt?

3: Planerar att gräva till sulan och därefter gå ut en 40 cm från sockeln innan jag gräver ner sista biten, kanske bara gräva en vägg i taget?

4: Har fått en offert på material, verkar det ok tycker du? Något som saknas eller är onödigt?

offert.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kanske onödigt många lock till brunnet och lite i underkant med rör av bägge sorterna.
 
Sitter på telefonen kan inte se listan...
1. Javisst se bara till att stenkistan är tillräckligt tilltagen.. Samt att du inte får tillbaka vattnet i dräneringen

2. Eps utanpå porodrän är för att öka isoleringen och ev kondens i porodrän ska dräneringen ta... Leran utanför är tätare än Eps... Bättre lösning för att klara marktrycket också
Har sett hur isodrän o porodrän trycks ihop av punktlast... Som sagt jag har gjort så tidigare och det fungerade perfekt

3. Bra att ta en vägg i taget och bra att du går ut 40 Centimeter se till att du satsar på bra markduk och var försiktig med schakt för lera är ju bäst att köra bort och ersätta med bättre material helst kapilärbrytande...

Schaktgropar i lera var försiktig bygg skydd mot ras de kan du lämna i marken det gjorde jag
Lycka till....

Bara en passus jag använde 24 kubik Leca med blåsbil i ett hus det är tekniskt ok och dyrt men oj vad bekvämt....
 
Har sett listan håller med om underkant rör...

Jag hade kompletterat med 100 mm Högdensitets EPS ...OBS utanpå porodränen
 
Hej Igen!

Har nu fått hem materialet till dräneringen. Gjorde som föreslogs och beställde extra rör. Grävaren kommer på måndag

Har dock två frågor.


Vid plattan till entrén, (grön dragning på bild 1) där kan jag inte använda pordränskivor. Borde jag sätta en platonmatta, frigolit eller annat tätskikt som den gröna streckningen på bild 2?

Dränering4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1

dränering tillbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2



Den andra frågan är, vilken vägg ska jag börja med att gräva upp hur hade ni resonerat?

Tack på förhand
Avle
 
OK Du kommer inte åt väggen under plattan....det är ett oskick att bygga så där...

Jag förstår att du är klämd ekonomiskt om du avstår extraisoleringen jag föreslog....

Jag hade gjutit en stödmur kall med platonmatta o dränering och gjort blindutrymme genom schakta ur..sedan hade jag satt isolering på källarväggen porodrän samt extra frigolit utanpå.med ett rör dränering där med
Med det dåliga materialet du har i marken så måste du bygga rasskydd

Schaktordningen är börja med värsta väggen och gör klart stöd för plattan i tillbyggnaden och rasskydd sedan gör klart den sidan innan du frilägger övriga väggar

lycka till...
 
Tack, byggrätt. Jag kommer köpa Cellplast hos lokalhandlaren.

Att gjuta en kallmur och schakta vore det bästa, men det låter som två veckors jobb bara det?

Hur ska jag utforma rasskydden på bästa sätt och hur tätt ska de sitta, har letat lite efter bilder men inte hittat något.

Mvh
Alve
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.