Hej,

Nån som vet hur denna kan tänkas sitta fast upptill och hur jag kan få loss den på ett smidigt sätt utan att ev såga sönder n massa?
/N
DSC_1517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får nog ta bort den delen som är nedbyggt.
Ta en bild så att man ser mer runt omkring, taket mm.

Det ska inte vara något skarvuttag utan uttaget ska sitta fast på väggen/skåpet.
 
Här kommer en till bild. Röret verkar ju vara fäst någonstans ovanför. Känns som att d borde vara nedanför och åtkomligt eller hur?

DSC_1518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anslutningen är inbyggd efter man monterat och fäst flexröret och samtidigt dragit ner anslutningskabeln. Det är bara att försöka ta loss gipsskivan (troligtvis eller kanske spånskiva) underifrån och se om du kan ta loss den utan att behöva ta loss frontskivan. Typiskt hembygge utan tanke på demontering eller underhåll.
 
Ja d är en gipsskiva som sitter där med halvambitiöst överspacklade skruvskallar så borde kunna ta ner den. Om jag sätter dit en frånluftsventil, kan man sätta den mot undersidan då? Får naturligtvis plocka bort och kolla hur d ser ut först men känns som d måste till en förlängning då?
 
Att sätta en frånluftsventil beror lite på hur du bor. Är det i eget hus eller i en bostadsrätt ?
Är det självdrag så kan det räcka att sätta en frånluftsventil, men det kan bli problem vid en OVK besiktning om besiktningsmannen har svårt att komma åt att inspektera själva lufttrumman.
Om du vill sätta en frånluftsventil behövs troligtvis en förlängning.
 
Lång historia kort: vid visningen frågade jag om d var kolfilter iom att brf'n och huset har självdrag. Mäklaren svarade ja och jag nöjde mig, tyvärr, med det och tittade inte efter. Vid ovk'n som gjordes för någon månad sedan då så framkom detta och att d behövde åtgärdas.

Ja d e sant, besiktningsmannen kan ju behöva komma åt och kika in i trumman. Tror jag får börja med att plocka bort och se hur d ser ut. Kanske d går att sätta en ventil "utåt" mot rummet istället.

Edit: Sitter en ventil även i badrummet bredvid så kanske den räcker för att syna trumman. Om d är samma.
 
Redigerat:
C
ByggNiclas skrev:
Edit: Sitter en ventil även i badrummet bredvid så kanske den räcker för att syna trumman. Om d är samma.
Om den är kopplad till en imkanal, vilket den ju uppenbarligen ser ut att vara, så måste det vara en egen kanal som dessutom har dokumenterad täthet. Annars hamnar ju matoset någon annanstans.

Och ja, det måste gå att komma åt att inspektera och rengöra. Finns diverse krav kring detta så läs på ordentligt innan du bestämmer dig för hur du skall lösa det så att det inte blir nedslag igen.

Annars ser det ju för taskigt ut om du ursäktar, så riv ner och gör om och rätt :D
 
Vad är der för häll under. Ser onekligen lite för inbyggd ut om den är 60 bred...
 
Det är en vanlig fristående häll.

Jag har fått bort skivan nu och det ser ut så här. Tips på hur jag kan göra för att få dit en frånluftsventil? Måste ju till med en skarv/böj på nåt sätt. Trodde i min enfald inte att det skulle ha varit draget så snett. 🤔😞

DSC_1530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1531.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Såg nu att det är väggskåp till höger, inga problem
 
Tydligen har förra ägaren renoverat friskt och satt "vanliga" väggskåp och sedan täckt utrymmet mellan skåp och tak med reglad skiva, brukar bli lite strul när man behöver komma in eller ändra.

Då det är självdrag med Imkanal så tror jag det går att sätta ventilen utåt i skivan.
Du bör först kolla anslutningen till imkanalen och hur stor väggstosen är, den skall helst inte vara mindre än imkanalens mått utan gärna något större vilket gör det lättare att inspektera. Sedan kan du montera en 90-graders rörböj så röret får rätt riktning ut mot skivan. Sedan en frånluftsventil så borde det vara godkänt.

Normalt sett brukar inte toalett och kök dela på imkanaler utan brukar vara separerade som ligger bredvid varandra.
 
Tack för svaret. Funderade på två saker:
1) är det ok att sätta frånluftsventilen mot underliggaren, så att den sitter nedåt riktat mot fläkten? I såna fall skulle fläktkåpan kunna gå upp mot den och omsluta. Antar att ovan menades att den skulle vara riktad utåt mot köket?

2) är det ok att använda det befintliga mer flexibla röret istället för en 90 gradare? (antar troligtvis inte:)
 
Ritade lite snabbt i paint;

Är det ok att sätta frånluftsventilen på undersidan av underliggaren som på bilden nedan? (blå ventil) eller bör den sitta riktad "utåt mot rummet" som den röda?

kök_vvs.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kök_vvs_irl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt ventilen ut mot rummet! Ja det är ok att använda flexslangen till det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.