Tryckluftsslang. 2016.
( jag ser att frågan varit uppe tidigare, dock senast 2014, sen dess har det dykt upp nya konkurrenter)

Jag har nu provat både den gummislang som Hornbach sålde och den Röda gummislang som Jula säljer/sålde (?)

Båda är svårt spruckna , hornbach slangen läcker som ett såll.- kan användas för bevattning...
Julas röda är än så länge tät.

"Plastslang" är jag inte förtjust i , det händer att jag behöver slangen utomhus vintertid.

Är det värt pengarna att köpa Essves gröna slang för bortåt 900 spänn ?

Var hittar jag prisvärd ,mjuk, tryckluftsslang av "långtidskvalitet", ?
 
Jag köpte en Goodyear luftslang i USA, gul, bästa jag haft. Vet inte om den finns att få tag i här.
 
Hej!

Min erfarenhet av märkesprylar är att de håller väldigt bra. Jag resonerar på följande sätt.

1. Engångsanvändning - Antingen låna av vän eller köp billig
2. Återkommande användning - Köp märkesprylar

Enkla järnvaror som hammare, kofot etc. köper jag billigt också men just maskiner och tillbehör har jag gått över helt till Festool och Bosch. Essve är ju också ett erkänt märke, så om du tror att du kommer kunna slå ut inköpskostnaden på många användningar så säger jag kör.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Köpte också julas röda och efter några år utan att användas så häromveckan så sprack den upp överallt, det står på julas hemsida att vi inte är ensamma om den egenheten.

köpte nån blå billig slang på Harald Nyborg då julas pajat men den är antagligen av plast?
 
Konstigt, min röda Jula är nu sju år gammal och mjuk, tät och inga sprickor.
 
Jag har Julas svarta slang som när jag köpte för flera år sedan var tillverkad av Merlett. Den är mjuk och följsam uppvisar inga som helst ålderstecken.Min erfarenhet av Jula är att dom har en förmåga att sälja bra grejer ett tag och sedan låta tillverka en kopia som kan vara riktigt usel för att öka vinsten.
 
Intressant läsning, det ligger nog något i det ceson skriver.

Har gamla röda Jula slangar som det inte har varit några problem med.
De 2st sista röda Jula slangarna har inte fungerat många månader innan de börjat läcka som såll.
Undra hur många som lämnar tillbaka dom, lämnade tillbaks den sista så de uppmärksammar problemet.

Det får bli en slang med mer kvalité, får se vad för tips som kommer upp.
 
Redigerat:
Snailman
ZipLock skrev:
Konstigt, min röda Jula är nu sju år gammal och mjuk, tät och inga sprickor.
Det konstiga är att jag köpte min röda slang för ungefär så länge sedan också, böjer jag i den så ser man sprickorna bildas, och den har typ legat inomhus alla år utom den dagen för ca 7 år sen när jag använde den nån timme, sen har den legat oanvänd tills för nån vecka sen. Farsans gamla slang (säkert 50 år gammal) är inget fel på ännu, nån ljusröd slang med räfflor och svart inne i mitten, men den är bara 1,5 meter lång så lite i kortaste laget.
 
T
Tomas Andersson skrev:
Absolut den bästa slangen kr/m tycker jag.
[länk]


Jag har en bilverkstad och hunnit med att prova många slang typer.
Kan man köpa den som privatperson och i så fall var?

Skulle behöva ha en vettig slang från källaren till uppfarten och även som kan användas när dyckertpickan ska motioneras efter sommaren så den bör vara följsam men inte vek.

Den slang jag har idag är iofs hel men så mjuk att den viker sig och stoppar luften för minsta lilla.
 
Tycker både slang o kopplingar från Jula, Billtema etc är skit som börjar läcka efter tid.
Skulle också kunna tänka mig att gå på nån dyrare slang, gissningsvis får man valuta för pengarna på10-20 års sikt!?
 
Kollade på Jula och den svarta slangen verkar vara samma som den jag har, made in Italy är ju en bit från
Chiposanesien också:)
 
Denna slang veckar sig inte och är mycket smidig. Silikonkänsla. Den är inte den tunna varianten utan den har lite tjocklek i väggarna vilket är bra mot nötning och när man tappar tunga verktyg på slangen 😀😂

BDS är min leverantör av reservdelar och dom säljer även slangen.

Om du köper den följ gärna upp med en kommentar så andra få veta att jag inte svamlar i nattmössan. 😜
 
Jag minns inte hur gammal min "röda Jula" är , men så här ser den ut:
tryckluftslang.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.