Jag ska bygga en veranda ca 30-40 cm hög. Marken består av berg alt jättestenar närmast huset och jord tre meter utanför huset. Har grävt så marken är jämn som annars sluttar något. Min fråga är måste jag ha grus under verandan eller kan jag lägga levablocken direkt på marken? Har sån dör duk för att det inte ska växa upp gräs mm. Verandan ska vara 4.70x 3 m
 
Redigerat:
Om marken verkar mjuk så gräv bort 10-20cm jord och ersätt med grus som du packar ihop. Under och en bit runt om. Lägg också betongplattor under blocken så blir det mycket stadigare.
 
Eftersom Lecablocken inte står frostfritt så måste du se till att underlaget är dränerat se också till att vatten inte kan fastna innanför lecamuren...dvs dränera insidan .

Rådet från Finndjävel låter bra välj rätt sorts grus
 
Tackar för svar.
 
Om det är en utomhuskonstruktion som inte behöver ngn form av värmeisolering så är kanske betongblock ett bättre val än Lecablock?
 
Väcker denna igen för att kolla om hur det har funkat med enbart grus under.
Jag ligger i startgroparna för att göra en utbyggnad på 15m² och tänkte göra en grundmur av leca men hoppas på att slippa gjuta en sula först (tycker det är tråkigt och tungt att gjuta).
Min tanke var att lägga betongplattor under lecan som extra stabilitet.

Vad tror församlingen om den lösningen?
 
  • Schematisk ritning av en grundmur av leca-block, placerade över stödjande betongplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Wehlen.M skrev:
Väcker denna igen för att kolla om hur det har funkat med enbart grus under.
Jag ligger i startgroparna för att göra en utbyggnad på 15m² och tänkte göra en grundmur av leca men hoppas på att slippa gjuta en sula först (tycker det är tråkigt och tungt att gjuta).
Min tanke var att lägga betongplattor under lecan som extra stabilitet.

Vad tror församlingen om den lösningen?
Nej det finns inga genvägar kring grundläggning!!!
Ordet grundlig borde du tänka på!!

Den enklaste grundläggning du kan komma undan med är ungefär så här!
1 gräv till tjälfritt orörd jordmån måste vara godkänd
2 lägg ett kapilärbrytande lager grus
3 ställ en färdig eps syll form armera gjut
4 ställ Leca muren mura och armera
Obs dränering och fuktsäkra
 
Att bara ställa blocken på grus tror jag inte alls på. Däremot finns det ju alternativ till att gjuta en sula. Det finns färdiga balkar man "lägger" på en packad bädd, och så finns det sulblock i leca som väl åtminstone gör arbetet lite mindre tungt/tråkigt.

Men en solid, armerad, homogen konstruktion underst kommer du nog inte ifrån. Jag tror att det absolut enklaste/billigaste är att göra som beskrivet ovan i princip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.