Hej

Har tänkt köpa mark för avtstyckning till villatomt av en privatperson ute på landsbyggden.

Min fråga är om någon har ett riktpris vad det skulle kosta per kvm.

Förr fanns det något som hette råmarkspris eller dylikt finns detta kvar?

Läget på "tomten" ligger inte i något attraktivt läge med sjöutsikt eller d.y som skulle höja värdet.
 
Bob_the_builder
Vilken landsbygd pratar vi om? Inom en timmes bilresa från en storstad? 8 timmar? Avstånd till närmaste "något-så-när stora stad"?

100 kronor per kvadrat skulle jag kunna dra till med om det gäller en tomt runt en timme från Stockholm. Lite mer input behövs. Vatten, avlopp, avstånd till närmaste bebyggelse (elanslutning kostar mycket pengar på landet om transformatorn och närmaste kopplingsskåp är långt bort).
 
Marken vi tänkt köpa är inte på något sätt anpassad för att använda som villatomt i dagsläget. Med andra ord finns ej vatten, avlopp, el samt är inga markarbeten gjorda.

Därför komer det ju till en massa fasta avgifter som:
avstyckning, elanslutningsavgift, bygglov, VA, Gatubildningskostnad, lagfart etc.

Det pris per kvm jag är ute efter är exlusive detta.
 
Pax, om du vill ha ett relevant svar så underlättar det ifall du talar om var någonstans på landsbyggden du tänker på.

Det skiljer så oerhört mycket i pris så det är omöjligt att ens ge en prisindikation om vi inte vet var någonstans du letar.
 
Här nere i skåne på områden som inte är attraktiva kan man få ett kvadratmeterpris på mellan 50 och 100:- utan något indraget. Själv köpte jag till en sidotomt för några år sedan inne i en by för 65:-/kvm. Det har väl stigit en aning i pris men det är långt ifrån något drag efter dessa tomter. Kan tänka mig att åkermark kan bli många gånger billigare. Dock gäller det väl att hitta en bonde som inte har fått pengavittring.
 
Det område vi är intresserade är strax utanför Trollhättans centralort.

Kommunen säljer sina tomter för 72000 + 10 kr/kvm.
 
vi köpte tomt i västerås (dingtuna) för 48 kr kvm. då ingick avlopp mvh. jarmo
 
Pax! Strax under 100.000 kronor brukar vara ganska normalt för en planlagd kommunaltomt. I norra Sverige där kommunerna gärna vill ha nybyggare kan du få en tomt för 1 kr med anslutningsavgift kring 10.000 kr när anslutningsavgifterna i de flesta kommuner går på över 100.000 kr.

Stockholmsområdet är dock lite annorlunda för enligt uppgift får man betala över 100.000 kr för en tomt och över 100.000 kr för anslutningen t o m inom områden dit det bara går båt på sommaren (Vaxholm/Resarö).

När det gäller icke planlagda områden kan de kosta allt från 0,50 kr / kvm till kanske 7-8 kr / kvm.
 
Om vi säger 3,5 mil nordväst om Stockholm. Rena vischan. (påfart E18 bara några minuter bort: Tibble/Brunna).

Tomten är på drygt 29.000 kvm.

Bygglov har sökts för hästgård med positiv förhandsbesked.
VA finns ej, ev går det att ansluta kommunalt vatten.

Det säljs inget annan liknande i området. Finns bara stugområden samt några större gårdar med hästar i bygden.

Hur tar man reda på rätt pris? Finns det någon opartisk instans att fråga...
 
Varför inte fråga en mäklare i närheten?
 
Man skulle ju vilja kontrollera priset, inte utgå från att mäklarn tippat rätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.