Hej, jag eldar i en riktigt gammal norra hammar på 20kWh. Jag snåleldar absolut inte. Då temperaturen i pannan kommit upp i arbetstemp är det som regel bara ett värmedaller över skorstenen.

Jag tänkte inte speciellt på detta första året vi bodde i huset men nu känns det som att det bygger på ganska fort. Speciellt nedre halvan av den. Det är som en mycket hård beläggning som kan liknas vid kokat socker som fått stelna, fast inte klibbigt utan bara väldigt hårt och sprött. Tar man en färgskrapa så knastrar det ordentligt då det sprutar små bitar av vad-det-nu-är. Är det tjära? Vi har detta år nästan enbart eldat med al efter att vi röjt tomten. Det var bara mycket små träd så jag tror de hann bli riktigt torra mellan april-aug som vi lät den torka utomhus. Den känns åtminstone extremt lätt... nästan som balsa :) och brann fint.

Något tips på hur man på bästa sätt tar bort denna beläggning som verkar kunna bli ganska tjock (ett par-tre mm)? Ett tips jag fick var att elda pannan så den var varm, innan sotning, men det hjälpte inte alls. Bästa hittils har nästan varit färgskrapan, men ack så jobbigt och skitigt att hålla på med det mitt i köket. Eldar jag fel, eller är det alens fel? Nu kommer iaf några år med björkeldande (väntar ett lass på 84m3). :)
 
I min panna blir det en beläggning som låter som din beskrivning i eldstaden. Vattnet kyler väggarna där, därför bildas tjära. Pannan har omvänd förbränning, så tjäran kommer aldrig till skorstenen, utan att förbrännas i sekundärkammaren först.
 
Någon kallade detta ´"glasyr" glanstjära, men jag vet inte om det är det riktiga namn :).
Ja, vi har också samma beläggning där lågorna inte är så heta. Så länge glasyren inte sitter på värmeöverföringsytor och hindrar/isolerar för värmeutväxling mellan rökgaser och pannvatten så har du inga förluster och kan du gott låta bli att skrappa ;).
gaia
 
apersson: Blir det extra mycket tjära från al eller är det temperaturen som är för låg då man eldar med al?

Hah, där är du också gaia! :)

Glanstjära är verkligen ett passande namn, vilket som. Det blir verkligen glansigt. Det börjar dock bygga på ganska bra runt där man tänder brasan (luckan mellan sotningslucka och påfyllnadslucka) så snart kan man nog inte dra för det där gallret längre :)

Inga förslag på varför det kom just nu med aleldandet?
 
dogen skrev:
Hah, där är du också gaia! :)
Inga förslag på varför det kom just nu med aleldandet?
Det där med glanstjära har jag haft lite erfaringar med :). Vi eldade mest gammal ek i panna med förugn med stundvis strypt luft och andra konstigheter. Det var så illa att fläkten på skorstenstoppen blev belagt av detta tjära+kondens och havererade :surprised:. Jag drog slutsatsen att för litet luft under förbränningen och för kall yta slutar med glanstjära i alla fall i skorstenstopp. Inne i den nya Atmos-pannan har vi också glanstjära på plåten i vedkammare. Det är rent bara där glöden ligger men resten är glaserat. Vi eldar med björk, ek och enstaka albitar så det gäller nog mer eller mindre för alla träsorter :).

Man kan bränna av denna tjära om man får upp temperaturen i hela eldstaden åtminstånde för en kort tid. Vi märker att det tjärar aldrig på ställen där glöden ligger konstant och nivå kan variera beroende på hur mycket glöd det blir i pannan.

Hörde en gång att man sprayade dom tjärade ytor med eldningsolja och tände på men jag skulle aldrig våga utsätta min plåtpanna för en sån eldchock. Det var nog dom gamla gjutjärnspannor på gamla tider som denna receptet fungerade på .... eller var det bara en skröna som jag fick höra???
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.