Hej,

Har ett fritidshus vid en sjö som besöks såväl sommar som vinter.

Huset har ingen dragen el eller vatten, och nu har jag blivit sugen på att slippa diska i iskallt vatten och duscha i det samma.

Min första tanke är att på något sätt köpa någon sorts solvärme-varmvattenberedare där jag hade velat kunna komplettera med gasoluppvärmning av vattnet under vintertid. Vattnet skulle på något sätt (hand-?) pumpas till varmvattenberedare.

Men jag har egentligen inte ens en aning om det går att göra, hur man gör det, och om det är det bästa sättet att lösa varm(-are) vatten för dusch och disk.

Alla förslag och råd är välkomna, har ni någon lösning (som inte kostar skjortan)?
 
Hur värmer du stugan? Och hur ser förutsättningarna ut i övrigt? En kökspanna kopplad till en tekniktank med vvb borde kunna funka. Fast du behöver nog lite el till pump för vatten.

Annars trot jag att en genomströmningsvärmare för gasol är vettigt.
 
Stugan värms upp med den vedeldade köksspisen och med öppen spis. Själva stugan är isolerad men tänkte om man skulle bygga "tvättplatsen" vid båthuset, som egentligen bara är ett skjul, men som ligger i direkt anslutning till sjön (stugan ligger 50 m från sjön).

Skulle ju gärna slippa att värma upp stugan med en kökspanna under sommarhalvåret bara för att man vill duscha, därav tanken med solvärme.
 
Tänk på att du måste tömma systemet innan du lämnar stugan/duschen så inte vattnet fryser sönder systemet på vintern.
 
D
En vedeldad badtunna kanske? Fast det blir ju stordisk förstås om du inte ändå skall bada och kan ta lite av det vattnet. Och mycket pumpande av vatten.
 
Med en genomströmningsvärmare för gasol så klarar du dig både sommar- och vintertid. Den länkade ger 11 liter varmvatten per minut, vilket räcker för en dusch.

Hur mycket använder du stugan? När jag gör en snabb överslagsberäkning så kostar gasolen för en dusch på 10 minuter strax under 10 kr. Det blir ganska många några duschar innan du har tjänat in en solanläggning. Sommartid kan man ju också tvätta sig i sjön.
 
Jag skulle övervägt en vedeldad bastu med varmvattenberedning. Typ såhär:
http://www.hemochbastu.se/harvia-20-pro-ls-vedeldad-bastuugn-vattenvarmare-vanster-p8642
Man tar hetvatten från aggregatet och blandar det med kallvatten i spannar och baljor till lagom temperatur och häller över sig. Bastun ska alltså byggas för att man ska kunna balta rejält i den, vattenavrinningen måste lösas. Den måste tömmas på vatten om vintern så det inte fryser, annars kräver den ingen tillsyn.

Jag skulle även övervägt att knåpa ihop ett oldschool självcirkulationssystem med en vedpanna och förrådsberedare, eftersom jag har sådana grejer liggande och kan rörmoka själv. Systemvattnet som överför värmen från panna till beredare bör vara glykolblandat så det inte fryser sönder.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
T
Utan el så är det väl många lösningar som inte fungerar om du inte har solpaneler som kan ladda en större batteribank eller ett litet elverk för samma funktion.

Disk kräver ju hyfsat varmt vatten men en handdisk borde inte kräva mer än 4-5 liter kokande vatten för att få tillräckligt med vatten att diska i och lite för att ha ljummet sköljvatten.

Dusch mer rinnande vatten kräver väl också el eller en handpump till en tank som ger tillräckligt med vatten och kan nog med fördel ersättas av "tvätt i balja". En hink med varmt vatten räcker för kroppstvätt och även för hårtvätt om man har kort hår. För långt hår blir det två hinkar. Det krävs ca 4-5 liter kokande vatten för en hink tvättvatten ungefär som en disk alltså.

Om du kan ha en svartmålad tank som värms av solen som förvärmer vattnet så krävs mindre energi för att koka upp det och tanken kan ju fyllas med handpump eller hink.(detta på sommaren förstås)

Givet detta skulle jag nog nöja mig med att värma vatten på spisen, gasolkök om du inte eldar i spisen, för att få vatten till både disk och tvätt. Gasolåtgången blir inte jättestor och ett en- eller tvålågigt kök plus en tub är mycket billigare än en solvärmeanläggning(eller en genomströmnings-VVB).

Det är ju inte helt oävet att ha en P6/P11 med gasol och en liten 2 kg kula som reserv. Lite beroende på hur mycket ni använder stugan så lär ju en P11 räcka en säsong(sommar eller vinter) och med moderna tuber i komposit är de inte jättetunga om de ska bäras på plats.

Att ha rinnande vatten för dusch utan tillgång till el känns rätt tufft att lösa men det finns såklart 12v varianter för båtliv eller husvagnar(billigare än båtprylar av någon anledning) dock klarar dessa inte så stor fallhöjd/långa slangar och trycket är inte överväldigande :)
 
Hej,
Och stort tack för alla svar.

Stugan används ca 6 ggr om året av olika delar av familjen, och då ca 10 dagar i stöten.

Känns spontant som genomströmningsvärmaren för gasol hade varit den enklaste lösningen för någon svaga praktiska färdigheter som mig. Då hade man kunnat koppla denna till en kran för disk och en för dusch.

Frågan är isf. vad som är bästa sättet för vattenförsörjningen till värmaren. En handpump? Vilka problem skulle man stöta på om den blir tom? Överhettning?

En handpump till en slang med filter som går ner i sjön är nog det som jag ser som möjligt. Ni som vet, är detta en bra lösning, och har ni isf. koll på en bra handpump/filtersats?

Må gott, och åter igen, tack för alla svar.
 
TS - hur gör du för att diska och dusch idag? Hämtar du vatten från sjön i hinkar? Finns det någon form av dusch? Och vill du kunna duscha och diska även vintertid?
 
Pelpet: Idag tar jag antingen vatten från sjön, eller under vintern, smälter snö på köksspisen i en metallhink /kastrull (tar ca 60 min då värmen inte riktas tillräckligt mycket upp i plattan). Tar sen vatten i hinkar för att diska och har en campingdusch (påse med munstycke) och hänger över en bjälke på verandan för dusch.

Men nu kom tanken att man kanske istället skulle fixa så man kunde ta en värdig dusch medan man såg ut över sjön. Och med er era tips här så ser det inte helt omöjligt ut. =)
 
Har du plats för en enkubiks tank inne? Isåfall skulle du kunna isborra upp ett hål i sjön och pumpa upp vatten till tanken. Då har kallvatten inne och att pumpa vatten genom en slang som ligger i snö ska inte vara något problem då vatten i rörelse inte fryser. Sedan kan du ha en vanlig 12 båtvattentankpump (kostar under 200kr på Biltema) som går till vvb/kran/dusch.


Se till att tömma systemet när du lämnar stugan, och att ha tillräckligt med el till pumpen.
 
Det finns diverse gasoldrivna varmvattenberedare hos egrillen.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.