Hej

Jag har kollat ett antal trådar här nu om Rheinzink och inte läst något negativt om den alls förutom att den kan vara svårarbetad och är dyr men inte extramt mycket dyrare än vanlig plåt.

Hörde av ett företag att plåtslagaren tyckt att Rheinzink var kass och "skit" och att de tyckte vanlig plåt var mycket bättre, som att de inte ville jobba med Rheinzink.

Så ni som kan lite om detta finns det något dåligt med Rheinzink, är det ett dåligt material på något sätt och är plåtslagare negativa till att jobba med det?
 
Rheinzink är ett bra material och håller länge men det är "svårjobbat" man får göra på ett speciellt sätt som tar tid.
Det riktigt dåligt med Rheinzink är att det spricker extremt lätt vilket ofta är felet när man får bytta ut taken tillverkaren Rheinzink säger att det inte ska spricka om man gör rätt men brukar ändå gör det med åren.
 
Ok så man behöver alltså inte så sällan få byta ut Rheinzink-tak (Titanzink) med tiden?
 
Så länge Rheinzink inte spricker så håller den extremt länge väldigt bra garanti på Rheinzink också. Men anlita en firma som gått utbildning på hur man jobbar med Rheinzink vilket Rheinzink håller i och gör grattis.
 
som plåtslagare så är det inte att rekommendera. går inte att arbeta med under 8 grader då det spricker. hade satsat på aluminium. lika billigt som stålplåt idag. :)
 
aafaan skrev:
som plåtslagare så är det inte att rekommendera. går inte att arbeta med under 8 grader då det spricker. hade satsat på aluminium. lika billigt som stålplåt idag. :)
Har läst att aluminium reagerar med vissa olika material och därför får man vara mer försiktig med vad man använder för material. Varför rekommenderar plåtslagare inte titanzink? Är det för att det är besvärligt att jobba med och det krävs mer kunskap och tid då?
 
Jag tror att plåtslagaren som säger att Rheinzink är kass inte klarade av det själv. Välj en duktig plåtslagare som vet hur man hanterar materialet. Vi har haft våra plåtarbeten i tio år, än har det inte blivit några sprickor i alla fall. Vår plåtslagare var positivt inställd till Rheinzink.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Jag jobbar som plåtslagare och har jobbat mycket med titanzink mest med VMZink och ovannämnda Rheinzink. Otroligt hållbart material men är lite svårarbetad och många moment annorlunda än med traditionell stålplåt. Zinken är otroligt slitstark när den väl ligger på plats och jag har hört en siffra på 80-100 år i livslängd (källa behövs här då en besiktningsman på ett jobb sa denna siffra) vilket är otroligt bra investering.
Behandlar man materialet korrekt så är det inga problem. Så lösningen till ditt problem är att hitta en plåtslagare som kan hantera materialet :) Lycka till!
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.