Jag har en Bosch Pro GSR 10,8-2 Li; 10,8 V som jag använder ganska mycket. Dock har jag länge funderat på något kraftigare och kommer inom kort att behöva något med lite mer "kräm" (18v eller ev. 14.4v med 4 eller 3 Ah). Dels ska det byggas lite trädkoja, dels lite väggar i huset och även nya altan så småningom.

Jag har en del Bosch-maskiner och skulle nog vilja fortsätta med Bosch blå. Har ni någon bra rekommendation på maskin så att jag sparar in lite tid i att söka av alla modeller så skulle jag verkligen vara tacksam :)

Men om det är någon maskin som är bra mycket bättre och kanske med tillbehör som andra inte har osv så är det klart att tips kan komma kring andra modeller.

Men först, helst, tips kring Bosch-modeller.

Tack på förhand!
 
Enklast (om det bara är mer kraft du söker) är väl att fylla på med en slagskruvdragare som kan använda samma batterier, kostar ca tusenlappen. Fördel förutom ekonomi är ergonomi, du får lite över 100 NM i en maskin som väger 1 kg och inte "vrider emot" när det går trögt. Nackdelarna är att du lär få byta batteri ett par gånger under en heldag med tralläggning, att den för en del oväsen och att det inte finns momentbegränsare.
 
Som ovan, slagskruvdragare är fantastiskt. Kör en Makita 18V.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Som ovan, slagskruvdragare är fantastiskt. Kör en Makita 18V.
Håller med!
Kör samma som ovan men har även kört en Bosch 10.8V slagdragare och den funkar fint. Klarar allt den behöver men lite klenare och lite långsammare än Makita 18V.
Skulle tro att Makita och Bosch i resp spännings- och prisklass är ganska snarlika så lägg inte överdrivet mycket vikt vid Bosch vs Makita i jämförelsen ovan.
Har man batterier och laddare för Bosch 10.8V så hade jag tveklöst kört en slagdragare i den serien för att på billigt sätt komma igång, men räkna med svårigheter och/eller problem om du tänker dra bärlinor med typ 6x120 skruv.
Om mer power är viktigare än startkostnaden så är Bosch 18V slagdragaren antagligen vägen att gå istället.
 
Gillar slagskruvdragare. Men en sak som stör ihjäl mig är att de ofta för ett sånt eländigt liv. Kan inte köra utomhus utan kåpor och det är ju lite mökigt. Men det är väl en avvägning såklart ;)
 
Jag tror att jag är mer inriktad på en borrskruvdragare eftersom jag nog kommer ha mer nytta av en sådan. Kanske skulle varit tydligare.

Gällande EC, dvs borstlös motor, är det värt extra pengarna eller är det så att de inte är lika kraftfulla?
Jag har kikat lite på denna:
Bosch GSR 18 V-EC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2728248#rparams=

Det är ganska rörigt när man kollar på Bosch hemsida: https://www.bosch-professional.com/se/sv/borrskruvdragare-101327-ocs-c/
Det finns tom modeller som heter samma sak men som har olika moment men där ex. hantaget har ett svart grepp - mycket märkligt.


Gällande slagskruvdragare, om det blir aktuellt så kanske jag kikar närmare på 10.8V-serien eftersom jag misstänker att jag mer sällan kommer behöva så pass mycket styrka.

Tacksam för förslag/resonemang kring borrskruvdragare (Bosch) och vad ni tycker är bra batteristyrka (4Ah - är det "lagom"?). Jag hade gärna beställt en idag om jag bara vetat vad man ska köpa...
 
Redigerat:
Volt = styrka/vridmoment. (jmf hur stor motor i bilen)
Amperetimmar AH = "Uthållighet" (jmf hur stor bränsletank i bilen).

Så det beror på hur och var du jobbar. Har du tillgång till laddare, två batterier och vill dricka kaffe då och då, räcker det med1,5ah. Fördelen är pris och vikt.

En hantverkare skulle nog aldrig arbeta med batterier mindre än 4ah dock, eftersom dom jobbar mycket, längre pass och ofta ute på byggen utan bra tillgång till laddare. Inte heller kul att klättra ner för en ställning stup i kvarten för att byta batteri.

Vill du ha konkreta tips, är det nog vettigt att ge ett maxpris.

Själv är jag väldigt nöjd med min 14,4V Dewalt med 57Nm. Behöver jag dra något tyngre kör jag nätdrivet... men det händer extremt sällan.
 
Redigerat:
Jag har en 18v EC med 4Ah sen i höstas, är nöjd med den och vikten är inget problem. Däremot är vridmomentet ibland större än mina kontorshandleder klarar...
 
Jag är en av de vilsna själarna som helt konvertat till slagdragare, att gå på en 18V borrdragare bara för att få en dragare med mer styrka känns som fel väg att gå i mitt tycke.
Den stora frågan är om du behöver 18V borrmaskinen? Duger 10.8V borrmaskinen i 95% av fallen så är kanske en nätansluten borrmaskin som komplement vettigare?
Själva "plattformen" med laddare och batterier är relativt dyrt och inget värt att investera i för enstaka verktyg. Som F_man ovan är inne på så är det vettigare att satsa på att ha tillräckligt många batterier till förhoppningsvis den enda serien med batterimaskiner så att man aldrig tvingas till oplanerade kaffepauser.
 
mexitegel skrev:
Jag har en 18v EC med 4Ah sen i höstas, är nöjd med den och vikten är inget problem. Däremot är vridmomentet ibland större än mina kontorshandleder klarar...
Största problemet med starka borrdragare!
Tänkte skriva nåt i mitt föregående inlägg om det men sket i det men nu kommenterar jag det iaf...
Skruva golvspån en hel dag med borrdragare är ingen rolig upplevelse, åtminstone inte för mig (ja jag är också kontorsråtta). Slagdragaren låter som fan men det finns åtminstone hörselskydd som är behagligare än trötta handleder.
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Japp, hade jag tänkt en gång till så hade det antagligen blivit en nätansluten borrmaskin och en slagdragare istället.
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Ni får en att börja tänka om. Kanske ska jag satsa på en slagdragare istället. Har inte tänkt på att de finns tidigare.

Vad skulle ni säga, hur långt kommer man med en 10.8V slagdragare (Bosch)? https://www.toolab.se/product/Bosch-GDR-108-V-EC-Slagskruvdragare-108V-Naken är på 110Nm och det bör man ju kunna skruva i rätt mycket med tycker man.
Eller är det bättre att satsa på en 18V där man "är säker" på att det är drag?
 
Jag köpte en borrskruvdragare från Milwaukee, M18 BDD-402C, 18V 4Ah. Är supernöjd!

Väldigt stark och drar utan några problem en träskruv typ 5x100. Överbelastningsskydd skyddar även mina ömtåliga kontorshänder, den har räddat mig flera gånger. Har hittills använt den till mest småsaker. Det största är väl att jag byggt och skåskruvat med ovan nämnda träskruv en innervägg, 70-stomme. Ett altanbygge är under planering så då lär den få gå hårt! Batteriindikator på batteriet är ett plus med som jag haft användning av.

Slag ska ju vara bra, men som någon skrev innan, det är ett jäkla ljud. Och även jag skulle vilja köra med kåpor vid ett sånt tillfälle för att skydda öronen. Vet flera entreprenörer som jag är kontakt med som kör både blåa bosch och makita och är supernöjda!
 
Har aldrig reflekterat över att min gsr 14V skulle vara för svag. Laddning har funkat de gånger jag lagt och byggt om altanen - 2 batterier är hyfsat nödvändigt dock. Pappsen hade en grön 10.8 senast, han fick inte skruva lika mycket...

Som schmakita säger, räcker kraften så fortsätt med 10.8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.