Jag är på jakt efter en lösning på en riktigt i-landsproblem.

Vi har en säng som är ca 70 cm hög (10 cm + 30 cm + 20 cm + 10 cm). Denna säng är uppdelad i fyra delar:
1. Ben
2. Resårbotten
3. Resårmadrass
4. Bäddmadrass

Nu ska vi flytta upp sängen på vår etagedel där vi har snedtak. Taket börjar luta efter 70 cm (dvs - precis vår sängs höjd).

Hur mycket utrymme tror ni att man behöver mellan huvud och tak utan att få klaustrofobi? Vi kan tänka oss att ta bort benen från sängen och ha den direkt stående på golvet, men det känns inte som om 10 cm gör någon skillnad. Är det någon annan del

Ett annat "problem" är att det inte är speciellt brett där uppe (4,5 m) så att byggaen sänggavel som gör att vi kommer ut en bit från väggen fungerar absolut, men är inte optimal. Men om vi måste göra det så är det bra att veta på ett ungefär hur mycket längre ut denna gavel måste komma för att inte slå huvudet i taket varje gång som man vänder på sig.

Ett lätt svar är ju: Prova er fram, men då vår trappa upp till etagedelen är minimal och det är en stor insats att få upp dem så är det lättast i detta skede att fundera på olika lösningar INNAN vi ger oss på själva flytten...

Bifogar en bild som inte är korrekt då säng och tak möts, men ger er ändå kanske en bild av problemet...
 
  • Sa?nglo?sning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gson64
  • Laddar…
Beror förstås endel på takvinkeln.

Sov på ett B&B igår natt där sängen stod så placerad, kanske 30 graders takvinkel och 50cm mellan säng och tak vid kudden och det kändes på gränsen till att vara trevligt.
 
engs
Går inte att vända på det? Dvs huvudet åt andra hållet och fötterna där det är trångt. Sen bygga en sänggavel ut mot rummet som är såpass stabilt monterad det går att luta sig mot den om man sitter och läser eller så?
 
Nä, i och med att ovanvåningen bara är 4,5 m vägg/tak till väggtak/tak så skulle det bli ytterst märkligt...
 
Mmm - det är så pass alltså? Ja, vinkelmåttet kan jag inte på rak arm, men ditt svar ger min en indikation i alla fall... Tack för svar och för att du provat ut detta åt oss irl! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.